Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen IT systemdrift

Anbefalte innlegg

Heisann gutter og jenter som har IT systemdrift.

Nå har vi fått utlevert forberedelsesdelen for eksamen, og jeg må si at jeg synes det var en merkelig oppgave.

Det skal kjøpes inn 20 nye datamaskiner som er egnet til å kjøre programvare og ellers kan brukes til musikkarrangering (og redigering).

Skolen benytter eller OpenOffice til kontorstøtteprogram som teksbehandling, regneark og presentasjonsverktøy. Mange av elevene på skolen benytter MS Officeprogrammer på sine private datamaskiner.
" ...
"Bruk blant annet forberedelsestiden din til å sette deg inn i installasjonen av programpakken OpenOffice.

Synes dette høres ut som en merkelig oppgave... :hmm:

Videre..

Til arrangerings- og komponeringsfagene vil de blant annet benytte et notasjons- og sequencerprogram som heter Musicator Delta. Nettsidene til Musicator Delta finner du på musicator.com

Dette var og spesielt. De vil altså at vi skal se på programvare vi (jeg i allfall) aldri har hørt om og neppe kommer til å bruke.

Til slutt

De 20 maskinene som blir kjøpt inn til denne klassen, skal kobles til en egen server (tjenermaskin), for at en skal stå fritt til å velge maskintype og operativsystem ut fra de behovene brukerne på denne linjen har.

Synspunkter her? Terminal- eller domene-pålogging? Kan noen kort og greit forklare hva en active directory er?

På eksamen vil du også få spørsmål om installasjon av nettverksoperativsystem og maskinvare.

:hmm:

Diskuter i vei!

Endret av dofferneo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjå no her!

Jeg sitter her med den samme forbredelsesdelen.

Jeg kommer i alle fall til å gå for domenepålogging. Det er det vi har holdt på med i løpet av året.

AD (active directory) er stedet du foretar alle instillingene for brukerne og maskinene i domenet

Det jeg sitter å klør meg i hue pga er dette:

Til denne klassen skal det kjøpes inn 20 nye datamaskiner som er egnet til å kjøre dataverktøy som en trenger på en slik linje, og nødvendig periferutstyr for musikkarrarngering. Rommet datamaskinene skal plasseres på, blir kalt musikklabben.
Det de vel mener er at elevene skal ha mulighet til å koble sitt instrument til maskinen for å ta opp det de spiller, for så å redigere osv? Endret av harald_
Lenke til kommentar
Det de vel mener er at elevene skal ha mulighet til å koble sitt instrument til maskinen for å ta opp det de spiller, for så å redigere osv?

6221376[/snapback]

Ja, jeg slo opp "perifer" i ordboken og fant ut at betydningen "hører til" var rette her. Forberedelsesdelen sier "... og nødvendig periferutstyr for musikkarrangering."

Jeg tolker det som at det er meningen at de skal kunne koble til syntheseiser (vanskelig ord :p), mikrofon, gitar osv. You name it. Men hvis vi får spørsmål om hvilken type utstyr vi trenger, sliter jeg. Blir vel noe MIDI-greier...

Endret av dofferneo
Lenke til kommentar
Fra læreplanen musikk, dans og drama:

Mål 2

Elevene skal kunne lage enkle arrangementer for ulike besetninger og kunne bruke tilgjengelig teknologi i arbeidet

Hovedmomenter

Elevene skal

2a med utgangspunkt i en besifret melodi eller en klaversats kunne arrangere for ulike vokal-ensembler a cappella eller med instrumentalledsagelse

2b kjenne ulike instrumenters muligheter og begrensninger

2c kunne arrangere for ulike instrumentale ensembler

2d kunne lage et ferdigtransponert partitur og bruke dette i instruksjon og framføring

2e beherske korrekt notasjon til bruk bl.a. i stemmeskriving

2f kunne koble opp og bruke tilgjengelig datateknologi i arbeid med faget

2g kunne arrangere og skrive ut egen sats ved hjelp av tilgjengelig datateknologi

2h kunne vurdere kritisk på hvilken måte bruk av ny teknologi kan være et hjelpemiddel i arbeidet med forskjellige musikkfag

Lenke til kommentar

Hvilket år er det man tar 'IT Systemdrift' på? Er det noe lignende IKT Driftsfag, eller er det et tilleggs-fag til et annet hovedfag?

Utifra navnet på linjen synes jeg dette ser rimelig uproffesjonelt ut.

EDIT: Er dette et tilleggs-fag til 'Musikk, dans og drama'?

Endret av jh_
Lenke til kommentar
Hvilket år er det man tar 'IT Systemdrift' på? Er det noe lignende IKT Driftsfag, eller er det et tilleggs-fag til et annet hovedfag?

Utifra navnet på linjen synes jeg dette ser rimelig uproffesjonelt ut.

EDIT: Er dette et tilleggs-fag til 'Musikk, dans og drama'?

6221730[/snapback]

IT systemdrift er et valgfag på (blant annet) allmennfag. Man har det på VK2. Jeg vet ikke så mye om IKT driftsfag, men de er nok ganske forskjellige. Driftsfag er en egen studieretning. Systemdrift er et fag.

Lenke til kommentar

Bump.

For de som har boken "Systemdrift - informasjonsteknologi modul 2b", har jeg følgende tips: Les innledning side 204 og 205, fra 'kapasiteten på tjeneren' side 207 tell 'tilpassing av tjener' side 213. 'Drift av tjener' side 214-215. Se på kapittel 27 og 29. (Hvis jeg finner mer, skal jeg si fra).

PS: Beklager at det er litt dialekt der (ca. 1 ord) :p

Skal lage meg et notatark som eventuelle andre kan benytte.

(Må si det var dårlig respons på dette emnet. Er det så få som har systemdrift? :/)

Legger ved notatarket mitt for de som vi ha det. Beklager hvis det er uoversiktelig, jeg er bare lei av eksamen nå :roll:

Læreplanmål som kan være aktuelle ligger i det andre dokumentet.

forberedelsesark_it_06.doc

L_replan_for_it_og_mds.doc

Endret av dofferneo
Lenke til kommentar

Ja, da var jeg ferdig. Litt over 5 hele sider, pluss en tegning i Visio. Var litt uklar oppgave, men tror jeg svarte på det meste. Særlig den siste deloppgaven var merkelig og den blir nok å trekke ned. :/ Tja ja.. Vi får se hvordan det går :D

Lenke til kommentar

Heh, jeg har både brukersystemer (VK1 faget) og systemdrift (VK2 faget) i år, og jeg skjønte nesten ikke noe som helst av den forberedelsesdelen du skreiv inn litt av :dontgetit:

Priser meg lykkelig for at jeg kom opp i fysikk istedet. Tror jeg hadde strøket med glans om jeg hadde kommet opp i systemdrift. Har liksom både VK1- og VK2-faget i de samme timene, og bare til sammen 7 timer i uka istedet for 10. Ble litt vel mye brukersystemer, og svært lite systemutvikling.

Håper jeg slipper unna systemutvikling i muntlig også :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...