anders! Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hei! Er helt ny på dette området så trenger veiledning! Okei her er tingen. Jeg har akkurat kjøpt meg ny harddisk og satt den inn i PCen, men jeg skal ha ut den gamle. Alle system filene og sånt ligger på den gamle disken. Kan jeg bare ta ut den gamle disken og innstallere alt på nytt på den nye? Har ingen viktige dokumenter eller noe jeg skla overføre. Og så et litt flaut spørsmål. Hvordan formaterer man? Hva skal jeg gjøre? Mange spørsmål dette. Jeg setter kjemep stor pris på hvis det er noen som setter av litt tid til å svare meg! Tusen takk! Hilsen Anders Lenke til kommentar
anders! Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Sorry for dobbelpost. Er det ingen som har svar? e-fikkan? Anders Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Ta ut den gamle disken før du begynner. Så setter du inn Windows CD'en og kommer inn i installasjonsprogrammet. Blir omtrent som dette: http://www.windowsreinstall.com/install/wi...llw2k/page1.htm Lenke til kommentar
anders! Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Ta ut den gamle disken før du begynner. Så setter du inn Windows CD'en og kommer inn i installasjonsprogrammet. Blir omtrent som dette: http://www.windowsreinstall.com/install/wi...llw2k/page1.htm 6223313[/snapback] Takk for svar Hårek! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Oppskriften til hårek er glimrende. Jeg vil bare si at hvis du vil så kan det være lurt å ha begge diskene i PCen. Gamledisken kan du bruke som backup. Enten ved at den er tilkoblet hele tida (f.eks som F:) eller ved at den bare står der uten tilkobling mesteparen av tida og at du kobler den til hver gang du skal ta backup. Lenke til kommentar
anders! Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Oppskriften til hårek er glimrende. Jeg vil bare si at hvis du vil så kan det være lurt å ha begge diskene i PCen. Gamledisken kan du bruke som backup. Enten ved at den er tilkoblet hele tida (f.eks som F:) eller ved at den bare står der uten tilkobling mesteparen av tida og at du kobler den til hver gang du skal ta backup. 6225914[/snapback] Tror ikke at det er et alternativ. De tar nok kvelden om en uke. Hører surre lyder ra den 24/7 og plutselig når jeg starter PCen får jeg opp feilmelding om at den ike finner harddisken=P. Men når jeg tar ute den gamle IDE disken. Hvilke av ledningen kan jeg fjerne? Er så mange! Thanx! Anders Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Ok, da så. Bare plugg ut akkurat de to ledningene som går til harddisken. Det skal være en med fire ledninger (rød-sort-sort-gul) og en bred plugg (sansynligvis også bred kabel i fargen grå med en rød stripe på den ene siden) Kun disse to skal kobles ut. Så kan du skru ut harddisken (4 skruer, 2 på hver side), og manuvrere ut harddisken uten å skumpe borti noe som kan bli ødelagt. Så setter du inn den nye disken, skrur den fast og kobler til de samme to kablene, hvis det er en IDE/PATA-disk du har kjøpt. Hvis det er en S-ATA du har kjøpt så må du bruke noen andre kabler. En tynn som går til hovedkortet (kanskje rød?) og en strømplugg som enten kan være av samme type som før eller en ny og flat type. Du ser lett hva som passer disken din. Gale plugger passer ikke. Til slutt kan du kontrollere at ikke noen andre kabler har løsnet under operasjonen. F.eks kabelen til prosessorvifta. Når alt ser OK ut så lukker du lokket og forsøker å starte opp. Vanlige feil som kan skje nå (det har skjedd meg noen ganger) er at man glemmer å sette i strømkabelen til PCen og tror PCen er helt død. Så prøver man igjen. Lenke til kommentar
anders! Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 Ok, da så. Bare plugg ut akkurat de to ledningene som går til harddisken. Det skal være en med fire ledninger (rød-sort-sort-gul) og en bred plugg (sansynligvis også bred kabel i fargen grå med en rød stripe på den ene siden) Kun disse to skal kobles ut. Så kan du skru ut harddisken (4 skruer, 2 på hver side), og manuvrere ut harddisken uten å skumpe borti noe som kan bli ødelagt. Så setter du inn den nye disken, skrur den fast og kobler til de samme to kablene, hvis det er en IDE/PATA-disk du har kjøpt. Hvis det er en S-ATA du har kjøpt så må du bruke noen andre kabler. En tynn som går til hovedkortet (kanskje rød?) og en strømplugg som enten kan være av samme type som før eller en ny og flat type. Du ser lett hva som passer disken din. Gale plugger passer ikke. Til slutt kan du kontrollere at ikke noen andre kabler har løsnet under operasjonen. F.eks kabelen til prosessorvifta. Når alt ser OK ut så lukker du lokket og forsøker å starte opp. Vanlige feil som kan skje nå (det har skjedd meg noen ganger) er at man glemmer å sette i strømkabelen til PCen og tror PCen er helt død. Så prøver man igjen. 6226422[/snapback] Hehe takk! Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Til slutt kan du kontrollere at ikke noen andre kabler har løsnet under operasjonen. F.eks kabelen til prosessorvifta. Når alt ser OK ut så lukker du lokket og forsøker å starte opp. 6226422[/snapback] Trenger ikke lokke da, greit og se at alt starter osv! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå