Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Samfunnskunnskap 3SK-A, våren 2006


Gjest Slettet+891234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234

Hei.

 

Her tenkte jeg de av oss som har 3SK-A-eksamen i morgen kunne diskutere forberedelsesdelen og dele eventuelle gode linker/tips.

 

Tema: Valg og regjeringsdannelser

 

Du deltar på et internasjonalt seminar sammen med studenter fra mange land. Temaet for seminaret er sammenligning av regjeringsdannelser i ulike politiske systemer. Seminaret har tittelen: Valg og regjeringsdannelser.

 

Siden det i fjor høst var stortingsvalg i Norge, har du tatt på deg å forberede et innlegg om valget og konsekvense av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kun hatt en halvtime på meg på å la det surre i hodet mitt. Men det første som slår meg er at oppgaven fort kan bli veldig konkret på fjorårets valg og konsekvensene rundt det. Jeg tror ikke oppgaven vil bli så veldig generell hvor man drøfter ulike styreformer opp mot hverandre.

 

Men å spekulere i hva oppgaven blir i morgen er nok ikke det mest produktive.

 

Jeg tror uansett at man må dra inn det at vi har fått ei flertallsregjering. Kunne vite forskjellen ved flertalls- og mindretallsparlamentarisme samt kanskje et par-tre fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Har kun hatt en halvtime på meg på å la det surre i hodet mitt. Men det første som slår meg er at oppgaven fort kan bli veldig konkret på fjorårets valg og konsekvensene rundt det. Jeg tror ikke oppgaven vil bli så veldig generell hvor man drøfter ulike styreformer opp mot hverandre.

 

Men å spekulere i hva oppgaven blir i morgen er nok ikke det mest produktive.

 

Jeg tror uansett at man må dra inn det at vi har fått ei flertallsregjering. Kunne vite forskjellen ved flertalls- og mindretallsparlamentarisme samt kanskje et par-tre fordeler og ulemper.

6220337[/snapback]

Jeg tror nok det er lurt å lese på ulike valgordninger og -systemer i forskjellige land. Jeg er usikker på hva som kan komme når de spør etter konsekvensene av valget - men det låter rimelig at vi må prate litt om flertallsregjeringer og i hvilken grad man kan sikre handlekraftige regjeringer etc, og ikke den praktiske politikken de rød-grønne driver med.

 

Jeg er forresten skuffet over at vi fikk noe såpass kjedelig som valgordninger - hadde håpet på utenrikspolitikk av noe slag.

Lenke til kommentar

Utrolig kjedelig tema vi fikk.

 

Har foreløpig satt opp en liten liste av momenter som kan være viktige:

 

* Maktforhold mellom storting og regjering

* Ettpartisystemer (totalitære systemer bygget over et ufullstendig demokrati, eventuelt kan f.eks APs "ettparti"-tid trekkes inn), topartisystemer (spesielt USA, og også det at Storbrittania er et topartisystem i praksis), flerpartisystemer (Den skandinaviske modellen)

* Valgordninger og demokratiske systemer

* Parlamentarisme

* Velgerteorier

* Geografiske stemmeverdier (husker ikke det egentlige navnet) i forhold til valgresultat

* Polarisering i norsk politikk som følge av to klare alternativer?

* Flertallsregjeringer/mindretallsregjeringer - fordeler og ulemper - Sterkere regjeringer som følge av flertall, eller svakere som følge av indre splid?

* Enmannskretser - flertallskretser (sammenlign f.eks med Storbrittanias enmannskretser og hva slikt kan bety for valgresultatet ("topartisystem i praksis" slik jeg nevnte over)

* Max Weber

 

 

Lang og rotete liste. Jaja. Legg for all del ut notatark dersom dere har dem. Hadde vært fint å se på andres også! Hadde også vært supert om noen hadde en god og presis valganalyse for Stortingsvalget 2005.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Jeg sitter her med boka Det politiske systemet fra Aschehoug, utgitt i 2002. Før valget i fjor ble det foretatt endel endringer i valgsystemet - blant annet så er antall utjevningsmandater økt, hvis jeg har forstått det riktig. Er det noen som har mer informasjon om de endringene som ble gjort?

 

Edit: Kan slenge ut det jeg har av notater senere, så fremt det blir gjort på PC. Selv har jeg dessverre ingen valganalyser liggende, men jeg er sikker på at jeg har skrevet noe både om Stortingets maktposisjon og regjeringens styringsdyktighet. Spørsmålet er bare hvor jeg har gjort av det. :p

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

http://www.sv.uio.no/mutr/kronikk/skjeie0999.htm -- generelt babbel om regjeringsdannelser

 

http://odin.dep.no/fad/norsk/dok/andre_dok.../hov003-bn.html -- se 3.4: Mindretallsparlamentarismens problem

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...ticle166690.ece -- valgordninger, historisk oversikt - oppdatert med siste endringer

 

http://www.stortinget.no/om_stortinget/for...gordninger.html -- historisk oversikt over valgordninger

 

http://www.ub.uib.no/elpub/rokkan/N/N26-02.pdf -- En masteroppgave (elns) med diverse om forskjellige valgordninger. Den interessert kan finne endel eksempler der som går utover det boka dekker.

 

Hvordan går det med øvinga?

 

Edit: Vet noen forresten hva som er reglene vedrørende notatarket? Kan man skrive hva man vil, eller er det begrenset til stikkord?

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Vet noen forresten hva som er reglene vedrørende notatarket? Kan man skrive hva man vil, eller er det begrenset til stikkord?

 

Du kan skrive hva, og så mye du vil ifølge vår lærer. Det er mange som fyller opp notatarket med sykt mye informasjon med 5 i skrift, i min klasse. :!:

 

Edit: Når jeg sa "skrive så mye du vil" mente jeg selvfølgelig skrive så mye du vil på det ene notatarket. (fremside og bakside)

Endret av BareMarius
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Du kan skrive hva, og så mye du vil ifølge vår lærer. Det er mange som fyller opp notatarket med sykt mye informasjon med 5 i skrift, i min klasse. :!:

6222690[/snapback]

Er du sikker på dette? (Har du en kilde på nett som kan bekrefte?) For læreren min nevnte noe om å begrense hele setninger etc... :hmm:

Lenke til kommentar

Er bare sikker på at læreren vår sa det. Han fikk vite det av hun som ordner med eksamen på skolen vår.

 

Edit: I forberedelsesdelen står det ingenting om at du ikke kan skrive hele setninger elns. Står bare: "Mengda av notat er avgrensa til to A4-sider".

Endret av BareMarius
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Er bare sikker på at læreren vår sa det. Han fikk vite det av hun som ordner med eksamen på skolen vår.

 

Edit: I forberedelsesdelen står det ingenting om at du ikke kan skrive hele setninger elns. Står bare: "Mengda av notat er avgrensa til to A4-sider".

6222761[/snapback]

Ja, det er inntrykket jeg også har. Men når læreren kommer hintende med noe annet, blir jeg litt usikker.

 

Edit: Jeg er igrunn veldig usikker på hva de tenker på når de ønsker at vi skal holde et innlegg om valget og konsekvensene av det. Hva er det tenker på når de sier "konsekvenser"?

 

Om valget 2005: http://www.startsiden.no/nyheter/aktuelt_na/valg_2005/

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Sannsynligvis hvordan den norske valgordningen har resultert i en slik og slik sammensetning i stortinget.

6223730[/snapback]

Det låter rimelig, ja. Kan ikke forestille meg prat om skatt, LO osv. i denne sammenhengen.

 

Uansett ligger vel det vi tror vi skal skrive om, ganske langt fra det vi faktisk kommer til å skrive om. :hm:

Lenke til kommentar

På notatarket har jeg skrevet litt om parlamentarismen, hvordan valgene i forskjellige land foregår, hvordan vi i Norge danner regjeringer, systemer i andre land og litt generelt om forskjellene på regjering og storting. Noen som har flere forslag?

 

Også gjort med opp noen tanker omkring valget i fjor.. flertallsregjering osv..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
På notatarket har jeg skrevet litt om parlamentarismen, hvordan valgene i forskjellige land foregår, hvordan vi i Norge danner regjeringer, systemer i andre land og litt generelt om forskjellene på regjering og storting. Noen som har flere forslag?

 

Også gjort med opp noen tanker omkring valget i fjor.. flertallsregjering osv..

6225969[/snapback]

Har skrevet om ca. det samme. Endel om forskjellige valgordninger hjemme og ute, litt om valgdeltakelse, litt om statstruktur (parlamentarisme, presidentstyre og "mellomformer" (verdt å merke seg at man ikke lenger velger statsminister direkte i Israel, slik boken min hevder)), litt om selve regjeringsdannelsen (kongen ber om ditt og datt), litt om regjeringens og Stortingets oppgaver, litt generelt babbel om "konfliktdimensjonene" i norsk politikk, litt om partienes oppgaver, resultater fra valget 2005 og litt eksempler på regjeringsdannelser i andre land (Israel, Italia, Tyskland, Palestina (kan noen si noe om disse landenes valgsystemer og/eller aktørene involvert?)). Jepp, alt er skrevet like oversiktlig og analystisk som over. :p

 

Haltan, gidder du linke til analysen? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hvor finner jeg en veldig grei oversikt over valgresultatet 2005? Sindres, har skrevet det meste som du har skrevet! Går flott som faen dette skal dere se! :D

6226217[/snapback]

Klikk innom linken litt høyere oppe, alle avisene har en oversikt.

 

AP 32.7%, Frp 22.1% Høyre 14.1%, SV 8.8%, Krf 6.8%, Sp 6.5%, Venstre 5.9%, RV 1.2 %

 

87 røde, 82 blå mandater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...