_M@ts_ Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Blir batteriet ødelagt etter hyppig bruk, så bytt det. Koster vel 600kr omtrent. 6222877[/snapback] iPod batterier koster 1250,- 6229035[/snapback] Wow, "billig" Blir jo nesten rimeligere å kjøpe ny spiller, noe Apple slikkert vil at man skal gjøre også. 6229499[/snapback] Se bare på Nokia, det er søppel mobil-telefoner men siden alle fjortisser vil ha den kjøper de den. Ipod har vært for dyrt for mange fjortisser og noen har hørt at den ikke funker lenger hvis man kaster den ned 20 meter, så dabegynner alle å si "den er ræva" det for å få opp selvtilliten. Jeg har en Ipod 1G liggende fra steinalderen og den funker enda. Så fordi det er slik, skal vi bare godta det? Selvfølgelig er det haugevis av nær-monopolistiske firma som gjør det samme som Apple, men det er no definitivt ikke noe grunn til å godta det. Du har jo bare repetert det jeg sa, men la til at vi bare må akseptere det fordi det er slik verden fungerer? Hadde det bare vært slike som deg rundtom hadde verden aldri sett forbedringer... Så slutt å klag da, det er jo bare enda mer reklame for Ipod. Syns nesten det blir morsomt når folk begynner med anti-apple kampanjer. En mp3 spiller skal spille musikk, ikke ha med kamera og all slags tull og så si "ja vi har masse teknologi inni her". Lenke til kommentar
warpig Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Så fordi det er slik, skal vi bare godta det? Selvfølgelig er det haugevis av nær-monopolistiske firma som gjør det samme som Apple, men det er no definitivt ikke noe grunn til å godta det. Du har jo bare repetert det jeg sa, men la til at vi bare må akseptere det fordi det er slik verden fungerer? Hadde det bare vært slike som deg rundtom hadde verden aldri sett forbedringer... Så slutt å klag da, det er jo bare enda mer reklame for Ipod. Syns nesten det blir morsomt når folk begynner med anti-apple kampanjer. En mp3 spiller skal spille musikk, ikke ha med kamera og all slags tull og så si "ja vi har masse teknologi inni her". 6311860[/snapback] Hvorfor skal den ikke ha det? Primærformålet med den er å spile musikk, ja. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Blir batteriet ødelagt etter hyppig bruk, så bytt det. Koster vel 600kr omtrent. iPod batterier koster 1250,- Wow, "billig" Blir jo nesten rimeligere å kjøpe ny spiller, noe Apple slikkert vil at man skal gjøre også. Se bare på Nokia, det er søppel mobil-telefoner men siden alle fjortisser vil ha den kjøper de den. Ipod har vært for dyrt for mange fjortisser og noen har hørt at den ikke funker lenger hvis man kaster den ned 20 meter, så dabegynner alle å si "den er ræva" det for å få opp selvtilliten. Jeg har en Ipod 1G liggende fra steinalderen og den funker enda. Så du sier at de eneste som klager på iPod er fjortisser som er skuffet over at man ikke kan kaste den ned 20 meter? Så fordi det er slik, skal vi bare godta det? Selvfølgelig er det haugevis av nær-monopolistiske firma som gjør det samme som Apple, men det er no definitivt ikke noe grunn til å godta det. Du har jo bare repetert det jeg sa, men la til at vi bare må akseptere det fordi det er slik verden fungerer? Hadde det bare vært slike som deg rundtom hadde verden aldri sett forbedringer... Så slutt å klag da, det er jo bare enda mer reklame for Ipod. Syns nesten det blir morsomt når folk begynner med anti-apple kampanjer. En mp3 spiller skal spille musikk, ikke ha med kamera og all slags tull og så si "ja vi har masse teknologi inni her". Du har jo ikke lest noe av som ble skrevet på forrige side, herregud. Er ikke snakk om at iPod "mangler så mye teknologi", det er heller det at Apple har fått såppass stor markedsdominans at folk flest ikke engang vurderer andre merker, selv om andre merker gjerne er både billigere, har bedre lyd og bedre batterilevetid. (Noe som selvfølgelig ikke er tilfelle hele tiden). Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Så fordi det er slik, skal vi bare godta det? Selvfølgelig er det haugevis av nær-monopolistiske firma som gjør det samme som Apple, men det er no definitivt ikke noe grunn til å godta det. Du har jo bare repetert det jeg sa, men la til at vi bare må akseptere det fordi det er slik verden fungerer? Hadde det bare vært slike som deg rundtom hadde verden aldri sett forbedringer... 6311788[/snapback] Såvidt jeg har registrert finnes det haugevis av MP3-spillere å få kjøpt fra andre produsenter, så denne masingen om monopol synes jeg begynner å bli litt kjedelig. Det er i beste fall feil ordbruk. Og hva vil du gjøre med det? Forby noen å ha mer enn X % markedsandel? Jeg er ikke nødvendigvis tilhenger av fri konkurranse innenfor alle områder, men når det gjelder MP3-spillere synes jeg "markedet" kan få ordne opp selv. DRM og iTunes Music Store's "iPod-only policy" er noe helt annet, men det går fint an å legge non-DRM MP3-filer inn på en iPod. Jeg vil ikke nøle med å kjøpe noe annet enn iPod neste gang, dersom jeg finner det hensiktsmessig utfra en rekke forhold som jeg ikke har fastlagt på det nåværende tidspunkt. Det blir nok en del synsing, i tillegg til å kikke på tekniske data og andres erfaringer. Etter alt det negative som har kommet fram om iPod og Apple er de fortsatt markedsledende. Hva er det da som får deg til å tro at enda mer negativ omtale vil forandre på dette? Kanskje det er på tide for konkurrentene å bruke like mye på markedsføring som Apple har gjort? Lenke til kommentar
Pug Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Så fordi det er slik, skal vi bare godta det? Selvfølgelig er det haugevis av nær-monopolistiske firma som gjør det samme som Apple, men det er no definitivt ikke noe grunn til å godta det. Du har jo bare repetert det jeg sa, men la til at vi bare må akseptere det fordi det er slik verden fungerer? Hadde det bare vært slike som deg rundtom hadde verden aldri sett forbedringer... 6311788[/snapback] Såvidt jeg har registrert finnes det haugevis av MP3-spillere å få kjøpt fra andre produsenter, så denne masingen om monopol synes jeg begynner å bli litt kjedelig. Det er i beste fall feil ordbruk. 6312007[/snapback] Huh. Creative sliter veldig økonomisk, de har til og med begynt å selge en del spillere med tap i håp om at det skal få opp salget. I tillegg sliter produsenter som iRiver osv. Om Creative (og andre produsenter) ender opp konkurs i framtiden, er det plutselig en mindre konkurrent til iPod, og et skritt nærmere monopol for Apple. Lenke til kommentar
dioX Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 og et skritt nærmere monopol for Apple. fler og fler kommer jo til og gå over til mp3 på mobil så apple har en svær konkurent der.. Lenke til kommentar
Toset Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Så fordi det er slik, skal vi bare godta det? Selvfølgelig er det haugevis av nær-monopolistiske firma som gjør det samme som Apple, men det er no definitivt ikke noe grunn til å godta det. Du har jo bare repetert det jeg sa, men la til at vi bare må akseptere det fordi det er slik verden fungerer? Hadde det bare vært slike som deg rundtom hadde verden aldri sett forbedringer... 6311788[/snapback] Såvidt jeg har registrert finnes det haugevis av MP3-spillere å få kjøpt fra andre produsenter, så denne masingen om monopol synes jeg begynner å bli litt kjedelig. Det er i beste fall feil ordbruk. 6312007[/snapback] Leser du det jeg skriver feil med vilje eller? Har aldri skrevet at de har monopol, men når de har såpass markedsmakt som de har nå, begynner det å nærme seg et monopol. Ja det er mange konkurrenter, men flere har allerede tatt kvelden, og andre, som Creative, sliter med økonomien. Det er alltid et tap for kunden når konkurrenter til en markedsleder går konkurs. Og poenget er ikke å komme med negativ omtale, men å gjøre folk oppmerksom på at det finnes alternativer, BEDRE alternativer. Hvis du ikke er interessert i å bytte fra iPod, føl deg fri til å ignorere mitt utsagt, det er ikke ment på dem som nekter vurdere alternativene. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Lurer litt på hva tingen med krampeaktig sutring over dominerende produkter handler om. I dette tilfellet uler folk om at iPod regjerer mp3-markedet, men i OS-debatten er det ikke et vondt ord å si.. der er det onde og kapitalistiske "M$" som er den stygge ulven. Personlig er jeg vant med WinXP etter å ha brukt Windows siden forrige årtusen. Jeg syns det funker helt glimrende, og har ikke noe behov for å bytte. Samme gjelder iPod, har prøvd ut en del andre spillere, iPod passer meg ypperlig. Og, jeg gidder iallefall ikke å bytte når hovedargumentet er jamring over markedsdominanse. Ønsker du å åpne andre menneskers øyne for hva andre mp3-spillere kan, og hvorfor de er et bedre valg enn en iPod, så skriv en saklig og gjennomført brukeranmeldelse. Du vinner ingen hjerter ved å kalle iPod-kjøpere for trendnisser og sauer. Lenke til kommentar
Toset Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Jeg bruker selv Windows XP, og synes det er et bra produkt. MEN jeg har også prøvd 3-4 forskjellige Linux-distroer og vet hvilke alternativer som er tilgjengelig. Dessverre for meg har jeg ikke funnet et alternativ som er like bra som WinXP. Men selv om jeg synes Windows XP er bra, er det negativt at MS har en såpass stor dominans. Hadde Linux vært en større konkurrent, ville vi garantert hatt bedre OS den dag idag. Det samme gjelder ipod. Enkelt og greit. Når store firma får så mye makt, holder det tilbake utviklingen. Kall det sutring eller grining eller hva du vil, det bryr meg fint lite. Dette er et forum, og jeg har tenkt å fortsette å si min mening. Om du elsker ipod, kan du for all del bruke den. Denne tråden handler om ipods makt på markedet, og jeg og flere andre sier hva vi mener om det temaet. Liker du ikke at vi sier noe negativt om Apple, trenger du rett og slett ikke lese det. Det du kaller "jamring over dominans" har vi faktisk begrunnet med argumenter som at iRiver går konkurs, creative har bedre lyd og batteri, de fleste konkurrentene er billigere osv. Men for all del, filtrer dette ut etter ønske, ser ut til at de fleste av dere som får hjerteinfarkt over at noen sier noe negativt om apple gjør det uansett... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Når store firma får så mye makt, holder det tilbake utviklingen. 6314324[/snapback] Jeg kan være enig med deg et stykke på vei, men i de fleste bransjer vil utviklingen alltid gå i rykk og napp, med perioder av "stillstand" i mellom. Microsoft dominerer markedet for "desktop OS" nå, men det er ingen garanti for at det er Microsoft som vil tilby fremtidens systemer der du snakker med PC'en istedet for å peke og klikke. Det kan like gjerne bli et firma vi ikke forbinder med IT i det hele tatt. Jeg forstår ikke helt hvordan du mener at Apple holder tilbake utviklingen når det gjelder MP3-spillere. Det er da nok av apparater, både bærbare og stasjonære, som kan spille MP3-filer. Noen kan du ta bilde med, noen kan du ringe med, noen kan du bruke som ekstern disk, osv. Men det er klart det favoriserer Apple når et begrep som "podcast" har satt seg fast i befolkningen. "Zencast" blir liksom ikke det samme. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg har selv lenge ergret meg over iPod sin dominans på markedet, og det faktum at mange tror det er eneste DAP'en på denne jord. Det er irriterende at den er nødt til å ha en database over musikken (samt at musikkfilene blir organisert i en absurd filstruktur). Dessuten håndterer ikke iTunes ID3v2.4-tags i UTF-8, dermed vil tegn som er non-ASCII i en slik tag ikke bli skrevet korrekt til databasen. Det har også blitt rapportert (på hydrogenaudio) om tilfeller hvor iPod-spillere har problemer med å spille filer som er enkodet med LAME 3.90.3 --alt-preset standard eller LAME 3.97b2 -V 2 --vbr-new. iPod er rett og slett ingen teknisk god DAP, men derimot en "trendy og enkel DAP for folk flest". Det eksisterte ingen spillere som oppfylte alle mine krav før Rockbox-firmwaren dukket opp. Det er en del features som er helt nødvendige for meg når jeg skal lytte til musikk, og Rockbox har alle sammen: True gapless playback, replaygain og Ogg Vorbis playback. Den spiller dessuten WavPack-filene mine (mitt valg av lossless format), FLAC og MusePack. Når det gjelder ID3-tags, er ID3v2.4 fullstendig støttet. Så nå har jeg endt opp med å kjøpe meg en iPod, selv. ENE OG ALENE på grunn av Rockbox, det kunne ikke falle meg inn å bruke stock-firmwaren. Jeg skammer meg over å ha en kvalmende trendy spiller, men det var den Rockbox-spilleren som gav mest mening å kjøpe for min del. 6229807[/snapback] Enig med deg der, den dagen min iRiver H120 (kjører RB) blir ødelagt, kommer jeg sannsynligvis til å kjøpe en iPod, kun for å kjøre rockbox. Ett annet alternativ er iaudio X5, da rockbox også har støtte for denne. Lenke til kommentar
Concubine Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 og et skritt nærmere monopol for Apple. fler og fler kommer jo til og gå over til mp3 på mobil så apple har en svær konkurent der.. 6312050[/snapback] Apple holder jo på å lage en egen mobil, så jeg tror ikke det blir noe stor problem... Det blir trist hvis Creative og/eller iRiver går konk Lenke til kommentar
K9 Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Jeg synes ikke Apple har så mye markedsmakt at det er et problem. Ingen har gitt dem denne markedsmakten, de har klart det ved å være dyktige. Man kan selvsagt diskutere hva de har vært dyktige på - noen mener de kun er dyktige på markedsføring, andre mener de lager de beste mp3-spillerne osv osv - dette er subjektivt og kan diskuteres. Det som ikke kan diskuteres er at Apple må ha vært dyktige på flere felt for å oppnå disse salgstallene. Når folk går ut og kjøper sin tredje ipod, så er det jo ikke fordi reklamen er så god, men fordi de har vært fornøyd med den de har. Samme med alle som rakker ned på Nokia - fordi ungdommen kjøper dem bare fordi de er "kul"...?? Nei, det er ikke bare ungdommen. Selv har jeg S.Ericsson-telefon, men både dama mi og mora mi har Nokia fordi de synes de har lette og oversiktlige menyer og er brukervennlige. Jeg kan love deg at min mor på nærmere 60 ikke bryr seg om hvor "kul" nokiaen hennes er! Det er et faktum at for å oppnå salgstall ala apple eller nokia, må man være flinke på flere felt og det skal disse firmaene ha all ære for. Selv har jeg nettopp bestilt iAudio X5 L til meg og dama - jeg vurderte ikke ipod seriøst, fordi både creative og iaudio hadde spillere som passet våre behov bedre, hadde funksjoner som passet våre behov. Selvsagt kan jeg finne på å tre på meg ei "anti-ipod"t-skjorte, men det er ikke for å "pisse" på ipod eller for å rakke ned på ipod-brukere - det er mer på gøy! I realiteten betyr det lite. Det som man kan gjøre som kunde, er å bruke sin markedsmakt ved å kjøpe andre merker, og istedet for å snakke usaklig dritt om konkurrentene, så får man heller fremheve fordelene ved det merket man selv liker - så kanskje flere får øynene opp for alternativer til ipod. For alternativene finnes, men det er ikke rart at ipod gjør det bra når de leverer produkt etter produkt som gjør det fra middels bra til meget bra i alle tester, mens konkurrenter som feks Sony og Creative varierer fra slakt til toppkarakter fra modell til modell. Det føles derfor mer "risky" for mange som ikke er så inne på temaet å kjøpe feks en creative - for noen modeller blir rost i skyene av tester, mens andre blir snakket ned i gjørma. For mange er realiteten slik at ipod er det trygge valget, og det er utfordringen til konkurrentene som sony, creative og iaudio - å komme med så mange gode modeller etter hverandre at kundene føler det er like trygt å kjøpe et alternativ til ipod. mvh K9 Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2006 og et skritt nærmere monopol for Apple. fler og fler kommer jo til og gå over til mp3 på mobil så apple har en svær konkurent der.. 6312050[/snapback] Apple holder jo på å lage en egen mobil, så jeg tror ikke det blir noe stor problem... Det blir trist hvis Creative og/eller iRiver går konk 6325884[/snapback] Tror ikke apple kan konkurere på Mobil markedet. Sony Ericsson har jo gode Mp3 mobiler. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 iPod er sikkert gode mp3spillere det, det som derimot irriterer meg grenseløst er folk som kaller min Creative: "den merkelige iPod dingsen". Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 iPod er sikkert gode mp3spillere det, det som derimot irriterer meg grenseløst er folk som kaller min Creative: "den merkelige iPod dingsen". 6384930[/snapback] Men da har du jo en gylden anledning til å forklare dem hvordan dette henger sammen. De kan faktisk lære noe! Tenk på alle de som går rundt og tror at iPod er synonymt med MP3-spiller, og som aldri får vite hvor feil de tar. (Det finnes mange journalister i denne gruppen, dessverre ..) Det finnes mange eksempler på at et merkenavn etter hvert har blitt brukt som en betegnelse på alle dingser av samme type. Walkman er ett eksempel. Jeg lurer på om ikke Jukebox også opprinnelig var et merkenavn. (Selvfølgelig, når du trenger å hoste opp flere eksempler, så er det tomt ...) Men vi kan jo stritte imot så lenge vi kan: En MP3-spiller er ikke det samme som en iPod, men en iPod er en MP3-spiller (blant annet). Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Det finnes mange eksempler på at et merkenavn etter hvert har blitt brukt som en betegnelse på alle dingser av samme type. Walkman er ett eksempel. Jeg lurer på om ikke Jukebox også opprinnelig var et merkenavn. (Selvfølgelig, når du trenger å hoste opp flere eksempler, så er det tomt ...) Det beste eksempelet på akkurat det må vel være Rollerblades ®. Endret 26. juni 2006 av Skarstad Lenke til kommentar
Mala Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Nei altså er litt lei alt Ipod hysteriet sånn sett,og når det til og med blir produsert Ipod senger...ja da måtte eg le litt faktisk. Det gjelder å surfe på bølgen mens den enda er stor. MIn første MP3 spiller var Zin Micro,funket som fot i Nigeria skinn den,heilt til den tok kvelden nesten 1 år etter. Så måtta man jo ha ny. Eg må innrømme at eg siklet litt etter Nano`en. Den er jo lekker som fy. Men flott design gjorde ikkje opp for alt pisset eg hadde hørt om den. Så eg ente opp med ein iAudio X5,og for ein deilig spiller. Angrer ikkje eit sekund. Ipod er vel for MP3 spillere som Playstation er for konsoller. Litt OT,men stod på butikken her ein dag. Så kom Pappsen med sin sønn og spurte om de hadde "sånn Playstation"her. Men det sønnen skulle ha var jo link kabel til sin Gameboy Styggt og irriterende det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå