ttd Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 ...da regner jeg med at du selvfølgelig brukte samme EQ-innstillinger? Det ville dog ikke overrasket meg om produsentene farget lyden en god del, selv ved helt flat EQ. Den ene grunnen er for å gi mer trøkk i musikken for å kompensere for bakgrunnstøy, den andre fordi målgruppen til disse produktene hovedsaklig er ungdom, og ikke 40-år gamle jazzfanatikere. Mer trøkk, mindre gjennomsiktighet. Lenke til kommentar
Concubine Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Blir batteriet ødelagt etter hyppig bruk, så bytt det. Koster vel 600kr omtrent. 6222877[/snapback] iPod batterier koster 1250,- Lenke til kommentar
Pug Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Blir batteriet ødelagt etter hyppig bruk, så bytt det. Koster vel 600kr omtrent. 6222877[/snapback] iPod batterier koster 1250,- 6229035[/snapback] Wow, "billig" Blir jo nesten rimeligere å kjøpe ny spiller, noe Apple slikkert vil at man skal gjøre også. Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg har selv lenge ergret meg over iPod sin dominans på markedet, og det faktum at mange tror det er eneste DAP'en på denne jord. Det er irriterende at den er nødt til å ha en database over musikken (samt at musikkfilene blir organisert i en absurd filstruktur). Dessuten håndterer ikke iTunes ID3v2.4-tags i UTF-8, dermed vil tegn som er non-ASCII i en slik tag ikke bli skrevet korrekt til databasen. Det har også blitt rapportert (på hydrogenaudio) om tilfeller hvor iPod-spillere har problemer med å spille filer som er enkodet med LAME 3.90.3 --alt-preset standard eller LAME 3.97b2 -V 2 --vbr-new. iPod er rett og slett ingen teknisk god DAP, men derimot en "trendy og enkel DAP for folk flest". Det eksisterte ingen spillere som oppfylte alle mine krav før Rockbox-firmwaren dukket opp. Det er en del features som er helt nødvendige for meg når jeg skal lytte til musikk, og Rockbox har alle sammen: True gapless playback, replaygain og Ogg Vorbis playback. Den spiller dessuten WavPack-filene mine (mitt valg av lossless format), FLAC og MusePack. Når det gjelder ID3-tags, er ID3v2.4 fullstendig støttet. Så nå har jeg endt opp med å kjøpe meg en iPod, selv. ENE OG ALENE på grunn av Rockbox, det kunne ikke falle meg inn å bruke stock-firmwaren. Jeg skammer meg over å ha en kvalmende trendy spiller, men det var den Rockbox-spilleren som gav mest mening å kjøpe for min del. Lenke til kommentar
Foxyboy Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Dette har kanskje blitt sagt mange ganger i denne tråden, men når jeg ser nedover mp3 spiller forumet, så er 70% av trådene hjelp til problemer med enten iPod eller iTunes eller Apple relaterte ting. Hvorfor ligger iPod på toppen av mp3 salg da?, hvis det er så mye feil med dem... Har selv en iPod men den har jeg ikke hatt noen problemer med, enda Endret 2. juni 2006 av Foxyboy Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Dette har kanskje blitt sagt mange ganger i denne tråden, men når jeg ser nedover mp3 spiller forumet, så er 70% av trådene hjelp til problemer med enten iPod eller iTunes eller Apple relaterte ting. Hvorfor ligger iPod på toppen av mp3 salg da?, hvis det er så mye feil med dem...Har selv en iPod men den har jeg ikke hatt noen problemer med, enda 6230185[/snapback] Hvis folk flest har ipod, så er det jo større sannsynelighet for at folk lager ipod tråder(om problemer.) Lenke til kommentar
ttd Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Blir batteriet ødelagt etter hyppig bruk, så bytt det. Koster vel 600kr omtrent. 6222877[/snapback] iPod batterier koster 1250,- 6229035[/snapback] Repair price Battery replacement (AASP) Battery replacement (online)iPod 2190,75 599 NOK 949,75 NOK iPod nano 1679,75 599 NOK 949,75 NOK iPod mini 1679,75 599 NOK 949,75 NOK iPod shuffle 1 GB 839,75 599 NOK 949,75 NOK iPod shuffle 512 KB 599,75 599 NOK 949,75 NOK All fees are in NOK and include applicable VAT. http://www.apple.com/no/support/ipod/service/prices/ Lenke til kommentar
warpig Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Dette har kanskje blitt sagt mange ganger i denne tråden, men når jeg ser nedover mp3 spiller forumet, så er 70% av trådene hjelp til problemer med enten iPod eller iTunes eller Apple relaterte ting. Hvorfor ligger iPod på toppen av mp3 salg da?, hvis det er så mye feil med dem...Har selv en iPod men den har jeg ikke hatt noen problemer med, enda 6230185[/snapback] Grunnen til at jeg kjøpte en nano var hovedsakelig på grunn av design, jeg tenkte før mitt kjøp at slike feil som alle andre hadde fått ikke skulle ramme meg, men den gang ei. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Blir batteriet ødelagt etter hyppig bruk, så bytt det. Koster vel 600kr omtrent. 6222877[/snapback] iPod batterier koster 1250,- 6229035[/snapback] Wow, "billig" Blir jo nesten rimeligere å kjøpe ny spiller, noe Apple slikkert vil at man skal gjøre også. 6229499[/snapback] Så klart de ønsker det, det er ikke uten grunn man legger inn et drittbatteri og uten noen som helst form for lettvinn måte å skifte det på. Endret 2. juni 2006 av warpig Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Haha, på biltur en gang i vår ble jeg, da jeg fiska fram en av mine to Creative-spillere for å få litt lyd i bilen, spurt av ei jente i klassen om hvorfor jeg ikke hadde ordentlig iPod. Gjett om det ble baluba. Lenke til kommentar
Concubine Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Repair price Battery replacement (AASP) Battery replacement (online)iPod 2190,75 599 NOK 949,75 NOK iPod nano 1679,75 599 NOK 949,75 NOK iPod mini 1679,75 599 NOK 949,75 NOK iPod shuffle 1 GB 839,75 599 NOK 949,75 NOK iPod shuffle 512 KB 599,75 599 NOK 949,75 NOK All fees are in NOK and include applicable VAT. http://www.apple.com/no/support/ipod/service/prices/ 6230277[/snapback] Jaha...Jeg ringte de Apple folka er par månder siden og fortalte dem om situasjonen (batteriet døde). De sa de kunne ikke gjøre noe, men jeg kunne kjøpe ny batteri som kosta 1250,-. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) Dette har kanskje blitt sagt mange ganger i denne tråden, men når jeg ser nedover mp3 spiller forumet, så er 70% av trådene hjelp til problemer med enten iPod eller iTunes eller Apple relaterte ting. Hvorfor ligger iPod på toppen av mp3 salg da?, hvis det er så mye feil med dem...Har selv en iPod men den har jeg ikke hatt noen problemer med, enda 6230185[/snapback] Grunnen til at jeg kjøpte en nano var hovedsakelig på grunn av design, jeg tenkte før mitt kjøp at slike feil som alle andre hadde fått ikke skulle ramme meg, men den gang ei. 6230884[/snapback] Hvilkne problemer? Jeg har hatt min siden oktober. Og jeg har ikke problemer med min. Endret 3. juni 2006 av Bundy Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Haha, på biltur en gang i vår ble jeg, da jeg fiska fram en av mine to Creative-spillere for å få litt lyd i bilen, spurt av ei jente i klassen om hvorfor jeg ikke hadde ordentlig iPod. 6231230[/snapback] Hehe, makan til sau!! Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Begge mp3-spillerene mine er fra Creative. Veldig happy med det valget. Viktigste for meg når jeg kjøpte var lydkvalitet, og at spilleren er praktisk og grei å bruke. Å følge med saueflokken og kjøpe ipod hadde jeg ikke noe behov for. Ikke missforstå, for hadde mine behov blitt best oppfylt med en ipod, så hadde jeg kjøpt det. Tror mange kjøper nettopp ipod fordi det er det "alle andre har", samt at det er blitt ett moteikon. Jeg derimot synes det er vel så kult å ha noe som ikke alle andre har, samtidig som det var det beste produktet til mitt bruk (og lommeboken min ) Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 jeg har hatt min ipod mini nå i 1 år og 4 måneder, og jeg har ikke hatt noen problemer med den. er knallfornøyd, den gjør det den skal og har bra batteri. ( varer ca 18-20 timer. ) syns den ser helt grei ut og. kunne godt hatt mere plass enn 6GB, men jeg skal vente med å oppgradere til enten neste nano med mere minne, eller neste ipod. Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 http://www.amobil.no/artikler/markedsutvik...desperate/26646 Nok et bevis på at ipods "Selge på utseende" taktikk er i ferd med å knekke ryggen på en konkurrent som faktisk tilbyr et teknisk bedre produkt. iPod er ikke bare et møkkaprodukt, det er direkte destruktivt for utviklingen og fremgang på mp3-markedet. At de faktisk er såpass populær er et godt bevis på at forbrukerne er en flokk teite sauer som følger mengden, som lar seg imponere av en skinnende og blank overflate, men er totalt uvintende om funksjonalitet og teknologien bak. Kjekt å se at menneskeheten ikke har kommet seg forbi huleboerstadiet på enkelte områder Håper Apple går eg kjapp men smertefull død i vente...snart 6227836[/snapback] Kjempefint at enkelte ikke klarer å holde en diskusjon fri for gruppehets... Fint at AntiIpod gjengen er en haug med barnslige unger!! Hvorfor kan man ikke jøpe en ipod om den dekker de behovene man har, selv om man vet at det finnes produkter med flere funksjoner? Funksjoner man forøvrig neppe kommer til å bruke etter mine erfaringer! Lenke til kommentar
Pug Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 http://www.amobil.no/artikler/markedsutvik...desperate/26646 Nok et bevis på at ipods "Selge på utseende" taktikk er i ferd med å knekke ryggen på en konkurrent som faktisk tilbyr et teknisk bedre produkt. iPod er ikke bare et møkkaprodukt, det er direkte destruktivt for utviklingen og fremgang på mp3-markedet. At de faktisk er såpass populær er et godt bevis på at forbrukerne er en flokk teite sauer som følger mengden, som lar seg imponere av en skinnende og blank overflate, men er totalt uvintende om funksjonalitet og teknologien bak. Kjekt å se at menneskeheten ikke har kommet seg forbi huleboerstadiet på enkelte områder Håper Apple går eg kjapp men smertefull død i vente...snart 6227836[/snapback] Kjempefint at enkelte ikke klarer å holde en diskusjon fri for gruppehets... Fint at AntiIpod gjengen er en haug med barnslige unger!! Hvorfor kan man ikke jøpe en ipod om den dekker de behovene man har, selv om man vet at det finnes produkter med flere funksjoner? Funksjoner man forøvrig neppe kommer til å bruke etter mine erfaringer! 6307109[/snapback] Det er da ikke det som er poenget. Problemet er at iPods markedsdominanse har gjort at de fleste ikke vet at det finnes andre gode alternativer, uansett om det man vil ha flere eller færre funksjoner. Mange tenker automatisk "MP3-spiller = iPod", dessverre. Lenke til kommentar
Toset Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Riktig Pug. Problemet når et produkt får en slik status, presses påvirkelige mennesker, gjerne da unge, til å kjøpe det, og akkurat det. Kjøper man et annet, vil det bli sett ned på, uavhengig av kvalitet eller pris. Dette er direkte destruktivt for videreutviklingen av produktet, og typen generelt. Dette hadde ikke vært så gale om Apple her brukte sin markedsdominans på en konstruktiv måte, og faktisk laget et bedre produkt. Men poenget er at de ikke tjener penger på å videreutvikle. De tjener penger på å MELKE. Og dette kan de gitt. Se bare på alle de fancy ekstraproduktene til iPod, nyttige varer som sokker, klær, pels (!), vibrator osv. Når da fan-skaren blir skikkelig hektet, er det ingen problem for Apple å gi ut produkter som er underlegne, fordi de har fansen med seg. Dermed vil konkurrentene sine produkter (ofte overlegne, men selvfølgelig ikke alltid) bli knust ut av markedet, og vi sitter igjen med svarteper. iPod har vel kommet opp i 5 generasjoner nå, og fremdeles er de underlegne mange konkurrenter(creative, iRiver mm) på for eksempel batteri og lydkvalitet. Enhver objektiv person vil jo si dette er de viktigste funksjonene ved en MP3-spiller. I tillegg har Apple en tendens på å presse deres egne standarder og løsninger ned i halsen på folk, fremfor å gå mot åpne standarder som alle andre. Dette er forferdelig arrogant og er grusomt plagsomt. Se bare på Sony (root-kit, ATRAC, sonicstage møkket til minidisk....) Jeg uttaler meg ofte litt krasst mot iPod og deres brukere, og det er ikke ment som drittslenging. Er bare veldig irritert over slik kynisme fra store firma, og lar det ofte gå til hodet. Selvfølgelig er det mange som bruker produktet fordi de genuint liker det, men det er ikke dem som er problemet. Det som irriterer meg er at de frivillig er med på å holde tilbake utviklingen, ofte uten å vurdere alternativene. Hadde flere bare tenkt som et individ, og sett seg litt rundt, ville nok Apple hatt en markedsandel som var kanskje halvparten av det de har idag, og konkurrenter som iRiver hadde fremdeles vært her. I tillegg ville vi hatt bedre mp3-spillere, der radio, god lyd, lang batteritid, åpen standard osv var vanlig Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Apple gjør det enhver annen produsent hadde gjort hvis de hadde vært i Apples sted. At iPod fortsatt er så dominerende skyldes at de var først ute med å promotere en noenlunde brukervennlig "MP3-spiller", og siden den gang har ikke konkurrentene klart å innhente forspranget. Alle argumenter om batterilevetid, lydkvalitet, osv. kan sikkert ha noe for seg, men det kommer jo helt an på bruksmønsteret - og hvilke ørepropper/hodetelefoner du bruker. Jeg har både en iPod og en Zen Micro, hver til sitt bruk, og jeg er happy med det. At det skjærer noen i sjelen at jeg eier en iPod, det driter jeg en lang marsj i. Mange av anti-iPod-gjengen høres ut som fanatiske miljøvernere som skal overbevise alle andre om at deres energiløsning er den eneste rette, og folk må endre sitt innarbeidede atferdsmønster osv. Bortkastet tid. Det finnes haugevis av eksempler på at den dominerende markedsaktøren ikke nødvendigvis leverer det "beste" produktet. Det hjelper neppe å oppfordre folk til å "åpne øynene" og "tenke som individer". Slik fungerer ikke folk. De aller fleste av oss eksisterer i relasjon til andre mennesker, og dette påvirker oss i større eller mindre grad. Noen velger det "de andre" har, noen vil helst ha noe som ingen andre har. Det er vel ganske klart at det er førstnevnte gruppe som er til størst glede for produsentene. Jeg savner i hvert fall ikke min gamle Sony ATRAC3-spiller ... Lenke til kommentar
Toset Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Så fordi det er slik, skal vi bare godta det? Selvfølgelig er det haugevis av nær-monopolistiske firma som gjør det samme som Apple, men det er no definitivt ikke noe grunn til å godta det. Du har jo bare repetert det jeg sa, men la til at vi bare må akseptere det fordi det er slik verden fungerer? Hadde det bare vært slike som deg rundtom hadde verden aldri sett forbedringer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå