en mann Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Ja, dette må frem siden vi nettopp har feiret Jesu fødsel. Dokumentaren på BBC stiller spørsmål om Maria virkelig var en blåøyd jomfru og andre fortellinger om Jesus’ fødsel i en stall i Betlehem. Blant annet refererte BBC påstander om at Maria skal ha blitt voldtatt av en romersk soldat. Ok. Hva er da igjen av det eventyret vi ble matet med på HELE barneskolen. Kilde: http://no.news.yahoo.com/021224/67/12jah.html Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Ja' date=' dette må frem siden vi nettopp har feiret Jesu fødsel. Dokumentaren på BBC stiller spørsmål om Maria virkelig var en blåøyd jomfru og andre fortellinger om Jesus’ fødsel i en stall i Betlehem. Blant annet refererte BBC påstander om at Maria skal ha blitt voldtatt av en romersk soldat. Ok. Hva er da igjen av det eventyret vi ble matet med på HELE barneskolen. Forde at norge er en såkalt kristen nasjon og er en delav udervisningen på barneskolen. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Treblad: (..) Virker jo som du er personlig kristen Kan du definere personlig kristen? Har sett mange plasser at noen blir omtalt som "superkristne". Enten er man kristen, eller så er man ikke kristen. That's it. Punktum. Fenito. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Jeg har intet i mot homofile. Men på grunn av min tro mener jeg at å leve som aktiv homofil er synd. Da mener du også at kvinnen skal underordnes mannen? Dette er gjort klinkende klart i Mosebøkene og av Paulus (ja, i det nye testamentet: "Ef. 5:22-24" og "1. Kor. 11:9"). Eller har du mottatt et budskap fra den Evige, Allvitende Gud, om at han har ombestemt seg på dette punktet? På den tiden levde folk et helt annet liv enn idag. Jesus behandlet kvinner bedre enn det som var vanlig. Paulus skriver også at mannen skal elske kvinnen. Etter at Jesus fór opp til himmelen ble forholdene til kvinnene mye bedre. Jeg kjemper ikke mot din rett til å tro hva du vil. Du ville imidlertid ikke trodd dette hvis du ikke hadde fått det foret inn av menigheten din (eller andre). Det synes jeg ikke du burde ha fått. Du tror altså ikke det du vil, (selv om du tror det), men det noen andre har villet at du skulle tro. Hvis du aldri hadde fått vite om at 2+2=4, så ville du heller ikke trodd det. Du kan ikke tro på noe du aldri har hørt om. Dessuten, jeg tviler ikke på at du óg har blitt påvirket. Hvis dine foreldre ikke er/var kristne, så har ditt syn på saker og ting blitt påvirket av dem. Du har helt sikkert flere ikke-kristne venner, og du blir påvirket av deres syn, mens de blir påvirket av dine syn. Vi kristne ønsker at alle skal få ta del i denne goden, og derfor holder vi ikke det for oss selv. Gruppetenking er et problem. Når 100 mennesker sitter i en ring og "tror" så sterkt på noe at det blir virkelig for dem, er det et problem. Det verste er at de ikke forstår dette selv. De er overbeviste om at dette er deres egne meninger som de selvstendig har kommet frem til. Om det er "Haleluja!" eller "Sieg Heil!" de sitter og synger er av underordnet betydning. Jeg tror ikke at det er bare meg som har "fått" meg selv kristen. Men jeg er veldig glad for de som hjalp meg på veien. Dette er en stor grunn til at jeg tror, nettopp at jeg har andre rundt meg som påvirker meg. En annen veldig stor grunn til at jeg tror, er at jeg har følt det på kroppen, bokstavelig talt. I tillegg kjenner jeg veldig mange som også har det. Det er mer mellom himmel og jord en de fleste tror. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 På den tiden levde folk et helt annet liv enn idag. De levde etter den loven Gud hadde gitt dem. Som bl.a. forteller tydelig hvor mye homofile og kvinner er verdt. Har Gud ombestemt seg nå? Paulus skriver også at mannen skal elske kvinnen. Så lenge hun tier i forsamlinger og gjør som mannen befaler, ja. Paulus' syn på kvinner og homofile er ikke helt sunt. Etter at Jesus fór opp til himmelen ble forholdene til kvinnene mye bedre. Og det var Jesus sin fortjeneste? Hvis du aldri hadde fått vite om at 2+2=4, så ville du heller ikke trodd det. Du kan ikke tro på noe du aldri har hørt om. At 2+2=4 fant man ut helt på egenhånd i steinalderen. Men i vår tid er det selvsagt svært mye vi vet fordi vi har blitt fortalt det. Det er imidlertid en svært stor forskjell på det vi lærer på skolen og det vi "lærer" på bedehuset. Det er ingen som "tror" på matematikk eller annen vitenskap - Dette er ting som kan observeres, beskrives, bevises og gjentas. Påstander som bare skal "tros på", uten dokumentasjon, er noe helt annet. I vårt moderne samfunn påvirkes vi fra mange kanter. Noe av det aller viktigste vi må lære, er å sortere ut hva som er riktig og hva som er galt. Vi kan ikke kontrollere alt vi får vite. Derfor må vi velge å stole på noe kilder. Jeg antar at informasjonen i lærebøkene mine er korrekt. Men dersom jeg skulle være skeptisk til noe, kan jeg oppsøke andre kilder eller utføre ekseperimenter på egenhånd. Støter jeg på noen 2000 år gamle teorier, som aldri har blitt bevist eller dokumentert, er det således nærliggende å forkaste dem. Egne og venners følelser og opplevelser, samme hvor sterke disse måtte oppleves, skal man for all del ikke stole blindt på. Dessuten, jeg tviler ikke på at du óg har blitt påvirket. Selvsagt. Vi blir alle påvirket av våre miljøer. Hvis dine foreldre ikke er/var kristne, så har ditt syn på saker og ting blitt påvirket av dem. Det er de. Jeg ble til og med sendt på søndagsskole. (Hvor jeg stilte upassende spørsmål og tegnet usømmelige tegninger av Jesus. ) Du har helt sikkert flere ikke-kristne venner, og du blir påvirket av deres syn, mens de blir påvirket av dine syn. Det finnes faktisk flere kategorier av venner enn kristne og ikke-kristne. Jeg har hatt kristne venner, som ofte tok meg med i bedehus, på kristne arrangementer, osv. Jeg tror det er viktig å oppsøke ulike miljøer, slik at man kan ikke bare "kjøper" og "kopierer" ett syn, men kan danne sitt eget. Det er mer mellom himmel og jord en de fleste tror. I så fall får du se til å dokumentere det. LeD Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Hvis du aldri hadde fått vite om at 2+2=4, så ville du heller ikke trodd det. Du kan ikke tro på noe du aldri har hørt om. At 2+2=4 fant man ut helt på egenhånd i steinalderen. Men i vår tid er det selvsagt svært mye vi vet fordi vi har blitt fortalt det. Det er imidlertid en svært stor forskjell på det vi lærer på skolen og det vi "lærer" på bedehuset. Det er ingen som "tror" på matematikk eller annen vitenskap - Dette er ting som kan observeres, beskrives, bevises og gjentas. Påstander som bare skal "tros på", uten dokumentasjon, er noe helt annet. Vel, 2+2 var vel et dårlig eksempel, men det er samme prinsippet. Egne og venners følelser og opplevelser, samme hvor sterke disse måtte oppleves, skal man for all del ikke stole blindt på. Men det er noen ting der man ikke er i tvil om hva som har skjedd, for det er så markante/store ting som har skjedd. Dessuten, så tror jeg at jeg passer bra nok på meg selv... Det er mer mellom himmel og jord en de fleste tror. I så fall får du se til å dokumentere det. Det kan jeg ikke. Ihvertfall ikke nå (Hvordan skulle jeg, en 14-åring, klare å bevise det når verdens forskere ikke har klart det?). Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Det kan jeg ikke. Ihvertfall ikke nå (Hvordan skulle jeg, en 14-åring, klare å bevise det når verdens forskere ikke har klart det?). Naa, vi velger alle hva vi vil tro paa. I siste nummer av Scientific American har de en artikkel som heterIs the Universe fine-tuned for Life?. Man ser seff at denne artikkelen er skrevet litt med tanke paa den voksende mengden kreasjonister i politikkens satan, og at den ikke soeker aa stoette et slikt syn. Den er like fullt interessant, og det kan vaere greit aa ha noe mer eller mindre disinformasjon aa komme med naar man diskuterer. Foroevrig LeD: 2+2=4 kan observeres og til en viss grad beskrives, men ikke bevises, ergo er spoersmaalet om det er gjentagbart teoretisk uinteressant. Paa samme maate er det flere "atomiske" teoremer vi bygger vaar forstaaelse av omverdenen paa, og som det er vanskelig om ikke umulig aa bevise er korrekte. Saa man skal ikke, paa et teoretisk grunnlag, avfeie "meningsloese" grunnforutsetninger fordi de ikke passer inn i vaar referanse-struktur. Lenke til kommentar
Asbjørn Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Hei Nå leste jeg ikke mer enn halve side 1 siden jeg hadde litt dårlig tid, men syntes allikevell jeg kunne komme med noen kommentarer. Er ikke flink til å quote så jeg vet ikke hvordan man får quote fra mer enn 1 inlegg om gangen så jeg har latt være å gjør det, men alle som leser halvparten av side 1 vil ikke ha så altfor stor problemer med å vite hva jeg snakker om. Jesus har levd, dette har romerne vært snille nokk til å dokumentere, hadde jeg hatt scanner skulle jeg til og med ha lagt ut bildet som er tegnet av ham. De omtalte ham som en snill person, ved navn Jesus fra Nasaret som gikk rundt og tidspunktet stemte det. Bibelen er satt sammen av mange hundre skrifter skrevet av veldig mange personer, men man kunne jo tro at noen sprang rundt i noen tusen år å skrev historier (hver av de 100 - 2000 ganger) og la i grotter og andre plasser de syntes ville være greie slik at noen senere skulle finne det å lage en religion utav det. Det med plasser bibelen motsier seg selv på kunne jeg ikke få til å stemme, har bibel selv som jeg har lest. Men kunne ikke få det til å stemme med det som stod på den sida. Jeg vil ikke se bort fra at en gammel dårlig engelsk oversettelse er brukt av den som laget den sida. Ellers vil jeg og legge til at det er bra å være kristen, jeg har en som alltid er det for å passe på meg. Og kan hjelpe meg til enhver tid ! En som bare vil meg det beste, som tilgir meg uansett hva galt jeg gjør hvis jeg ber om det. Og som var villig til å ofre det mest dyrbare han hadde for at jeg skulle slippe å gå fortapt! (Det vil jo da også gjelde dere!) Og til enhver religion vil det jo også følge med fanatikere (uheldigvis), har møtt noen de, LOTR var jo verdens undergang ifølge de (?). I tillegg til de som dreper for sin religion, noe som de umulig kan gjøre for kristendommen fordi det rett ut står at men ikke skal drepe. Ble visst noe langt så nå slutter jeg :oops: Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Ta f.eks horoskop.... stemmer de avogtil ? Ja som oftest gjør de det, fordi du leter hele tiden logiske sammenhenger og tenker...aha....!Det er slik det er. Derfor passer et horoskop til 1 milliard mennesker.. Unnskyld hvis jeg er litt pirkete... Så på Newton en eller annen gang, og der var det en professor som sa at horoskop stemmer i 3% av tilfellene. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Se på www.astro.com og få stilt horoskopet ditt med klokkeslett, blir ikke noe bedre av det, bare svada. Jupiter kommer inn i ditt tredje hus, du føler at din energi er lamber, vær snill mot folk osv. Bare new-age crap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå