egd1 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Har en kamerat som har et HP-kamera i dag. Han vil kjøpe seg et kamera som kan ta flere bilder i serie uten alt for lange mellomrom.. han fotograferer bl.a. modellbåter i fart, og vil derfor ha en serie bilder over en kort tid. Så han er på utkikk etter et kamera med mest mulig telezoom og min. 5 megapixler. Kompakt eller speilrefleks spiller ingen rolle, men det gjør pris.. Tips? Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Da kan jo Fuji S9500 være et godt tips. Det er et forholdsvis stort superzoomkamera, men har meget god ergonomi samt manuelle ringer for zoom og fokus, hvilket gjør det kjapt i bruk. Brennvidden er 28-300, 10.7x zoom. Jeg pleier å anbefale Panasonic FZ30 i denne klassen, men akkurat til bruken du nevner er nok Fuji'n veldig grei. Jeg har nemlig fått demonstrert (og prøvd selv) autofokusen ved serieopptak i ei fotosjappe på S9500, og den var intet mindre enn imponerende. Vi satte det i serieopptaksmodus, og snurret rundt i butikken, mens utløseren ble holdt inne, og alle bildene var i fokus. Dette kameraet (i tillegg til FZ30) har fått utmerkelsen gullmedalje hos DIWA (les på www.digit.no) for sine flotte egenskaper. Prisen ligger på rundt 4.6K for tiden, det er svært mye kamera for pengene. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Hvis du med lange serier mener virkelig l a n g e serier så kan det være en ide å ta en kikk på http://www.gentles.ltd.uk/gentled/options.htm#IRauto Det er en liten boks du setter på kameraet og som knipser bilder på intervaller mellom 3sec (kortere kan også fikses..) og 4 min. Da kan du ta opp till 500k bilder i serie - hvis minnekortet holder da... Fungerer veldig bra på mine 3 Olympus'er som har IR. Men ikke på Fuji... Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Hvis du med lange serier mener virkelig l a n g e serier så kan det være en ide å ta en kikk på http://www.gentles.ltd.uk/gentled/options.htm#IRautoDet er en liten boks du setter på kameraet og som knipser bilder på intervaller mellom 3sec (kortere kan også fikses..) og 4 min. Da kan du ta opp till 500k bilder i serie - hvis minnekortet holder da... Fungerer veldig bra på mine 3 Olympus'er som har IR. Men ikke på Fuji... 6230687[/snapback] Han tenker nok på flest mulig bilder / sekund... ... Men den dingsen der er MIDT i blinken for meg (men den var ikke akkurat billig... ) Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Siden du hadde den smiley'en på slutten så vet jeg ikke helt om du egentlig syntes det var veldig billig? Jeg synes ihvertfall ikke det er noe å utsette på prisen.. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Siden du hadde den smiley'en på slutten så vet jeg ikke helt om du egentlig syntes det var veldig billig? Jeg synes ihvertfall ikke det er noe å utsette på prisen.. 6236684[/snapback] Gentled Auto koster mer enn Canons RC-1 fjernutløser (som riktignok ikke har intervallfunksjon) + den ser litt hjemmemekka ut, men den funker sikkert uansett Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Den er nok hjemmemekka ja. Tror han til og med lodder dem sammen selv. Men funker gjør den uansett Primærfunksjonen for denne boksen er jo ikke for å ta lange billedserier, som trådstarter var ute etter, men for å ta lange serier med bilder på lang avtsand, som ved fotografering fra drager og modellfly, eller, som jeg bruker den nå, med kamera på toppen av en lang stang. Da er det ganske hendig å slippe å dra ned hele stanga for å starte en ny liten serie med bilder. Min vanlige fjernkontroll rekker ikke så langt som 7m opp til toppen av stanga - og nå har jeg bestilt en 12m lang stang også... Hva er det du skulle brukt den til - siden du skriver at den var midt i blinken for deg? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 ...Hva er det du skulle brukt den til - siden du skriver at den var midt i blinken for deg? 6239471[/snapback] Timelapse filmer Kunne vært greit å slippe å stå og stirre på stoppeklokka med fjernutløseren i andre hånden for å trykke på avtrykkeren et par hundre ganger med noen sekunders mellomrom. Da får du ikke tid til å se på det du tar bilde av. Bare synd Gentled Auto ikke kan stilles på kortere intervaller enn 3 sekunder... Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Tucit, som også ser ut til å være et hjemmeindustriprodukt. http://www.kapshop.com/product_info.php?products_id=115 og http://www.inenglish.com/tucit/index.html kan stilles fra 2 sek, men koster €65.. Lenke til kommentar
hansdejong Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Undskyld at jeg svarer på dansk, fordi det er det nærmeste sprog til norsk jeg kan skrive i (jeg er hollænder, så min dansk er heller ikke perfekt). Jeg håber at I kan læse det. Jeg har en Tucit Duo for at bruge med dragefotografi (Kite Aerial Photography). Og det funktionerer meget fint. Jeg har spurgt Simon Sherwin, som producerer Tucit og som jeg er i frekwent kontakt med, om han har en løsning for din problem. Han siger at du er velkommen til at skrive til ham (se www.inenglish.com/tucit/contact.html) og beskrive hvad du ønsker. Måske er der mugligheder udenfor hvad Tucit kan gøre nu. Men han har travlt, så mugligheder vil være begrænset. Han forstår enten norsk eller dansk (tror jeg), så hvis du skriver så skal det være på engelsk. Hilsen, Hans de Jong Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå