ViVentis Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Man har ikke flere muligheter med subsea-installasjoner!? Fordelen med dem er at det er billigere da man ikke trenger en egen plattform til å drive de. Ulempen er sinnsyk dyr vedlikehold og service. Verken subsea- eller plattformbrønner kommer til å bli "fremtiden". Det vil alltid være stor andel av begge typer. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Jeg skrev ikke flere muligheter enn plattformer, jeg skrev kun "flere muligheter", og det har man faktisk. Les litt grundig neste gang.. Jeg hevdet på ingen måte at de i alle tilfeller vil erstatte plattformer. Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Når du skriver flere muligheter, så må du jo mene flere muligheter i forhold til noe annet vel? Du sier subsea er fremtiden, hva er i dag IKKE fremtiden? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Subsea-installasjoner er her allerede idag, FMC på Kongsberg lager "Juletrær" og andre installasjoner. "Fremtiden er her allerede, den er bare ugjevnt fordelt", som det heter. Ellers er gassløft en metode for å pumpe der trykket er lavt: http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_Lift Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) ViVentis: det som IKKE er fremtiden er å la småfelt og dype reservoar som tidligere ikke var økonomisk utnyttbare ligge i fred. Ellers kan det nevnes (som sikkert de fleste posterne i tråden vet) at undersjøiske installasjoner er noe vi er gode på i norge. Mange norske selskaper driver på med teknologi vedrørende dette. Endret 5. juni 2006 av GolfBag Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Ikke kom å angrip meg for at du ikke utdyper godt nok hva du mener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå