Gå til innhold

Var det 3DMARK som tok livet av pc'n min??

Ronny M

Anbefalte innlegg

Nå skjønner jeg ingenting! Nå måtte jeg ty til reserve disken min som jeg har liggende klar med os i tilfelle noe skulle skje, sånn som nå.

Maskina har fungert perfekt siden jeg installerte XP for en tid tilbake og jeg har ikke opplevd en eneste kræsj. Jeg har aldri overklokka den og den har vært dønn stabil, helt til nå.

Dette skjedde:

Jeg tenkte jeg skulle prøve 3d Mark for å se hvordan det var med ytelsen på pc'n min. Jeg hadde aldri prøvd det før så jeg fikk tak 3dmark 2001 og installerte det. Men før jeg fikk prøvd programmet så fikk jeg greie på at det var en nyere og bedre versjon å få tak i, som het 2001SE build 330 eller no sånt. Derfor avinstallerte jeg den gamle versjonen.

Etter avinstalleringen skjedde det merkeligste. Ingenting fungerte lenger. Ingen program ville kjøres. Alle ikonene i startmenyen blei hvite sånn som ikoner er når de ikke har et kjent filetternavn. Når jeg prøvde å åpne programmer eller utforskeren skjedde det ikke noe som helst, ikke engang en feilmelding.

Det virket ikke som noe hadde låst seg heller, og i oppgavebehandlinga var det ingenting som tydet på at noe var galt. Jeg prøvde å slå av maskina på vanlig måte via startmenyen men ingenting skjedde. Til slutt slo jeg av pc'n med knappen foran på kabinettet.

Det er nå det merkeligste skjer! Jeg starter maskina og den booter tilsynelatende normalt helt til på slutten når den skal svitsje over til skrivebordet. Det gjør den nemlig ikke. Den blir stående på et blått bilde med WinXP logo på. Musepekeren er der og jeg kan bevege den som jeg vil rundt på skjermen, men det er det eneste jeg kan gjøre. Jeg må slå av med knappen foran for å komme ut.

Jeg har prøvd å bytte skjermkort for å se om det var det som var problemet men det var det ikke. Jeg fikk et tips om å disable usb i bios men det hjalp heller ikke. Jeg får ikke engang boota maskina i sikkerhets modus eller vga modus!! Jeg skjønner ingenting.

Kan det være at noen viktige systemfiler har blitt slettet eller forandret på når jeg avinstallerte 3dmark? Det er ikke sikkert det har noe med 3dmark å gjøre i det hele tatt heller for jeg avinstallerte et annet lite program nesten samtidig som heter Cliprex, som er en spiller til å se filmer med.

Denne posten blei lang og fin ser jeg, men jeg håper det er noen som har lest den som sitter med litt mer kunnskap på dette området enn meg. Jeg kan jo også nevne at jeg fra oppstartsmenyen prøvde å boote den siste fungerende konfigurasjonen uten at det fungerte.

Det er heller ikke feil på noe hardware for jeg bruker akkurat den samme hardwaren nå bare med en annen harddisk. Den andre harddisken er heller ikke ødelagt for den bruker jeg nå som slave for å få tilgang til diverse filer jeg trenger.

Takk for svar...

XP Pro

P4 2.26 GHz

Asus P4S533

512 DDR Apacer PC2700

Gainward GF4 Ti4200

2 stk IBM 120GPX 120GB

WD 120JB 120GB

Plextor 40/12/40

[ Denne Melding var redigert av: Ferdinand på 2002-10-09 02:21 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh.. Tror ikke det vil gjøre noen stor nytte å resette cmos når problemet er i operativsystemet. Anbefaler deg å reinstallere. WinXP har en tendens til å bli focka hvis man tukler med litt vel mange programmer som kanskje ikke er helt kompatible med XP. En clean install er nok det som skal til...

Lenke til kommentar

jeg har og vanskelig for å se hva en CMOS-reset kan hjelpe deg med her, men det koster jo ikke stort å pr¢ve da.

men du kommer neppe utenom sys-reinstall.

hadde lignende problem selv for ikke lenge siden, men med Sisoft Sandra, XP kan være litt vel hårsår av og til..

Lenke til kommentar

Nemo vet ikke hva han snakker om. Det er nyttesløst å "Clear CMOS" i dette tilfellet.

Jeg vil anbefale at du prøver å reparere WindowsXP installasjonen. Gå inn i BIOS og velg å boote opp fra CD hvis det ikke allerede er gjort. Så setter du inn WindowsXP CD'en og starter opp PC'n.

Når den er ferdig med å boote opp fra WindowsXP CD'en får du noen forskjellige valg. Du skal velge "repair installation" Dermed gjenopprettes alle WindowsXP filene og sjansene er gode for at PC'n vil fungere bra igjen :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-10-09 13:26 ]

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å reparere med cd'en, men det skjønte jeg ikke noen ting av. Jeg kom etterhvert til en kommandolinje som jeg måtte skrive inn administratorpassordet, og etter det blei jeg stående på C:WINDOWS

Jeg skreiv HJELP og da kom det en liste med kommandoer som sikkert kan brukes, men jeg fant ikke ut av noen ting der. Hvis det er noen som har peiling på hvordan man reparerer XP med denne funksjonen så må de ta tastaturet fatt å dele sin kunnskap med meg! :smile:

Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg med cd'en igjen og tastet F2. Da kom jeg til automatisk gjenoppretting som du sa, men det er bare ett problem. Jeg får beskjed om å sette inn en Windows diskett for automatisk systemgjenoppretting! Den har jeg jo selvfølgelig ikke så da er jeg vel like langt. Hvis ikke det går ann å hente noe fra microsoft da?

Lenke til kommentar

Hmm... Da er jeg ikke sikker, men tror det skal komme et valg om reparering litt senere i installasjonen også... Bare trykk at du vil installere i stedet for å reparere, da skal installasjonsprogrammet finne ut at det allerede er en Windows versjon installert og vil spørre deg om du vil reparere eller installere på nytt. (forhåpentligvis) =)

Lenke til kommentar

Ja, men det er den første gangen, tror det skal være et valg senere der du kan reparere og da legger den inn systemfilene på nytt igjen, prøv den du... Første gangen den spør om å reparere, kommer du inn i Recovery Console eller noe sånnt, men hvis du velger at den skal installere så vil det senere komme opp et valg om å reparere. Mener å huske det i alle fall... Er litt innvikla den XP installeringa...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...