Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs router for deling av internett

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan anbefale en god trådløs router, som kan dele opp internetthastigheten(opp/ned) likt til to eller flere brukerer? Og som har et brukervennelig oppsett for dette. Det må være lett å gi lik hastighet opp/ned om man er koblet til via lan eller wan. Softwarebaserte løsninger som Netlimiter osv. er ikke av interesse. Håper det er noen som tips om en god trådløs router som gjør dette på en grei måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du trenger er en trådløs router som har støtte for QoS.

Flere forskjellige leverandører har slike produkter, men ikke alle er like brukervennlige

og fleksible med tanke på å strupe klienter til en fastsatt hastighet.

En router du kan se på er jo D-Link dgl-4300 som støtter automatisk prioritering av trafikk. For test, se her: http://www.hardware.no/tester/nettverk_og_..._stabil/17735/4

6221416[/snapback]

Takker for forslag. Men den virker noe vanskelig å sette opp. Det er jo ikke, som jeg kan se, noen åpenbare valg for hvor mye båndbredde(opp/ned) man skal gi hver klient. Jeg skal som sagt gjerne ha en router som gir to brukere 50% av hastigheten på et adsl abonnement. Uavhengig av om man sitter å surfer vanlig eller laster ned. Fler forslag?

Lenke til kommentar
Kjøp deg en linksys WRT54G (WRT54GL om du ønsker å kunne legge inn uofisiell firmware og enda mer funksjoner).

Ellers kan WRT54GX også anbefales om du trenger lengre rekkevidde og høyere hastigheter.

6222122[/snapback]

Kan du forklare litt nærmere? Jeg har satt opp en slik router (WRT54G) Men jeg kan ikke huske at det var noen plasser jeg kunne sette hastighet for f.eks. bæbar datamaskin(wan) med ip xxx.xxx.x.x og hastighet for stasjonær(lan) med ip xxx.xxx.x.x. Og da tenker jeg på hastighet opp og ned og for hele maskinene og ikke relatert til enkelt programmer eller spill osv de måtte bruke. Jeg er ute etter en ruter hvor det går klart frem at maskin i nettverket med den og den ip adresse skal ha f.eks 1 Mbit/512 og den andre skal ha det samme. Er det en slik funksjon i noen av dem du nevnte som eksempler? Det må jeg si at jeg ikke husker å ha sett.

Edit; som jeg trodde, denne router type kan bare styre applikasjoner, dessuten kan den bare styre båndbredde på enheter i lan og ikke i wan. Er rart at det ikke er routere som har en grei løsning på noe som burde være attraktivt for mange å kunne gjøre; gi alle klientene i nettverket sin tildelte del av den totale båndbredden uavhengig av hva slags aktiviteter som er hos den enkelte klient. Hm! Irritasjonen lurer, kjenner jeg :hmm: .

post-21235-1149172845_thumb.jpg

Endret av troutmaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...