Gå til innhold

Underlig problem etter jeg kosta støv i CPU kjøler


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I går tok jeg av CPU kjøler og gjorde den ren (Mist Silent Twin), satte på ny kjølepasta og monterte på igjen.

 

Men nå hvis den loader for mye i windows så stopper nesten alt opp.. lyden, musa osv bare hakker veldig mye rett og slett.. F.eks MSN og Utorrent går ikke sammen, da blir det BARE skurr.. Men det rare her er at hvis jeg starter opp f.eks Quake 3 så går dette helt feilfritt uten noe form for hakking.

 

Noen som i det hele og store kan ha en anelse om hva som kan ha skjedd her..?

 

Forslag tas i mot med åpne armer.. :)

 

Hardware er:

 

ASUS A7N8-E Socket A hovedkort.

XP2800+ 2.0 gigahertz prosessor.

Corsair PC3200 1024 ram.

Mist Silent Twin CPU kjøler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

I går tok jeg av CPU kjøler og gjorde den ren (Mist Silent Twin), satte på ny kjølepasta og monterte på igjen.

 

Men nå hvis den loader for mye i windows så stopper nesten alt opp.. lyden, musa osv bare hakker veldig mye rett og slett.. F.eks MSN og Utorrent går ikke sammen, da blir det BARE skurr.. Men det rare her er at hvis jeg starter opp f.eks Quake 3 så går dette helt feilfritt uten noe form for hakking.

 

Noen som i det hele og store kan ha en anelse om hva som kan ha skjedd her..?

 

Forslag tas i mot med åpne armer.. :)

 

Hardware er:

 

ASUS A7N8-E Socket A hovedkort.

XP2800+ 2.0 gigahertz prosessor.

Corsair PC3200 1024 ram.

Mist Silent Twin CPU kjøler.

6220001[/snapback]

 

 

For det første heter det termiskpasta og ikke kjølepasta.

 

Til saken:

 

Det er godt mulig du har lagt fra deg en ripe i proessor-core(kjernen), fordi ALLE(ihvertfall mange) socket A prosessorer ikke har IHS(heatspreader).

 

Så monter av kjøleren, og se om du ser noe som er skrapt av.

Endret av Patrick.M
Lenke til kommentar

Hallais igjen!

 

Takker for svar.. skal ta av å se etter når jeg kommer hjem..

 

Nå har jeg et ganske teit spørsmål; skal begge viftene på silent twin suge inn mot kjøler eller skal de blåse lufta ut? For sånn som jeg satte de på igjen i går så suger begge viftene lufta inn mot kjøler..

Lenke til kommentar

Jeg har tatt ut cpu og gjort den HELT ren med q-tip og smurt på med ny termisk pasta..

er ingenting av verken riper eller søl på selve cpu.. jeg begynner å bli skikkelig irritert nå, finner ikke ut av hva det kan være..

 

Any ideas?

 

Beklager jeg har ikke noe bilde av kjølern..

Lenke til kommentar
Hallais igjen!

 

Takker for svar.. skal ta av å se etter når jeg kommer hjem..

 

Nå har jeg et ganske teit spørsmål; skal begge viftene på silent twin suge inn mot kjøler eller skal de blåse lufta ut? For sånn som jeg satte de på igjen i går så suger begge viftene lufta inn mot kjøler..

6220588[/snapback]

http://www.tweak.dk/tests2.php?id=111

MIST Silent Twin er forsøget på at ændre dette triste faktum ved at benytte to lige lydløse blæsere som blæser mod samme køleprofil fra hver sin side. Til opgaven udviklede den anerkendte tyske blæser-gigant, Papst to specialblæsere som begge larmer 16dBa og giver 11 CFM ved 2650 RPM. Tilsammen yder de to blæsere omkring 22 CFM ved et lydniveau på ca. 19dBa, hvilket må siges at høre under den lydløse kategori. Om køleren så holder hvad den lover skal blive spændende.

:)

 

Når du plukket av kjøleren igjen, var pastaen presset godt utover, eller var det mer pasta på ene siden er kjernen, enn den andre?

Kan jo være at den ikke har presset seg godt nok ned, og lagd et mellomrom som den ikke kjølte.

 

Ser ingen grunn til at det kun skal skape problemer med enkelte program. Men det var bare en tanke jeg hadde.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har smurt den fint utover.. ikke for mye heller. Et helt allminnelig lag liksom.

 

Veldig rart at dette skal skje da.. hvis jeg starter opp Quake 3 og spiller lenge så hakker det jo ikke i det hele tatt.. men med en gang det blir litt load i selve windows så begynner den å hakke no helt vanvittig..

 

Hva i svarte?! :(

Lenke til kommentar

Har du sjekket tempereaturen?

Og blåser begge viftene mot elementet? Slik de skal gjøre.

 

Prøv å kjør en stress test, og følg med på temperaturen da.

 

Hadde noe av det samme problemet når jeg kom til TG, ifølge sensoren var temperaturen til CPU bortimopt 110*C. Så da raste jeg bort på Netshop, og kjøpte ny pasta. Det løste problemet.

 

Om du ikke har et program som viser temperaturen din, kan du laste ned Speedfan, eller sjekke i BIOS.

Lenke til kommentar
Har du sjekket tempereaturen?

Og blåser begge viftene mot elementet? Slik de skal gjøre.

 

Prøv å kjør en stress test, og følg med på temperaturen da.

 

Hadde noe av det samme problemet når jeg kom til TG, ifølge sensoren var temperaturen til CPU bortimopt 110*C. Så da raste jeg bort på Netshop, og kjøpte ny pasta. Det løste problemet.

 

Om du ikke har et program som viser temperaturen din, kan du laste ned Speedfan, eller sjekke i BIOS.

6222836[/snapback]

 

 

Hei.

 

Har henta ned Speedfan og den viser temp på rundt 45 grader på CPU..

Jeg kjøpte også en ny thermisk pasta og smurte på (arctic silver 5), men det hjalp

veldig lite.. med en gang maskina blir varm, hakker det som juling.. :(

Lenke til kommentar
Nå har maskina stått på i 45 minutter og den hakker HELE tida.. Men nå viser den faktisk 100 % CPU usage at all times..

 

Er det CPU'en som er gåen her..? :(

6224777[/snapback]

Er et virus elns som bruker CPU hele tiden ja.

Formatere skulle hjelpe. Tror ikke CPU er gåen, bare et programm som bruker hele CPU.

Lenke til kommentar
Nå har jeg et ganske teit spørsmål; skal begge viftene på silent twin suge inn mot kjøler eller skal de blåse lufta ut? For sånn som jeg satte de på igjen i går så suger begge viftene lufta inn mot kjøler.

 

Viftene skal vel ikke stå å "stange" mot hverandre?

Tror heller du skal la viftene sende luften bakover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...