Gå til innhold

Kjære kristne.

Anbefalte innlegg

Til dere som liker å kalle dere kristne, jeg har et par spørsmål som kanskje dere kan svare på.

* Hva som gjør at dere tror på ting som står i Bibelen? Tenker på et eksempel da en mann blir slukt av en hval eller lignende, for så å bli inni magen en stund og til slutt bli hostet opp igjen. Mange mener at det er kun bilder for at mennesket skal forstå poenget, men det er da ikke barneskole vi driver her er det det?

* Jesus er deres lys, ikke sant? Dere sier at han har vært her. Og dette mener dere stemmer fordi han mannen med kappe som står øverst på golvet i kirken har sagt det og det står OGSÅ i en sånn stor bok som du kanskje har arvet fra bestefar. Si meg, på grunnlag av den informasjonen dere har, fra en bok og ellers andre mennesker som forteller en ting, det holder for at dere tror på en ting?

* Dere mener selvfølgelig at den kristne livsstil er den beste. De 10 bud er stammen, ikke sant? Folkeskikk vil nå jeg kalle det. Hvem greier ikke å tenke selv at en ikke skal slå en person eller være trofast?

* Er det ikke noe som tenker: Kanskje det er slik? om jeg sier dette: Du er et menneske, du ble født til denne jord ved at din mor hadde store smerter, du lever og så dør du, enkelt og greit. Når du dør, blir du lagt i jorden og der råtner du. Jord. Som presten sier, fra jord er du kommet og til jord skal du bli. Det er realisme det. Himmelen er blå, fugler flyr og flyene bråker. Er det slik det er eller har du en annen forklaring på ditt sponsede opphold i denne verden?

Takk for meg, ha et fint opphold, nyt hver dag som går, oppholdstillatelsen din kan gå ut når som helst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-09 02:00, skrev Billy Bob:

Til dere som liker å kalle dere kristne, jeg har et par spørsmål som kanskje dere kan svare på.

Kan jo gi mine synspunkter i alle fall. :smile:

Quote:

* Hva som gjør at dere tror på ting som står i Bibelen? Tenker på et eksempel da en mann blir slukt av en hval eller lignende, for så å bli inni magen en stund og til slutt bli hostet opp igjen. Mange mener at det er kun bilder for at mennesket skal forstå poenget, men det er da ikke barneskole vi driver her er det det?

Slik jeg tenker det, er bibelen formet så "rund" at den skal kunne brukes uansett tidsalder og levemåte. Det gjelder å forsøke å forstå den "dypere mening" som ligger bak. Selv tror jeg ikke at det tok 7 dager á 24 timer å skape jorden, og heller ikke at det opprinnelig var bare to mennesker. I bibelen står et bilde på dette med tid; et år i guds øyne er som tusen år i menneskets øyne. Noe sånt - for mennesket kan ikke forstå begrepet tid utover en gitt periode. Ingen har til nå kunnet forklare hva "evighet" er slik at det er forståelig. Jeg tror at Gud er evig, men jeg forstår ikke hva det innebærer. På samme måte tror jeg bibelen er utformet vha. lignelser som er slik at vi skal forstå dem. I tillegg tenker jeg at bibelen var skrevet på en tid da vi ikke visste så mye som i dag.

Jeg mener uansett at man skal se på de råd bibelen gir ut fra ens egen oppfatning. Jeg bruker Guds ord som en rettesnor for det livet jeg fører. Om bibelen hadde svar på alt jeg lurte på, hadde den ikke fått plass i bokhylla. Ergo må den være generell som fy søren. Og det har da fungert utmerket i en del år nå? :smile:

Quote:

* Jesus er deres lys, ikke sant? Dere sier at han har vært her. Og dette mener dere stemmer fordi han mannen med kappe som står øverst på golvet i kirken har sagt det og det står OGSÅ i en sånn stor bok som du kanskje har arvet fra bestefar. Si meg, på grunnlag av den informasjonen dere har, fra en bok og ellers andre mennesker som forteller en ting, det holder for at dere tror på en ting?

Hva er å tro? Og hva er å vite? Om jeg visste med 100% sikkerhet at Jesus stod opp fra de døde, ville jeg ikke tro det. Jeg ville _vite_ det, og det er noe helt annet.

Å tro på noe innebærer å stole på den informasjonen du har for hånden, slik at du vet hvordan du skal forholde deg. Det er ikke dermed sagt at du ikke kan stille spørsmålstegn ved det du tror på. Selv har jeg enkelte ting jeg ikke helt klarer å forstå, men forsøker allikevel å innse logikken i det. Som regel gjør man det, om ikke annet så når man får noen år på rævva. Livserfaring er ikke noe å kødde med - og det tør jeg å si selv om jeg er "bare" 24 år.

Kort og godt: å tro er ikke å vite. Å vite er ikke å tro. Der ligger hele kjernen i en hver tro eller overbevisning. Og det er det som gjør at ingen religiøse tror på akkurat samme måte. Jeg har min oppfatning, andre har sin. Religion er, etter min ydmyke mening, en 100% personlig sak - og man er med i det trossamfunnet som passer best overens med den troen man har selv. Selv da er man ikke alltid enig i det som læres. Jeg er for eksempel medlem av statskirka, og går der av og til. Jeg er ikke enig i en del av det kirka står for - men melder meg ikke ut av den grunn.

Quote:

* Dere mener selvfølgelig at den kristne livsstil er den beste. De 10 bud er stammen, ikke sant? Folkeskikk vil nå jeg kalle det. Hvem greier ikke å tenke selv at en ikke skal slå en person eller være trofast?

Dette har du rett i - men de reglene finner du stort sett igjen i alle religioner (med noen lokale forandringer). Samtidig - hvor kommer folkeskikk fra? Hva er grunnlaget? Selv tror jeg at den kommer fra de "reglene" som er bygget på religion - men det er nå _min_ mening, da. :smile:

Samtidig spør jeg meg om "normal folkeskikk" inkluderer alle budene. "Du skal elske din neste som deg selv". Og hvem er din neste? Det har Jesus svart på, og svaret hans var nok ikke det man kan forvente. Din neste kan være din bitreste fiende. Slik jeg oppfatter verden i dag, er dette ikke "vanlig kotyme".

Men som du sier - alle kan vel tenke seg til hva som er riktig og galt. Allikevel, om du ser på de 10 bud som grunnstammen, er det søkkandes mange grener med hundrevis av blader. Jo lengre ut du kommer, jo "finere" blir reglene. Akkurat som i lovverket - grunnloven er selve grunnstammen, resten av lovene er "fininstillinger" av denne tilpasset spesielle situasjoner. Og til slutt har du rettspraksis, som forteller hva man kan forvente i den og den saken. På samme måte bruker man "rettspraksis" også innen religion, for å avgjøre enkelte spørsmål.

Når det gjelder om den kristne livsstil er den beste, så er den det i MITT tilfelle. En katolikk eller en muslim er garantert ikke enig med meg - men slik er det nødt til å være. Om jeg ikke syntes at kristendommen definerte korrekt livsstil, ville jeg ikke tilhørt den religionen. Alle mennesker mener nok at akkurat deres levemåte er korrekt (okay, det der er en ENORM generalisering - men prøv å forstå hva jeg vil fram til), og slik må det være. Om du trodde at du ikke levde på beste måte - hva skulle du gjøre da? Et ord: omvendelse. Altså at man innser at man har levd et gæernt liv, og ønsker å rette opp i det. Det kalles omvendelse; man forandrer sin livsførsel fordi man mener at man har levet feil. Akkurat det har vi hatt _en_del_ eksempler på opp igjennom tidene. :wink:

Quote:

* Er det ikke noe som tenker: Kanskje det er slik? om jeg sier dette: Du er et menneske, du ble født til denne jord ved at din mor hadde store smerter, du lever og så dør du, enkelt og greit. Når du dør, blir du lagt i jorden og der råtner du. Jord. Som presten sier, fra jord er du kommet og til jord skal du bli. Det er realisme det. Himmelen er blå, fugler flyr og flyene bråker. Er det slik det er eller har du en annen forklaring på ditt sponsede opphold i denne verden?

Som svar på det kommer jeg med et annet spørsmål: hva ligger bak det hele? Hva styrer det som skjer? Skjebne? Gud? Tilfeldigheter?

Det er her troen kommer inn. Hver og en må stille seg selv spørsmålet "hva er meningen med livet?". Det eksisterer ikke noe universalsvar på det - hver og en må definere sin egen mening med livet. Noen vil bli kjendiser, andre vil hjelpe folk... alle har vi mål vi vil oppnå.

Jeg tror det er for enkelt å si at "slik er det bare" uten at det ligger en forklaring bak. Jeg er student ved en akademisk rettet skole. Jeg har studert fag som fysikk, matematikk og kjemi. Dette har lært meg at ting rett og slett ikke "bare er sånn". Det er alltid en forklaring på ting. Det er alltid noe som styrer det hele. Men hva? DET er det essensielle spørsmålet. Hva hver enkelt tenker om den saken får bli opp til vedkommede - jeg har mine tanker. Om de er riktige vet jeg ikke, men de hjelper meg til å forstå verden ut fra mitt ståsted.

Jeg tror også at å si at "ting bare er sånn" egentlig er en "unnamanøver" for å slippe å bli konfrontert med ens egen tvil eller usikkerhet. Det vi ikke kan forklare, "er bare sånn". De tingene jeg ikke forstår, tror jeg det ikke er meningen jeg skal forstå - i alle fall ikke ennå. Og jeg stoler på at Gud styrer det på beste måte. Kall meg gjerne naiv, men det er blandt annet dette som gjør at religion i alle tider har tiltrukket seg folk. Man får plutselig en forklaring man kan forstå.

Quote:

Takk for meg, ha et fint opphold, nyt hver dag som går, oppholdstillatelsen din kan gå ut når som helst.

Yep. Spørsmålet får bli om hver og en tror de vil oppleve noe mer etter dette korttidsoppholdet, eller om det er stopp når man dør. Igjen et spørsmål om tro og overbevisning.

Jeg har i all enkelhet svart på spørsmålene ut fra mine synspunkter på dem. Det er garantert mange kristne / religiøse som vil nikke til det jeg har sagt - men det er garantert også noen som vil riste på hodet. Jeg vil presisere at dette er _mine_ tanker, og jeg snakker bare for meg selv.

Ha en fin dag!

Mvh. Vidar Fagerjord.

Lenke til kommentar

La nå folk tro og mene det de vil.

Religion er ofte en bra ting, hvis du går etter hovedpoenget i de fleste av de (vær snill, og kom til himmelen/opplev nirvana osv).

Hvis vi må bevise alt vi skal tro på så er det fort ikke mye som blir sikkert her i verden, f.eks hvordan vet du at mammaen og pappaen din er det?

De har fortalt deg det, men de har ikke fyrt opp blodprøver og DNA tester som beviser det, men du tror det alikevel.

Kristne er også ofte de høffligeste og vennligeste du møter i dag.

Så sett igang og adopter en snill religion i dag!

(For the record: Jeg har enda desverre ikke blitt "frelst", men jeg håper at jeg kjøper hele pakka i det jeg er 128 og ligger for døden.)

Lenke til kommentar

JohndoeMAKT skrev (2002-10-09 03:45):

La nå folk tro og mene det de vil.

Religion er ofte en bra ting, hvis du går etter hovedpoenget i de fleste av de (vær snill, og kom til himmelen/opplev nirvana osv).

Jeg føler et ansvar for mine medmennesker, å vekke dem fra denne "vonde" og uærlige drømmen kallt kristendom. Kristne er jo akkurat som narkomane, de trenger bare litt hjelp utav miljøet, komme seg i jobb og få noe å gjøre så de ikke ender opp i "drømme-helvette" igjen.

Hvis vi må bevise alt vi skal tro på så er det fort ikke mye som blir sikkert her i verden, f.eks hvordan vet du at mammaen og pappaen din er det?

Få dem til å ta en DNA prøve...Jeg har gjort det, trodde alle gjorde det...

Kristne er også ofte de høffligeste og vennligeste du møter i dag.

Majoriteten av verdens voldtektsforbrytere, kidnappere, mordere og svindlere er jo nettop religiøse. Pg Kristendommen er den største av dem alle.

Foklaring på mine anklager mot det kristne miljøet:

De voldtar alle de lettpåvirkelige ungjentene i menigheten og spesielt på kristen-leir.

De kidnapper offergaver til gud. Selv om denne praksisen ikke er så veldig utbredt i norge er den det spesielt i USA og i de baltiske statene.

De morder offergavene sine, ellers så er dem jo ikke offergaver til gud...

Svindel blant og av kristne er veldig utbredt her i norge men også over store deler av den siviliserte verden. Hvem har ikke hørt om organisasjoner som levende ord, jehovas vitner, de muslimske kameler. Disse er alle underordnet samme kriminal liga som opererer utifra Minsk.

[ endret av Killer_DT den 2002-10-09 12:48 ]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei...

Ville bare si at Yummy skrev et godt innlegg, med en haug geniale poeng. Selv er jeg ateisthumanist og er fornøyd med det..

Tror at sålenge man er engasjert, og har sine egne meninger så er allting godt :smile:

Jeg elsker min neste, selv om han er kristen, muslim eller agnostiker (osv), og dette gjør jeg ikke utifra de normer "folkeskikken" eller bibelen har spesifisert, men det er det JEG tror er riktig..

Lenke til kommentar

Quote:

tenke selv at en ikke skal slå en person eller være trofast?

Det er en haug med mennesker som ikke er trofaste.

Og dessuten er De 10 Bud godt ment enten du er kristen eller ei.

Jeg er så lei av alle som raker ned på oss kristene her på forumet!!

Jeg bare spør... Hva tapere dere på å være kristen!?

Lenke til kommentar

Quote:

Treblad skrev (2002-10-09 15:25):

Quote:

tenke selv at en ikke skal slå en person eller være trofast?

jeg kan kan gjerne gjenta min post.

Lenke til kommentar

Yummu skriver at han oppfatter bibelen som "rund"

dvs, den kan tilpasses alle tidsaldre osv..

Det er i mine øyne farlig. Hvis troen er sterk nok, så kan man lese egentlig hva man måtte ønske ut av en bok. Hadde jeg vært skikkelig Honda fanatiker, så kunne jeg sikkert funnet alle svar i livet mitt i verkstedsmanualen til en Honda civic. Bruke en bok som "fasit" på livet er derfor farlig, fordi den menneskelige hjerne leter hele tiden etter logiske sammenhenger..spesielt med litt vilje tilstede. Ta f.eks horoskop.... stemmer de avogtil ? Ja som oftest gjør de det, fordi du leter hele tiden logiske sammenhenger og tenker...aha....!

Det er slik det er. Derfor passer et horoskop til 1 milliard mennesker..

Hva bibelen angår, så er den full av motsetninger og barbariske skrifter. Lese noe fornuftig ut av det som står der, så må vedkommende være fanatiker.

Bevis på dette:

http://www.infidels.org/library/modern/don...istencies.shtml

Jeg skjønner ikke hvordan oppegående mennesker kan være så fanatisk å finne sammenhenger ut ifra slike tekster. Det må være et behov i mennesket, dette med å finne trøst i noe.. ha tro på noe sterker psyken og man oppnår bedre resultater osv. Tro = balsam for sjelen, uansett hva man skulle tro på.. koranen eller bibelen.

Nå blir jeg sikkert "steinet" av de kristne fordi jeg vil sammenligne religon med det Hitler gjorde.. Men det er en sammenheng. Hvordan kan et vanlig menneske samle en hel nasjon, forså drepe millioner av mennesker på grufulle måter ?

Hitler samlet det tyske folk, han ga dem idealer, noe å tro på og et HÅP når nøden var som størst. Dette er et eksempel på hva TRO kan gjøre.

Personlig kristne tørr ikke se en sammenheng her, de vil ikke tenke tanken engang.

For all del, jeg sier ikke at hitler sine verdier og gud sine verdier er make,poenget her er å vise hva TRO kan gjøre.

Ifølge bibelen så skal ikke-kristne havne til evig fortapelse i *******. Stakkars jungelmennesket som akkurat nå lever nede i amazonas. Alle i stammen hans lever naken og jakter på smådyr i jungelen. De er ikke redd for å vise tissen sin nei, fordi de er oppdratt slik.. ( ble ikke adam og eva "oppmerksom" på hverandre etter eplet var spist..). Hvordan gud kan sende noen slike mennesker til ******* synes ikke jeg er særlig rettferdig.. hvordan kunne de vite..

I mine øyne så er religon et middel for å styre mennesker i et samfunn, dette var spesielt viktig for noen hundre år siden, da vi ikke hadde informasjonsteknologien. Religon er også et glimmrende middel for å styrke sin psyke, tro gjør at noen mennesker yter mer, noe som kan være bra.

Fordeler med å ha en tro:

-Identifiserer seg med en gruppe, "god gjeng følelse"

-Sosialisering

-Trøst for sjelen; alt skal gå så bra så bra, er man snill..

-Fanatisme kan få personen til å gjøre absolutt alt, både positivt og negativt.

-Kan styre store menneskegrupper relativt lett er man flink til å tale. Bra tips for dikatorer.

Ulemper med å ha en tro:

-Fanatismen kan ødelegge for andre mennesker ( død, ofring, steining, tortur osv )

-Mye tid går vekk, som kunne vært brukt til å hjelpe til ellers i samfunnet.

-Fanatisme kan fører til at folk blir utnyttet ( pengegaver, knulling av naive ungjenter på sommerleirer, gjøre ulovlige ting for "presten" etc etc)

-Kan føre til tunellsyn, denne spesialiseringen hindrer ellers oppegående mennesker til å tenke rasjonelt.

-Du kan bli lurt trill rundt, hva om det ikke er en "gud", alt "arbeidet" til ingen nytte ( minus psykisk støtte for individet gjennom livet )

-Pga ditt tunellsyn kan du bli utnyttet av andre; lett for å bli naiv og godtroende.

og sikkert MYE mer til...

OK, jeg er medlem av statskirken, men er ikke praktiserende kristen. Det høres fint ut, komme til himmelen og være happy til evig tid. Det er jo sabla godt å tenke på.. hørs fint ut dette, er det sant.

Men for at jeg skal bruke mye tid på religion, så skal jeg ha bevis på at f.eks gud finnes..

De kristne truer jo med at jeg skal komme til helvette fordi jeg ikke tror på gud, javel så får jeg heller komme til helvette fordi jeg setter spørsmålstegn med det hele opplegget til mr gud.

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg faktisk har fått en del seriøse svar, noe som overrasket meg litt etter å ha sett en del innlegg på hw. Så derfor vil jeg takke deg _yummy_ for et seriøst svar. Så derfor:

yummy

Jeg kan ikke si at jeg skjønner deg helt, jeg spør hva som gjør at dere tror på det, du svarer med at den er "formulert så rund så mulig slik at den skal kunne brukes uansett tidsalder og levemåte". At Jesus gikk på vannet, ga synet tilbake til tidligere blinde, heelet spedalske osv, ( Det er her mine Bibel-kunnskaper kunne vært litt større) det er det jeg ikke er helt med på. Diverse historier, det blir bare bilder for meg, bilder/historier som heller hører hjemme i tegneserie-hefter. Å finne en dypere mening bak de, skjønner jeg heller ikke.

Det jeg i tillegg glemte var Bibelens regler om f.eks homoseksualitet. Hva er det for en flott regel da? Om man er homo, da er en ikke verdsatt noe særlig ifølge den kristne tro.

Når det gjelder Bibelens råd og regler, som i ditt tilfelle blir brukt som rettesnor, da spør jeg: Hadde ikke du greid deg fint uten? Trenger du en bok som sier hva du skal gjøre i livet?

Om det med din oppfatning om religion, er jeg enig. Det er like mange meninger om religion som det er mennesker på jorden.

Å vite er ikke å tro, å tro er ikke å vite. Men hva med å være ørlite realistisk da?

Regler har alltid vært en del av det siviliserte menneskets hverdag. Norge er et kristent land, ingenting å si på det, men nok en gang mener jeg reglene hadde vært de samme om ikke Norge ikke hadde vært et kristent land.

Som svar på det siste spørsmålet mitt, svarer du med et spørsmål. Jeg mener det bare er slik. Jorden ble til ved et smell. Hva gjorde at smellet ble en virkelighet? Som de sier, gudene veit, men slik er det og slik var det en gang for milliarder av år siden. Ting skjedde og ting skjer og ting skal skje. Vi er mennesker, vi får barn ved samleie og dermed blir vi fler, forplanter oss og tilpasser oss.

Meningen med livet? Det er hva du gjør det til det vel. Jeg syns det er greit å få seg en jobb, en artig bil, en jente som jeg elsker og ta vare på familien.

Og ja, som du sier etter litt studier, det er alltid en forklaring på ting. Men på ting som skjedde før vår tid, i tider som vi ikke har mulighet til å finne ut hva som har skjedd, velger jeg den _lettvinte_ måten, jeg sier slik er det bare.

Denne likte jeg:

"Jeg tror også at å si at "ting bare er sånn" egentlig er en "unnamanøver" for å slippe å bli konfrontert med ens egen tvil eller usikkerhet. Det vi ikke kan forklare, "er bare sånn". "

Selv om jeg ikke kan forklare hvordan jorden ble til, hvorfor ting er som de er, er det ikke en unnamanøver, men jeg velger rett og slett ikke å tro på noe _kan_ stemme. La oss ta et eksempel: Et spebarn blir funnet ombord på et lasteskip. Det er et hvitt barn, som er ganske merkelig siden skipet bare går langs Afrika sin kyst. Ingen ombord er hvite heller. Sjansen for at barnet finner ut hvem som er sin mor (altså uten ekstern hjelp) er relativ liten. MEN, en dag kommer det en mann, en hvit, med et bilde. Dette er din mor, sier han. Godtar du dette?

(Dette eksempelet sklir rett inn i boken "Dårlige Eksempler av Dr. Billy Bob uten problemer)

Nok en gang er vi inne på tro. Godta. Tror du på dette fordi noen sier det til deg, eller har du tenkt deg fram til det selv? La oss si at du hadde bodd i en hule, uten menneskelig kontakt (enda et prakteksempel) Ingen hadde fortalt deg om kristendommens ideer, hadde du fremdeles kommet fra til samme konklusjon?

Til slutt vil jeg si at jeg synes det er kjempeflott at noen mennesker har funnet seg en tro, noe som kan hjelpe de videre i livet, noe de kan støtte seg på. Jeg respekterer fullt ut dine meninger, og ser opp til folk som har sine egen meninger om akkurat temaer som dette.

Dette var mine meninger.. :smile:

Lenke til kommentar

Den 2002-10-09 15:25, skrev Treblad:

Det er vel ingen som rakker ned på kristne, folk her bare poengterer kristnes svakheter som kristne poengterer ateister og agnostikeres svakheter!

Hva vi taper på å være kristne? Hva er det for en uttalelse? Det er ikke snakk om å tape på noe, jeg taper nødvendigvis ikke noe på å knuse en øks i skallen på en dame for å tømme pengepungen hennes, men jeg gjør det vel ikke for det vel!!!

Takker _Hondaen_ for godt innlegg, du fikk fram mange poeng som jeg ikke fikk fram.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-09 18:01, skrev Eksos:

Synes folk kan tro på hva de vil, bare de ikke prøver å prakke denne troen på meg/andre..

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Eksos på 2002-10-09 18:02 ]</font>

Så for deg kan folk tro at en bananflue er jordens hersker og opprinnelse uten at du reagerer?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-09 17:59, skrev Billy Bob:

Det er vel ingen som rakker ned på kristne, folk her bare poengterer kristnes svakheter som kristne poengterer ateister og agnostikeres svakheter!

Hva vi taper på å være kristne? Hva er det for en uttalelse? Det er ikke snakk om å tape på noe, jeg taper nødvendigvis ikke noe på å knuse en øks i skallen på en dame for å tømme pengepungen hennes, men jeg gjør det vel ikke for det vel!!!

Takker _Hondaen_ for godt innlegg, du fikk fram mange poeng som jeg ikke fikk fram.

Jeg mener de rakker ned på de kristne.

F.eks "Kjære Kristne". Og stiller mange dummer spørsmål som skal få oss til å bli ateister som alle dere!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-09 18:14, skrev Treblad:

Quote:

Den 2002-10-09 17:59, skrev Billy Bob:

Jeg mener de rakker ned på de kristne.

F.eks "Kjære Kristne". Og stiller mange dummer spørsmål som skal få oss til å bli ateister som alle dere!

Hva skal jeg skrive da? Jeg henvender meg til kristne på en høflig måte, slik at jeg kan starte en diskusjon ved å stille spørsmål.

Dumme spørsmål din **kk. Si meg hvilket av spørsmålene som var dumme.

Og ja, der avslørte du meg, søren òg. Egentlig er hele baktanken med innlegget mitt å OMVENDE alle her inne på forumet til ateister, satanister og gud(!) vet hva!

Lenke til kommentar

Bibelen er full av "hull"

Som det at "Jomfru" Maria blei jomfru først mange hundre år etter ho hadde fått "jesus"

dette blei gjort i roma eller.no der en mengde med maktfulle personer samlet seg for å finne ut korleis Bibelen skulle utformes eller.no

Der bestemte dei også at Gud(som heiter Jave) soi kone ikkje skulle nemnast fordi han ikkje skulle ha nokkon ved siden av seg på rangstige. (kar blei det av kvinnesynet)

Det er maaaange religiøse tekster som ikkje er tatt med i bibelen og det er masse rart som står der..

Der skal finnst ei bok som heiter "guds lille bune" eller.no

Der står nokon syke ting som er hentet fra bibelen...

Dette her lærte eg på konfirmant undervisning (borgeleg) om dette stemmer eller ikkje vet eg ikkje., var mest munntlege utsagn.

Då må EG velge om Eg skal TRO på det eller ikkje..

-Kim-

Lenke til kommentar

Treblad: Hvis du synes spørsmålene vår er idiotiske, så sier det litt om deg. Virker jo som du er personlig kristen, har du ikke gjort deg opp en formening om religionen din ? Kan du ikke svare for deg ? Du har jo tatt et viktig livsvalg, skulle jo tro du hadde kunnskap og forståelse da til å svare på våre spørsmål.

Du må da tåle at folk setter spørsmål til ting, det er bare sunt. Les litt mer om Hitler eksemplet mitt.. virker du har tunellsyn.

Du kan heller ikke forvente at alle ser opp til religionen din, det er naivt og tro..

Lenke til kommentar

Mange interessante spørsmål du stilte der Billy Bob. Jeg er enig i at blind tro på Bibelen ikke kan være sunt. Men jeg syns ikke uten videre at det er dumt og tullete av menneskene å tro på Bibelen, å kunne tro at bibelen er en åpenbaring og gir forklaring på livets opprinnelse. Hva er nemlig alternativet? Evolusjonsteorien og Big Bang? Disse teoriene er også full av hull. Jeg er høyt utdannet innen bioteknologi og jeg må si at selv om evolusjonsteorien er fasinerende er den for meg ikke en mer tilfredsstillende forklaring på livets opprinnelse enn Bibelen. Evolusjonsteorien bygger blant annet på mange om og men - visse forutsetninger må være til stede for at intelligent liv skal kunne oppstå.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-09 18:52, skrev Hondaen:

Treblad: Hvis du synes spørsmålene vår er idiotiske, så sier det litt om deg. Virker jo som du er personlig kristen, har du ikke gjort deg opp en formening om religionen din ? Kan du ikke svare for deg ? Du har jo tatt et viktig livsvalg, skulle jo tro du hadde kunnskap og forståelse da til å svare på våre spørsmål.

Du må da tåle at folk setter spørsmål til ting, det er bare sunt. Les litt mer om Hitler eksemplet mitt.. virker du har tunellsyn.

Du kan heller ikke forvente at alle ser opp til religionen din, det er naivt og tro..

Greit at dere stiller spørsmål , men kan dere ikke stille de på en litt mer "snillere" måte?

Det virker som dere fryder dere over at vi ikke kan svare på et tåplig "hull" dere har funnet i Bibelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...