JorgenM Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Har hørt flere si at kameraer som er pressebrukt er "hardere" brukt enn andre kameraer. Betyr det at et kamera som har x-antall exp som er pressebrukt, er tøffere behandlet enn et privat kamera med samme antall exponeringer? Skjønner ikke helt dette. NB: Har forøvrig akkurat kjøpt meg et pressebrukt kamera Lenke til kommentar
ttd Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Som regel, ja. Pressefotografer har gjerne en avis som betaler kameraet sitt, og man er aldri like forsiktig med utstyr man ikke har kjøpt selv. Dessuten reiser en pressefotograf mye mer med kameraet enn en privatperson, og naturlig nok blir det eksponert mer for skader. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Nå benytter de også profft utstyr som er konstruert for røff bruk og tåler mer en tilsvarende brukt amatørkamera og semiproffe kameraer. Pressebrukte kameraer får hard medfart - men de er også inne til service/rens oftere. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Henger ofte 2 kameraer på skulderen til en pressefotograf og de henger å slenger inni hverandre. Men kameraene skal tåle dette. Men blir mere riper og slikt. Regner med at et pressebrukt er brukt betydelig flere X-antall eksponeringer enn vanlige hobbyfotografer. Vanlig ville jeg tro hobbyfotografer brenner av 5000-15000 bilder i året. Dette er vel hva en pressekar fyrer løs på en måned? Lenke til kommentar
JorgenM Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Henger ofte 2 kameraer på skulderen til en pressefotograf og de henger å slenger inni hverandre. Men kameraene skal tåle dette. Men blir mere riper og slikt. Regner med at et pressebrukt er brukt betydelig flere X-antall eksponeringer enn vanlige hobbyfotografer. Vanlig ville jeg tro hobbyfotografer brenner av 5000-15000 bilder i året. Dette er vel hva en pressekar fyrer løs på en måned? 6220277[/snapback] Jeg har kjøpt meg et Canon 20D som er brukt av en frilansjournalist som backup-kamera. Tror det er brent av ca 5-6000 exp tilsammen. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Frilans og backup er vel to sentrale ord her. Tror ikke du trenger å bekymre deg. 5-6000 er ingenting i forhold til hva 20d er bygget for (minst 100k) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Jeg har kjøpt meg et Canon 20D som er brukt av en frilansjournalist som backup-kamera. Tror det er brent av ca 5-6000 exp tilsammen. 6220363[/snapback] Da er det om et semi-proft kamera. Ikke så solid som de rene proffe, men beregnet på mellomskiktet av fotografer (se under for omtale på nettet): EOS 20D er et halvprofesjonelt digitalt speilreflekskamera som gir deg all den hastigheten, presisjonen og fleksibiliteten som du forbinder med avanserte speilreflekskameraer - og mye mer. Kvalitet Et solid kamerahus av magnesiumlegering gir deg det første signal om at EOS 20D ikke er et helt ordinært kamera. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Holdningen til utstyret forandrer seg fort når man jobber med foto. Det betyr ikke at man er uvøren, men bildene man har tatt eller er på jakt etter blir plutselig viktigere enn utstyrets absolutte sikkerhet. Utstyret får status som "verktøy", og må pent tåle å bli brukt slik det må brukes for å kunne oppnå resultatet man er ute etter. En "vanlig" frianser vil vel typisk bruke eget utstyr og således være mye mer forsiktig med det enn hva en fast ansatt eller "fast ansatt" frilanser vil være, så jeg ville ikke være altfor bekymret hvis kameraet fremstår som velfungerende. For min del er jeg hovedsakelig student og har vel fortsatt tjent mindre på foto enn jeg har brukt på ustyr, så det blir følgende meget pent behandlet, selv om jeg tar risker jeg aldri ville ha tatt før. Som å plassere meg selv med D70, 12-24mm og SB-800 uti fjellvann med vann til brystet på glatt mudderbunn for å få den bakgrunnen jeg ville ha på badebildet fra en privat fjelltur. Ustyret holdt seg tørt, men så bildet ble ikke det jeg hadde håpet heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå