Gå til innhold

Forhold brennkammer/løp på potetkanon

Anbefalte innlegg

har planlagt å bygge potetkanon en stund nå, men jeg vil ha best mulig effekt av den, og lurer på hviket forhold det bør være på brennkammer/løp. Den skal bruke startgass for de som ikke forstår det :whistle:

EDIT: leif er farlig

Endret av spyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg og en kompis har ett løp på 2" og ett forbrennings kammer på 5".

Den funker bra, vi bruker hårspray vi da, fant også ut at den billigste hårsprayen hadde best effekt.

6223983[/snapback]

Innerdiameter da? Og lengde :hmm: ?

Lenke til kommentar

stikk en tur på obs bygg dere. der finner dere perfeskt brennkammer og langt løp med medfølgende overgang. plug and play potetkanon. brennkammeret er ca 5" og har årning i begge ender. der setter du på en overgang i den ene enden og plugger i løpet som er ca 2-2.5". den andre enden av brennkammeret er åpen, denne må tettes. de 3 gangene jeg har laget slik potetkanon har jeg sagd ut en trebit i brennkammerets indre dimensjoner og satt skruer gjennom veggen på røret og inn i trebiten. så har jeg tettet med pistonlim

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Jepp det er akkurat en slik som jeg har bygd, kun at jeg brukte et rør med skrulokk på siden for å lufte ut og plugga igjen bunn.

Fant forresten ut at en blanding av Startgass og Biltema WD-40 gjorde susen best, mye bedre enn f.eks. diverse typer hårspray osv. WD-40 tenner ikke alltid, derfor trenger du startgass for å få gangen på det.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Jo det funker som bare faen det også... men etterhvert blir jo kanonen litt kjedelig i seg og man begynner å eksperimentere osv.

Ting som tilfeldigvis har blitt gjort med potetkanoner som jeg har bygget men som jeg personlig tar avstand fra:

Bøyd et veiskilt (kun skiltplata)

Knust en verhane

Knust ei trelist på et informasjonsskilt

Det finnes andre morsomme ting å gjøre... f.eks. sprette poteter utover et vann, kan få en del sprett ja.

Lenke til kommentar

du må begregne det utifra gassen du skal bruke, hvis vi skal pirke.

V av forbrenningskammer + løp = V av forbrent gass

du kommer sikker til å bruke deodoranter ol. er det ikke propan i de?

Tror det er sånn, ellers kan du jo sjekke på sider med instuksjoner ol. google på "spud gun"

Lenke til kommentar

De PVC rørene du får kjøpt på Coop Bygg... er de merket SCH 40 eller 80? Bør være rimelig kraftige de rørene da? http://www.burntlatke.com/safety.html

Er jo fordel at ikke hele potet kanona blir sprengt oppi trynet på deg... For å si det sånn :D

Planlegger å lage en selv :)

Også: Hva slags tenning er det folket bruker, bortsett ifra lighter over et hull tenker jeg...? Hadde vært stilig med bare en avtrekker du kunne brukt utenpå for å lage gnist inni brennkammeret.

Lenke til kommentar
Også: Hva slags tenning er det folket bruker, bortsett ifra lighter over et hull tenker jeg...? Hadde vært stilig med bare en avtrekker du kunne brukt utenpå for å lage gnist inni brennkammeret.

6301529[/snapback]

Peislighter/grilltenner fungerer ypperlig. Borer et hull i røret, med samme diameter som lighteren (vi snakker lang lighter med pistolgrep). Stikker inn lighteren slik at den tetter hullet perfekt, stapper i en potet, sprayer inn hårspray (eller startgass eller whatever) gjennom en ventil, og trykker av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...