Gå til innhold

Irritert over Ipods markeds dominanse

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg flytter tråden til et mer passende forum.

Jeg for min del er ikke fan av iPod. Min døde etter 10 måneder og jeg fikk ikke ny. Jeg synes ikke designet er så fryktelig bra. Det er vel heller det at Creative sitt design suger. Sony synes jeg har noen fine konkurrenter, men prisen er i det stiveste laget. iPod er fint i folks øyne fordi det er mote. Når det gjelder hvorfor folk kaller iPoden sin for en iPod og ikke en mp3-spiller er det av samme grunn som amerikanere sier Reeboks og Nikes i stedet for "sneakers", avhengende av merket så klart. Den beste mp3-spilleren er mobilen, så W810i ftw!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

syns ikke designet til alle spillerne fra creative er så ille..

jeg selv har zen sleek, og jeg er kjempefornøyd! i forhold til pris så syns jeg ikke ipod var verdt de 900 ekstra den kostet da jeg kjøpte min.

touchpaden til creative er ikke så digg i starten, men nå som jeg har vendt megtil den, syns jeg den er super :)

Bilde av zen sleek:

00207888.jpg

Syns ikke sony er helt på jordet heller, når det gjelder design

bilde av HD3:

Sony%20NW-HD3.jpg

Liker HD3 veldig godt, da denne er veldig liten til og være 20gb harddisk spiller...

Liker ikke designet til ipod, de har heller ikke no god batterikapasitet :no:

Lenke til kommentar
For ikke å snakke om alt ekstra utstyr som du IKKE trenger. Men som folk kjøper

6220441[/snapback]

Er vel ingen grunn til å klage over det? Folk kjøper ting de ikke trenger, get used to it. "For å ikke snakke om alle de store husene folk kjøper som de IKKE trenger".

Selv har jeg en slik som dette:

00148210.jpg

Fungerer udmerket til mine behov. Har ingenting å utsette på iTunes, etter min mening en genial måte å holde orden på musikksamlingen.

Ærlig talt så skjønner jeg ikke helt meningen med denne posten. Folk kjøper iPod, folk kjøper stygge biler, folk kjøper kule klær. Jeg bryr meg ikke om hva andre har. Jeg har min iPod og er fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Ja, Apple lager bra MP3-spillere, men det gjør også f.eks. Creative, men pga. av at Apple har fått tilnærmet monopol, og fordi store medier som f.eks. VG bare fokuserer på iPod, og i tillegg fordi horder av fanboys går rundt og tenker "MP3-spiller = iPod", har ikke andre produsenter så mye til mulighet til å konkurere mot iPod.

6221117[/snapback]

Du mener at Creative sine spillere er like gode som iPod, men Apple selger mer kun fordi det er mote?

6221825[/snapback]

Ja.

Ta en titt på Apple iPod Video, og sammenlign den med Creative Vision:M, så vil du se at Vision:M egentlig er en mye bedre spiller (skjermen, videoformater og TV-ut, for å nevne noen ting) samtidig som den er billigere.

Lenke til kommentar
Ja, Apple lager bra MP3-spillere, men det gjør også f.eks. Creative, men pga. av at Apple har fått tilnærmet monopol, og fordi store medier som f.eks. VG bare fokuserer på iPod, og i tillegg fordi horder av fanboys går rundt og tenker "MP3-spiller = iPod", har ikke andre produsenter så mye til mulighet til å konkurere mot iPod.

6221117[/snapback]

Du mener at Creative sine spillere er like gode som iPod, men Apple selger mer kun fordi det er mote?

6221825[/snapback]

De selger på design, kvantitet fremfor kvalitet.

Lenke til kommentar
Hva i all verden har kvantitet/kvalitet med noe som helst her å gjøre? Vi snakker da vitterlig om mp3-spillere i entall?

6222556[/snapback]

Kvantitet er vitterlig et viktig poeng om man snakker om Apple. De har jo bare 1 års garanti på produktene de selger, og de prøver å slippe unna den norske forbrukerloven. Det er jo nesten slik at de de går inn for at spillerne ikke skal vare lenger enn et år, maks to, slik at man må kjøpe ny. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hva i all verden har kvantitet/kvalitet med noe som helst her å gjøre? Vi snakker da vitterlig om mp3-spillere i entall?

6222556[/snapback]

Ganske mye, fabrikken satser heller på å formgi og lage mange, istedenfor det de i mine øyne burde satset på; nemlig å produsere kvalitetsprodukter.

Men likevel har jeg vært dum nok til og kjøpe meg to iPoder gjennom årene jeg har levd.

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Err, hvor mange mp3-spillere som blir produsert trenger da ikke ha noe med kvaliteten å gjøre på enkeltproduktet? Du kan ikke måle kvalitet opp mot kvantitet på denne måten. Det er jo det samme som å si at alt som blir lagd i ekstremt mange eksemplarer er dårlig kvalitet, siden det er høy kvantitet?

Og varer produktet mindre enn 3 år, med mindre det er snakk om slitasjedeler som batteriet, kan du være glad du bor i Norge. Blir batteriet ødelagt etter hyppig bruk, så bytt det. Koster vel 600kr omtrent. Mobilbatterier blir dårlige raskt de også.

Lenke til kommentar
1. Du er fanb0y

2. Du har misforstått hele greia

Gode argumenter, gitt.

Han er ikke fanboy bare fordi han har et annet synspunkt enn deg, vet du.

Når det gjelder design er forøvrig problemet til de andre produsentene at deres produkter har "data"-looken mens iPod har et selvstendig og trendy design.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Err, hvor mange mp3-spillere som blir produsert trenger da ikke ha noe med kvaliteten å gjøre på enkeltproduktet? Du kan ikke måle kvalitet opp mot kvantitet på denne måten. Det er jo det samme som å si at alt som blir lagd i ekstremt mange eksemplarer er dårlig kvalitet, siden det er høy kvantitet?

Og varer produktet mindre enn 3 år, med mindre det er snakk om slitasjedeler som batteriet, kan du være glad du bor i Norge. Blir batteriet ødelagt etter hyppig bruk, så bytt det. Koster vel 600kr omtrent. Mobilbatterier blir dårlige raskt de også.

6222877[/snapback]

Jeg regner med at du sikter til meg?

Noe som i og for seg er ganske underholdende, for jeg har da aldri sagt at man kun har to alternativer å velge mellom, og kun det. At man enten må lage ting i store kvanta eller lage ting i god kvalitet, jeg har bare sagt at Apple, som leverandør av iPod-spilleren, har valgt det ene av de to alternativene. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan lage noe som går over begge, det er heller ikke sagt at man ikke kan lage noe som ikke går over noen av de, det er fult og holdent opp til produsenten selv. Men når det er sagt så er det ikke rent sjeldent det forekommer at ting som ikke lages i så store kvanta har en bedre kvalitet enn de som lages i så store kvanta, dette fordi en produsent vil spare mest mulig penger.

Selger en produsent kanskje tusen spillere i året er det ikke så mye å spare på å gjøre konstruksjonen litt tynnere, la oss si at en produsent sparer ca. 10 kr. per produkt når han velger å lage ting i halvert tykkelse (da sparer produsenten 10.000 i året). Men la oss si at en annen produsent produserer hundre-tusen spillere i året, og han skal også halvere tykkelse for å spare en tilsvarende sum per spiller (da sparer faktisk denne produsenten en million), og jo større kvanta produsenten selger i, jo mer penger er det å spare på slikt.

Men det gjør det likevel ikke til en nødvendighet at en bedrift som selger stort, selger dritt, det gjør det bare mer sannsynlig.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Så du tror at fordi de produserer mange går det utover kvaliteten?

6222842[/snapback]

Har jeg sagt det?

6222853[/snapback]

Du antyder at det er enten eller her.

Selger en produsent kanskje tusen spillere i året er det ikke så mye å spare på å gjøre konstruksjonen litt tynnere, la oss si at en produsent sparer ca. 10 kr. per produkt når han velger å lage ting i halvert tykkelse (da sparer produsenten 10.000 i året). Men la oss si at en annen produsent produserer hundre-tusen spillere i året, og han skal også halvere tykkelse for å spare en tilsvarende sum per spiller (da sparer faktisk denne produsenten en million), og jo større kvanta produsenten selger i, jo mer penger er det å spare på slikt.

6224472[/snapback]

Vel, de må jo fortsatt kjøpe inn alle de andre komponentene, som koster penger, og pengene spart er fortsatt 10,- per produkt (om det fungerer som du sier).

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Du antyder at det er enten eller her.

6224942[/snapback]

Viss du faktisk mener jeg antyder det i det avsnittet du siterer så burde du muligens tatt det man så fint kaller for en bolle, for det er alltid en grei regel å huske å lese sammenhengen sitatet du siterer er fra. Viss du hadde gjort det denne gangen så hadde du faktisk sett at jeg overhodet ikke mener at det er enten eller for en bedrift når det gjelder kvantitet kontra kvalitet, men jeg som jeg sa istad: Apple har kun greid å velge ett av dem, men det er ikke dermed sagt at en konkurrent ikke kan lage noe som omfatter begge punktene, det eneste som er sagt er Apple per dags dato ikke greier det.

Vel, de må jo fortsatt kjøpe inn alle de andre komponentene, som koster penger, og pengene spart er fortsatt 10,- per produkt (om det fungerer som du sier).

6224942[/snapback]

... Og poenget skulle være ...?

Endret av warpig
Lenke til kommentar

http://www.amobil.no/artikler/markedsutvik...desperate/26646

Nok et bevis på at ipods "Selge på utseende" taktikk er i ferd med å knekke ryggen på en konkurrent som faktisk tilbyr et teknisk bedre produkt.

iPod er ikke bare et møkkaprodukt, det er direkte destruktivt for utviklingen og fremgang på mp3-markedet. At de faktisk er såpass populær er et godt bevis på at forbrukerne er en flokk teite sauer som følger mengden, som lar seg imponere av en skinnende og blank overflate, men er totalt uvintende om funksjonalitet og teknologien bak. Kjekt å se at menneskeheten ikke har kommet seg forbi huleboerstadiet på enkelte områder

Håper Apple går eg kjapp men smertefull død i vente...snart

Lenke til kommentar

dominizer, herlig generalisering. Jeg prøvde faktisk ut Creative sine spillere før jeg gikk til innkjøp av en iPod Nano.

Anti-iPodgjengen er like morsom som Anti-Microsoftgjengen. Er det noen som er sauer så er det nettopp dere.

Lenke til kommentar

iPod har et fantastisk fint design og det kan ingen nekte for!

De er kjente, spillerne ser bra ut, de koster ikke alt for mye... komklusjon: mange kjøper de!

Jeg ville aldri kjøpt det fordi jeg aldri har likt Apple (LarsP du har helt rett.... :p anti-gjengen..) og fordi at Creative sine synes jeg gir mye bedre lyd og koster mindre for større lagringsplass!

Lenke til kommentar

Sånn apropos: Jeg ser mange klager over lydkvaliteten på iPod, samtidig som de roser lyden til konkurrentene. Jeg opplever lyden som god og klar. Finnes det noen pålitelige ABX(blind)-tester av iPod mot alternativene? Er faktisk bare nyskjerrig her.

På en annen side: Det å legge altfor mye vekt på lydkvaliteten i dette segmentet blir som å sammenligne toppfarten på en Polo og en Yaris. Begge er bygd for å være kompakte bybiler, og vil gi deg en toppfart som er "høy nok". Vil du ha HI-FI så går du ikke rundt med musikken din i lomma og koss portapro på ørene.

Men jeg er allikevel interresert i pålitelige tester av iPod's lydkvalitet. Det holder ikke at en anmeldelse nevner "dårlig lyd" som en ulempe. Lydkvalitet er uansett et sammensurium av placebo, så det eneste man kan stole på er blindtester.

Lenke til kommentar

Nemo}: Er åpen for det samme... jeg bygger mine utsagn om lydkvalitet på det jeg selv har hørt.

Jeg har hørt på iPod Nano 2GB, iPod Video 60GB, Creative Zen Micro (den originale 5gb) og Creative Zen Sleek.

Jeg brukte samme headset på dem alle, og det var et Sennheiser (husker ikke akkurat typebetegnelsen, men koster ca. 700 kr).

Creative sine gav bedre lyd etter hva jeg hørte og spilte litt forskjellig musikk, men stort sett det samme på de. Det gikk fra Rammstein til Eagles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...