Vighilicious Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hei. Her tenkte jeg de av oss som har 3SK-B-eksamen i morgen kunne diskutere forberedelsesdelen og dele eventuelle gode linker/tips. Tema: Velferdsstatens framtid Oppgave Klassen din skal ha besøk av en gruppe elever fra videregående skole i et baltisk land. De er blant annet interessert i å få kunnskaper om den norske velferdsstaten og dens framtid. For å forberede dette møtet skal du skaffe deg en oversikt over ulike sosiale, økonomiske og politiske forhold som truer den norske velferdsstatens framtid. Dette var det værste vi kunne komme opp i! Nå må jeg bruke hele dagen til å lese Lenke til kommentar
Phone Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Kom opp i SOK jeg også. Det var litt kjipt tema å få, men jeg synes ikke det var det værste. Finner noen linker under velferdsstaten på denne siden: Cappelen Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Da joiner jeg dere i 3SKB-gruppen. For et rævva tema, er det mulig... Og jeg som ikke har motivasjon til å lese, ska plutselig lese 60 sider til i morgen. Yeah, right... Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Hehe det er tungt ja, men det går jo greit! Jeg skal bruke skrift størrelse 6 på det arket vi kan ha med:P Men sjekk målene for velferdsstaten, vi er nødt å få noe som har sammenheng med det. Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Kan dere gi noen eksempler på ulike sosiale, økonomiske og politiske forhold som truer den norske velferdssatens framtid? Lenke til kommentar
Phone Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Kan dere gi noen eksempler på ulike sosiale, økonomiske og politiske forhold som truer den norske velferdssatens framtid? 6222116[/snapback] Eldrebølgen Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Kan dere gi noen eksempler på ulike sosiale, økonomiske og politiske forhold som truer den norske velferdssatens framtid? 6222116[/snapback] Eldrebølgen 6222171[/snapback] på hvilke måte da? Lenke til kommentar
Phone Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 De kommer til å ETE pensjonspenger Lenke til kommentar
Luta Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 kom opp i SK-B jeg også, er ikke helt fornøyd med tema akkurat. men vi kan jo hjelpes, pakk på med linker og forslag til hva vi kan lese på. forresten, er alle 100% sikker på at det går ann å skrive forberedelsesarket på data? kjipt hvis det ikke er lov liksom Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 kom opp i SK-B jeg også, er ikke helt fornøyd med tema akkurat. men vi kan jo hjelpes, pakk på med linker og forslag til hva vi kan lese på. forresten, er alle 100% sikker på at det går ann å skrive forberedelsesarket på data? kjipt hvis det ikke er lov liksom 6222407[/snapback] Dette lurte jeg også på. Men var en lærer som sa at det var fullt lovlig, så da satser jeg på det. Lenke til kommentar
Phone Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Noen som har flere eksempler på ulike sosiale, økonomiske og politiske forhold som truer den norske velferdssatens framtid? Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 check it out... 6222695[/snapback] Nice. Hvis noen vil kan jeg skrive inn litt om det læreren vår sa at vi måtte ha inne av kunnskaper! Lenke til kommentar
Luta Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 check it out... 6222695[/snapback] eyy, skikkelig my bra info der da! thank u Lenke til kommentar
Luta Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Nice. Hvis noen vil kan jeg skrive inn litt om det læreren vår sa at vi måtte ha inne av kunnskaper! 6222744[/snapback] Det hadde vært kjekt Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Dette er det viktig at alle kan før eksamen i morgen. Hehe.. 1. Begrepet velferdsstat- historisk utvikling av velferdsstaten. 2. Gjøre greie for prinsipp og mål for velferdsstaten. 3. 4 Modeller for velferdssamfunn – Se særlig den nordiske modell. 4. Viktig: Velferdsstatens problemer – se lengre nede. Krise for velferdsstaten- velferdsstaten truet. 5. Tiltak – Hva kan/ må gjøres. Problemer: 1. Sosiale problemer som kan ture velferdsstaten: - Flere eldre- årsaker, flere med rusproblemer- årsaker, flere med psykiske problemer- årsaker, flere fattige- årsaker. Og lignende. Innvandrere? 2. Økonomiske problemer som kan ture velferdsstaten - økte utgifter for staten – flere eldre, uføretrygde og lignende. 3. Politiske forhold som kan ture velferdsstaten. - Mer kritikk mot velfersstaten- Særlig Fr.P. Lange køer på sykehusene dårlige forhold for de eldre- dårlig styring av eks. sykehusene – ineffektivitet. Og lignende. - Hjelpe de som trenger det mest- la de andre klare seg sjøl- sosialhjelpstaten. TILTAK- hva kan gjøres? Drøft: A. Mer privatisering. B. Mer bruk av oljepengene. C. Dårligere standard. D. Mer bruk av private forsikringer. E. Arbeidskraft utenfra – andre land. F. Økte skatter og avgifter. G. Økt effektivisering av helse og sosialvesenet. Drøfte noe av dette – disse tiltakene. Dette er hva læreren vår skreiv på en stensil når han så oppgaven. Så alle som har stoff som går inn under dette, sleng det ut! Btw: Denne er fin å lese: http://www.gyldendal.no/sosialkunnskap/htm...rdsstaten/0.htm Endret 1. juni 2006 av Vighilicious Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Dette er det viktig at alle kan før eksamen i morgen. Hehe..1. Begrepet velferdsstat- historisk utvikling av velferdsstaten. 2. Gjøre greie for prinsipp og mål for velferdsstaten. 3. 4 Modeller for velferdssamfunn – Se særlig den nordiske modell. 4. Viktig: Velferdsstatens problemer – se lengre nede. Krise for velferdsstaten- velferdsstaten truet. 5. Tiltak – Hva kan/ må gjøres. Problemer: 1. Sosiale problemer som kan ture velferdsstaten: - Flere eldre- årsaker, flere med rusproblemer- årsaker, flere med psykiske problemer- årsaker, flere fattige- årsaker. Og lignende. Innvandrere? 2. Økonomiske problemer som kan ture velferdsstaten - økte utgifter for staten – flere eldre, uføretrygde og lignende. 3. Politiske forhold som kan ture velferdsstaten. - Mer kritikk mot velfersstaten- Særlig Fr.P. Lange køer på sykehusene dårlige forhold for de eldre- dårlig styring av eks. sykehusene – ineffektivitet. Og lignende. - Hjelpe de som trenger det mest- la de andre klare seg sjøl- sosialhjelpstaten. TILTAK- hva kan gjøres? Drøft: A. Mer privatisering. B. Mer bruk av oljepengene. C. Dårligere standard. D. Mer bruk av private forsikringer. E. Arbeidskraft utenfra – andre land. F. Økte skatter og avgifter. G. Økt effektivisering av helse og sosialvesenet. Drøfte noe av dette – disse tiltakene. Dette er hva læreren vår skreiv på en stensil når han så oppgaven. Så alle som har stoff som går inn under dette, sleng det ut! Btw: Denne er fin å lese: http://www.gyldendal.no/sosialkunnskap/htm...rdsstaten/0.htm 6222925[/snapback] Thank u u are my hero Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) blabla.. Thank u u are my hero 6222966[/snapback] Hehe, det var så lite så.. Den informasjonen er jo ikke noe mer enn hva du bør kunne før morgen dagen Altså informasjon om hvilken informasjon du bør sitte inne med til i morgen. Endret 1. juni 2006 av Vighilicious Lenke til kommentar
Luta Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 noen som har notatarket sitt klart da? vet ikke helt va jeg skal skrive enda jeg... Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 noen som har notatarket sitt klart da? vet ikke helt va jeg skal skrive enda jeg... 6223046[/snapback] second... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå