Vighilicious Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 noen som har notatarket sitt klart da? vet ikke helt va jeg skal skrive enda jeg... 6223046[/snapback] Det er det jeg holder på med nå. Skal presse inn mest mulig. Skriftstørrelse 4-8 Men jeg tror det viktigste blir å ha litt informasjon om de problemene velferdsstaten sliter med. Altså at jeg har grunnlaget for drøfningen. Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hvordan går øvinga? Ferdige med notatarket? Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Hvordan går øvinga? Ferdige med notatarket? 6223938[/snapback] Jeg sitter å leser jeg hehe. Stoffer kommer sakte, men sikkert inn. Tar det med ro nå å ser litt landskamp Har lagd nesten en side av notatarket jeg.. Kopierte fra gyldendal sine sider. Lenke til kommentar
Luta Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hvordan går øvinga? Ferdige med notatarket? 6223938[/snapback] Jeg sitter å leser jeg hehe. Stoffer kommer sakte, men sikkert inn. Tar det med ro nå å ser litt landskamp Har lagd nesten en side av notatarket jeg.. Kopierte fra gyldendal sine sider. 6224075[/snapback] kopierer du rett ifra eller lager du stikkord selv? Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Jeg lager naturligvis stikkord selv! Men det er noen setninger som er greie å ha da. Lenke til kommentar
Luta Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 ja er vell ikke lov til å ha med de lengste sammenhengende tekstene uansett. men har problemer med å finne ut va jeg skal skrive egentlig jeg, så mye å velge mellom noen mulighet for å få se på ditt? få litt inspirasjon og ideer Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Jeg sliter litt selv med å finne ut nøyaktig hva jeg skal ha med, men til nå har jeg lagt med stikkord for de fire velferdsmodellene. Jeg skal også ta med hvilke problemer som kan true velferdsstaten og selvsagt litt historisk om velferdsstaten. Noen andre som skal ha med mer utover dette? Lenke til kommentar
Luta Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 jeg sal skrive litt om prinsippene og lovene som velferdsstaten bygger på tenkte jeg. men, har aldri skrevet ut notatene mine fra PCen jeg. skriver jeg bare alt i Word, plasserer arket i skriveren og skriver ut helt vanlig? Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Det høres bra ut. Stresser litt nå for å få skrivd alt! Det var søren så mye som skulle inn når jeg først begynte. Ja du bruker arket på vanlig måte. Lenke til kommentar
Luta Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 har du noen stikkord på historien da? så dritt å skrive akkurat det Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 har du noen stikkord på historien da? så dritt å skrive akkurat det 6225999[/snapback] Hehe jeg skal være grei da Historie: A - Ordet velferdsstat ble sannsynligvis brukt for første gang om de trygdeordninger rikskansleren i Tyskland lanserte i 1880-årene. Wohlfartsstaat. Bismarck fikk drevet igjennom en helt ny sosiallovgivning. Tiltakene skulle fjerne den verste sosiale nøden i det framvoksende industrisamfunnet. Han var redd for at en voksende arbeiderklasse skulle omstyrte samfunnet og innføre sosialisme. Velferdslovene hans fungerte med andre ord som en slags pollitisk lovforsikring for det bestående samfunn. B – Den moderne velferdsstaten har sine røtter i en blandingsøkonomisk tenkemåte. Tankene dukket opp i England under den 2-verdenskrig. Ledende sosialøkonomer, kjente arbeiderpartipolitikere og representanter for kirken diskuterte seg fram til innholdet iden velferdsstaten de ønsket skulle vokse fram etter krigen. Man planla omfattende velferdsprogrammer i offentlig regi. Ordet ’’Welfarestate’’ ble lansert. C – I Skandinavia ble ordet velferdsstat brukt på den staten som vokste fram i disse landene i 1950-årene. Den << Skandinaviske >> modellen for velferdsstat. Har du no info om hva som skjer viss vi setter i verk noen av disse tiltakene for å bedre fremtiden til velferdsstaten? A. Mer privatisering. B. Mer bruk av oljepengene. C. Dårligere standard. D. Mer bruk av private forsikringer. E. Arbeidskraft utenfra – andre land. F. Økte skatter og avgifter. G. Økt effektivisering av helse og sosialvesenet. Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Da var jeg ferdig for en time siden. Eksamen gikk nokså greit, på grensen til bra faktisk. Er fornøyd selv, for da jeg kom på skolen kl. kvart over 8 i dag, kunne jeg omtrent ingenting. Oppgaven ble ca. som jeg hadde regnet med, og derfor gikk det som det gikk. Herlig å være ferdig i hvertfall. Heeeeelg Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 Ja det gikk bra her også. Håper på 5 nå, men vet jo aldri. Skreiv 8.5 sider om teamet. Fikk drøftet ganske godt også, så det burde bli en fin karakter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå