Gå til innhold

Pirater - snyltere, eller bare kresne kunder?

Laster du ned? Hvis ja, hvor mye penger bruker du i året på musikk/spill/programvare/film?  

501 stemmer

1. 1. Laster du ned? Hvis ja, hvor mye penger bruker du i året på musikk/spill/programvare/film?

• Under 18 år, 0 kr, kjøper aldri noe.
      21
    • Under 18 år, 100-1000 kroner.
      54
    • Under 18 år, 1000-2000,-
      37
    • Under 18 år, 2000,-5000,-
      26
    • Under 18 år, mer enn 5.000,-
      13
    • Over 18 år, 0 kr, kjøper aldri noe.
      29
    • Over 18 år, 100-2000,-
      134
    • Over 18 år, 2000,-5000,-
      102
    • Over 18 år, 5000-10.000,-
      49
    • Over 18 år, mer enn 10.000 kroner.
      28
    • Driver ikke med ulovlige handlinger på nettet
      8

Anbefalte innlegg

Under 18 og 100-1000, nå skal det sies at jeg kjøper for mer enn jeg laster ned, jeg laster ned en film for å se om den er verdt noe, og så kjøper jeg om den er bra, for å støtte de som har laget den. Laster ned veldig lite også da....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går en del penger til spill, men det er snakk om nintendo. Ellers er det godbitene til PC som jeg kjøper, slik at jeg kan spille på nett uten problemer med CD-nøkkel eller lignende. Så forbruket blir nok likt til neste år med Wii lansering til juletider og kanskje en PS2 invistering. (ja, PS2)

5000 - 10000 over 18

Lenke til kommentar

Jeg bruker mye penger på ekte vare. Om noen sier jeg skal sjekke ut Muse, går jeg på LimeWire og laster ned en tre-fire sanger av dem. Da finner jeg ut om de er bra eller dårlig. Er de bra, går jeg på Musikkverket og kjøper et album, og ripper det når jeg kommer hjem slik at jeg kan høre det på PC'en.

Lenke til kommentar
Under 18 år, mer enn 5000 kr.

Går en del til film!

6231210[/snapback]

Akkurat samme her, vil nok anta jeg får brukt mer enn 5000,- på film iløpet av ett år... I tillegg kommer ca. 5 cd'er og kanskje 3-5 spill.

Hadde bøker vært med her også, så hadde det nok blitt mye mer, men det er vel bare med de andre mediene jeg tester de først vha p2p, bøker kan jeg laste ned på pc'en fordi jeg liker de i RL...

Lenke til kommentar

Frå 2000-5000 går det nok i året, mesteparten på DVD. Spel er eg ikkje like interessert i lengre, dei få eg prøver er stort sett piratkopiar. Musikk lastar eg ned og, men har kjøpt ein del album i det siste faktisk. Programmer lastar eg ikkje så mykje ned på, eit og anna småprogram som blir cracka.

Lenke til kommentar

Har jo ikke vært noe å bruke penger på i år egentlig. Har kjøpt noen nice-prce cd'er og dvd'er, ellers så er det jo stort sett bare den samma skiten du har sett og hørt så alt for mange ganger bare i ny innpakning.

Tror jeg sier 100 - 2000, nice-price er fine saker.

Lenke til kommentar

Over 18. Bruker antagligvis under 2000 i året. Det siste året har jeg ikke lasta ned noe jeg har lyst til hverken å høre eller se på, så jeg tviler på jeg går under pirat-kategorien. Fikk ettersendt Call of duty 2 av XFX, og det er det eneste jeg har prøvd av spill siden jul. Har blitt litt kabal i windows.

Lenke til kommentar
Denne avstemninga er jo egentlig ganske uinteressant uten en for "ikke-pirater" også.

6234159[/snapback]

Kan tenke meg at folk med datainteresser, som aldri piratkopierer, har mere midler enn den gjennomsnittlige forumbruker og dette er også, i følge tidligere poller, en nokså snever gruppe. Så er det det, at mange har fått sin interesse til ulike medier vekket gjennom piratkopiering, for deretter å slutte med det når man får råd. Det gjelder eksempelvis undertegnede og spill. Dermed har spillprodusentene tjent penger på at andres spill har blitt piratkopiert og dette vil ikke gå frem av undersøkelsen. Det er på slike tidspunkt at jeg skulle ønske jeg kunne gi dere et helt "ssb-skjema".

Jeg kan godt lage en poll for de som ikke gjør det, men tror denne vil bli mindre representativ, enn for piratkopierere, i og med at de fleste som aldri piratkopierer, ikke bruker pc heller. Med disse forutsetningene, kan jeg jo alltids be om en poll til, skal jeg det?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Piratkopiering er kanskje ulovlig, men det er ikke tyveri :)

6859584[/snapback]

Like mykje tyveri som å ta ein CD i ein butikk og gå uten å betale for den.

Sjølv brukar eg vel rundt 4000-6000 årlig på diverse media. Kjøper stort sett alt eg likar av musikk, og eg kjøper alle spel eg har stor glede av. Men ja, eg lastar ned musikk, spel og programvare for å teste først - ikkje noko å legge skjul på der.

På den andre sida så er det sikkert ein del eg aldri hadde kjøpt uten å ha lasta ned først, funne ut at eg likar det og så kjøpt det. På den måten er jo ikkje piratvirksomhet berre negativt, for eg trur det er fleire enn meg som gjer det same. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...