Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Samfunnskunnskap 3SK-A, våren 2006

Gjest Slettet+891234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Fy faen for en kukoppgave. Fy faen. Kunne den vært bredere?

6230180[/snapback]

Den var vanvittig bred, ja. Men det er vel en grunn til at det ikke finnes sensorveiledninger til 3SK-A (i alle fall har ikke jeg funnet dem)...

Selv startet jeg med å skrive litt om Norges politiske system - litt om valgordningen, parlamentarisme, at det er en enhetsstat, hvordan selve teorien er ved et regjeringsskifte.

Deretter skrev jeg litt om valget i 2005 (jeg var utrolig usikker på hva de mente at vi skulle skrive om valget) - jeg skrev litt om blokkene, om at det var første flertallsregjering på lenge, pratet litt om Soria Moria-erklæringen (og fikk faktisk klemt inn sitatet av Harold Wilson som stod nevnt i oppgaveteksten), pratet litt om at SV måtte bite i gresset f.eks. i F16-saken, om Sp som tok et skritt til venstre, osv.

Så skrev jeg litt generelt om årsaker til regjeringsskifter (i Norge) - tapt kabitnettspørsmål, tilbakegang i valg, problemer med indre samarbeid, mistillitsforslag. Her slang jeg også inn et par ord om Italia, bare for å få noe internasjonalt over det.

Deretter skrev jeg en hel masse om betydningen av regjeringsskifter - at det kom an på om regjeringen var flertalls- eller mindretallsregjering, koalisjon- eller ettpartiregjering, om staten var en forbunds- eller enhetsstat, hvordan valgordningen kunne påvirke om det ble fler- eller mindretallsregjering, osv. Her nevnte/sammenliknet jeg Storbritannia, USA, Tyskland, Nederland og Italia. Jeg nevnte også byråkratiets makt, fikk name-droppet Max Weber og nevnt UDI-saken i en bisetning.

Deretter skrev jeg litt om viktigheten av å innha regjeringsmakt - her pratet jeg om at enigheten om å støtte opp enkelte grunnleggende verdier som vanligvis preger stabile politiske systemer, men at regjeringsskifter kan ha stor innvirkning på folket (skatt, krig, osv.) Til slutt hadde jeg en oppsummering der jeg i praksis sa ingenting.

Oi. Det ble mye. Hvis dere gadd å lese gjennom, så hadde det vært interessant å høre hvordan min tolkning var i forhold til deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...