Nissen Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) I det siste, etter at jeg har montert inn min nye sub, har det hendt at dersom jeg spiller veldig høy musikk når jeg er ute og kjører slår anlegget seg av, for så å slå seg på igjen rett etterpå. Har lest litt rundt på forumet og kommet frem til at det sansynligvis er koplingen mellom dynamo og batteri som er for underdimensjonert, kablene mine som går mellom her er rimelig tynne. Jeg var ute å målte litt på dynamoen for å prøve å tenke meg til hvordan det skulle koples (parallell, sant?), og til min store forundring oppdaga jeg at begge de 2 tappene som går ut av dynamoen gir ut +12V når bilen er igang. Skal ikke en av disse være jord? Eller er selve chassiset til dynamoen jord? Hvordan skal jeg kople dette her? Har en Peugeot 605 SLi '91... Mvh Nissen Endret 1. juni 2006 av Nissen Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 En av ledningene går til batteriet, det er da pluss. Den andre går til jord, med andre ord minus. Begge vil nok vise 12V bare med ulikt fortegn Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Har vært ute og målt spenningen under panseret enda en gang, og jeg fatter fortsatt ikke helt hvordan jeg skal kople dritten sammen Jeg satte den svarte pinnen på multimeteret i minus på batteriet, så tok jeg den røde pinnen og målte på begge skruene som det var koplet ledninger til på dynamoen. Den ene skruen var +14V, og den andre var +12V. Målingene ble foretatt når bilen sveiv. Når bilen var dau, var den ene skruen +12V, og den andre 0V i forhold til jord. Skal jeg kople fra + på batteriet til skruen som var +12V (må denne ledningen evt. gå via noen sikringer eller noe?), og jord til den som var på 0V når bilen var dau? Er litt forvirret... Lenke til kommentar
Oter Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 er du sikker på at ikke forsterkeren går i protection pga varme? Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Jeg tenker at du har både startmotor og dynamo i én enhet. For å få strømmen til å gå inn når du starter, og ut når du lader opp dynamo er det to positive poler. Prøv å måle strømmen inn i polene, så ser du sikkert det jeg mener. Det jeg ikke klarer å forklare er hvorfor spenningen er forskjellig på de to polene.. Men om du kobler av en av kontaktene om gangen og enten måler strømmen med multimeteret på strøm-målings-funksjon, eller bruker en "shunt" (liten motstand) og måler spenningen over den. La oss si du bruker en tredel ohms motstand, da er strømmen gjennom motstanden tre ganger så stor som spenningen du måler over den. Bruker du dette, kan du måle begge strømmene dine uten å stoppe motor og koble om. Jeg vil ikke anbefale en oppgradering av kablene sånn helt uten videre. De er dimensjonert for å få et visst spenningsfall med en viss strøm, så dersom du bytter de ut helt uten videre kan du fort brenne alternatoren din. Jeg foreslår innkjøp av kondensator, som sett i biltemakatalogen. De er så billige at du kan godt kjøpe en del, gjerne en 3-4 Farad. Det ser kult ut, og sørger for jevn belastning av komponentene dine på supply-siden, og jevn, glatt spenning på forsterkeren din. Vær OBS på å ikke montere disse kondensatorene nært bensintanken og passasjerer, da det er en bitteliten sjanse for at de kan sprenge. Sett dem helst i bagasjerommet, bak plexiglass med lys for eksempel. Ser kult ut, gjør susen for anlegget og sparer slitasje på bilen din. Vurder også gjerne et ekstra batteri der bake, i så fall kan du kutte ned på kondensatorkompensasjonen. Det som sannsynligvis skjer med forsterkeren din er at inn-spenningen synker, strømmengden og ut-spenningen øker, og da får du "klipping" - Forsterkeren henger ikke lenger med på det som kreves av den, og den slår seg av for å beskytte seg selv. Dette skyldes enten for liten forsterker, for stor motstand i elementene, eller for liten spenning inn til forsterkeren. Har du elementene dine koblet i serie, så kobler du om til parallell. Eller kjøp elementer med mindre motstand, og bruk de i stedet. Eller kjøp ett sett til, og koble i parallell.. Eller slå de du har i parallell og kjør forsterkeren i bridge-modus. Har du for liten forsterker, kjøp en til. Kjør begge i bridge-modus for max virkningsgrad, en per kanal. Skyldes utkoblingen synkende spenning (som du burde måle), bruk kondensator/batterikompensasjon. Har ikke bilen stor nok alternator, slik at forbruk er større enn produksjon, kjøp flere batterier eller større alternator. Er ikke motoren stor nok til å forsyne nok effekt, kjøp ny motor eller bil. Eller skru ned lyden, det er ikke bra for øra dine! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå