Gå til innhold

Hodetelefoner + utstyr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp:) Hadde egentlig lyst på et fullt musikkanlegg, men økonomien strekker ikke til for øyeblikket.

Derfor tenkte jeg å kjøpe et par gode hodetelefoner (har sett på sennheiser HD 595), men hva mer trenger jeg for å få skikkelig god lyd i disse hodetelefonene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt HD 600 i noen år, og er fornøyd med dem.

HD 595 er nok veldig bra, og har lav nok impedans til å kjøres greit med en helt vanlig hodetelefonforsterker, for eksempel fra mp3-spiller eller et alminnelig lydkort.

Men siden disse hodetelefonene har et stort potensiale for bra lydgjengivelse, vil lydkortet da være flaskehalsen, og et bedre lydkort vil gi bedre lyd.

Feinschmeckere anbefaler også anskaffelse av en dedikert hodetelefonforsterker med egen strømforsyning; det skal visstnok gjøre mye for lyden, særlig på såpass gode hodetelefoner. Men da minker prisforskjellen mot et fullt musikkanlegg noe.

http://www.headphone.com er en grei informasjonsside; der står alt du trenger å vite.

Lenke til kommentar

Har du en kraftig forsterker av god kvalitet trenger du strengt tatt ikke noen hodetelefonforsterker, men kanskje en ledning med volumkontrol hadde vært greit. Det er faktisk ikke alle forsterkere som lar deg stille lyden på hodetelefonutgangen, selv om de er sjeldent.

Skal du ha til PCen må du kjøpe et orntlig lydkort, noe ala Creative X-fi-serien, gjerne bedre. X-fi Xtreeme Music er vel et minimum.

Lenke til kommentar
....hva mer trenger jeg for å få skikkelig god lyd i disse hodetelefonene?

6221777[/snapback]

Lavry Black DA-10... :-)

+ lydkort med spdif eller AES digitalutgang.

For å få god lyd litt billigere kan du se på E-MU 1212M, ESI Juli@ eller M-audio Audiophile 192. Normalt sett tror jeg du får nok strøm ut av linjeutgangene på disse kortene, men hvis du hører på ekstremt dynamiske kilder som f.eks klassisk musikk og jazz kan det hende at du trenger en hodetelefonforsterker.

Lenke til kommentar
Har du en kraftig forsterker av god kvalitet trenger du strengt tatt ikke noen hodetelefonforsterker, men kanskje en ledning med volumkontrol hadde vært greit. Det er faktisk ikke alle forsterkere som lar deg stille lyden på hodetelefonutgangen, selv om de er sjeldent.

6237030[/snapback]

En kraftig og god forsterker er ingen garanti for at den kan få ut potensiale av et par gode hodetelefoner. Hodetelefonutgangen i de fleste forsterkere er gjerne bare en op-amp til et par dollar, altså ingenting å skryte av. De fleste forsterkere i en litt høyere prisklasse kommer uten hodetelefonutgang, da det vil være alt for dyrt å lage en hodetelefonutgang som står i stil med resten av forsterkeren.

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...