Gå til innhold

Pirater - snyltere, eller bare kresne kunder?

Laster du ned? Hvis ja, hvor mye penger bruker du i året på musikk/spill/programvare/film?  

501 stemmer

1. 1. Laster du ned? Hvis ja, hvor mye penger bruker du i året på musikk/spill/programvare/film?

• Under 18 år, 0 kr, kjøper aldri noe.
      21
    • Under 18 år, 100-1000 kroner.
      54
    • Under 18 år, 1000-2000,-
      37
    • Under 18 år, 2000,-5000,-
      26
    • Under 18 år, mer enn 5.000,-
      13
    • Over 18 år, 0 kr, kjøper aldri noe.
      29
    • Over 18 år, 100-2000,-
      134
    • Over 18 år, 2000,-5000,-
      102
    • Over 18 år, 5000-10.000,-
      49
    • Over 18 år, mer enn 10.000 kroner.
      28
    • Driver ikke med ulovlige handlinger på nettet
      8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Piratkopiering er kanskje ulovlig, men det er ikke tyveri :)

6859584[/snapback]

Like mykje tyveri som å ta ein CD i ein butikk og gå uten å betale for den.

Sjølv brukar eg vel rundt 4000-6000 årlig på diverse media. Kjøper stort sett alt eg likar av musikk, og eg kjøper alle spel eg har stor glede av. Men ja, eg lastar ned musikk, spel og programvare for å teste først - ikkje noko å legge skjul på der.

På den andre sida så er det sikkert ein del eg aldri hadde kjøpt uten å ha lasta ned først, funne ut at eg likar det og så kjøpt det. På den måten er jo ikkje piratvirksomhet berre negativt, for eg trur det er fleire enn meg som gjer det same. :)

6859891[/snapback]

Det er nok flere som deg ja:)

I tillegg laster jeg også ned ting jeg har kjøp fordi jeg ikke gidder å bruke tid på å rippe det selv.

Feks. mp3 til spillelister til fest er jo greit å ha på dataen, laster liksom ikke ned fra itunes når jeg har cd'en.

Lenke til kommentar

Jeg laster ned tv-serier, i stede for å se når det går på tv, mere frihet med når man kan se, betaler lisenspenger...

Laster ned lite filmer da jeg er en liten Audiogeek også, må ha DTS lydspor på det jeg kjøper så film og hjemmekino opplevelsen får full uttelling...

Musikk, 50/50 kanskje, kjøper det jeg vet jeg hører mye på, og laster ned det jeg vet suger uansett...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Under 18 år, mer enn 5.000,- hvis jeg teller med alle leiefilmer og kinobiletter. Jeg kjøper mye musikk også, men en CD koster ofte under hundrelappen i genren jeg hører på (aner ikke hvorfor), så det blir ikke veldig mye penger sammenlagt. Det blir investert i et spill en og annen gang, men sjeldnere og sjeldnere. Skal sies at jeg laster ned noe, men ikke så mye som jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Piratkopiering er kanskje ulovlig, men det er ikke tyveri :)

6859584[/snapback]

Like mykje tyveri som å ta ein CD i ein butikk og gå uten å betale for den.

6859891[/snapback]

Å stjele en cd i en butikk er det samme som å stjele ett stylet pc-kabinett i en butikk.

Å laste ned en cd er omtrent det samme som å kopiere ett stylet kabinett man har sett i en butikk ved å lage ett tilsvarende selv.

Noen taper penger på det første, ingen taper penger på det siste.... Og de to tingene har omtrent ingen ting til felles.

Lenke til kommentar

Kjøper all musikken min. Men jeg er da kvalitetsfreak, og vil helst ha musikken min i så god kvalitet sommulig. Kjøper CD'er i butikken eller på www.allofmp3.com (er kanskje ikke lovlig, men det vet ikke jeg, så da gjelder "i god tro-loven".)

Filmer kjøper jeg også, kjøper mye DVD'er nesten hver måned.

Programvare er en helt annen sak, da jeg har ikke råd til å kjøpe dette. Hamstret software på gatemarked i Estland for ett par år tilbake, overraskende billig :hmm:

Lenke til kommentar

ligger på over 10000 Året. Kjøper hovedsaklig dvd filmer og en del programvare og av og till ett spill (spiller lite de siiste årene), kjøper/laster ned lite musikk . Nå kan man bestille mye programvare elektronisk på nett uten og betale en sinnsykt mye moms til staten så det er blitt blligere. Slipper også å styre med cracks og bestandig finne keys som virker osv etter oppdateringer. Tar for lang tid.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Over 18, mere en 10 000kr.

cd: er det jeg kjøper minst av, er veldig ofte på farten så blir bare mp3 spiller, er heldig siden jeg jobber på et konsert sted får jeg ekstremt mye med promo cd. men jeg kjøper litt vinyl da

spill: kjøper en del WII spill

film: det det går klart mest av, etter Blu ray kom har jeg brukt veldig mye i grunn

programvare: en del, er bare mac bruker i år har jeg kjøpt ilife 09, iworks 09, Aperture 2 allerde

hvis jeg kan ta med konserter jeg bruker penger på i året er det nok nesten 10 000kr bare på det å.

men jeg laster ned veldig mye også, og jeg har også kjøpt mange pirat filmer på gata i kina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...