Gå til innhold

Ubuntu 6.06 kommer i dag

Anbefalte innlegg

Hvor bra er Cedega til spill i forhold til Wine og i forhold til Windows?

6243019[/snapback]

Har hatt forskjellige forsøk med begge i diverse spill, og har funnet ut at ingen av dem funker særlig godt, mens Wine generelt funker best til vanlige programmer.

6243553[/snapback]

Skal spillene også innstalléres med Wine for å kjøre? Eller må de være ferdig innstallért?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer sterkt å ta steget over til Linux, og lurer på hvordan Ubuntu er ift. Solaris 10. Har ikke forsøkt noen av dem, men leste at Solaris visstnok skulle være veldig godt tilpasset MySQL - som kommer til å være det viktigste programmet jeg kjører. Noen som har efaringer med Solaris/Ubuntu mtp. brukervennlighet etc? Er totalt grønn på Linux, min første erfaring var at live-cd'en ikke fungerte særlig godt med dual-screen oppsett. (Heng straks muspekeren dukket frem, og sorte/hvite striper på skjerm#2 (ulike skjermer))

Lenke til kommentar

6243019[/snapback]

Har hatt forskjellige forsøk med begge i diverse spill, og har funnet ut at ingen av dem funker særlig godt, mens Wine generelt funker best til vanlige programmer.

6243553[/snapback]

Skal spillene også innstalléres med Wine for å kjøre? Eller må de være ferdig innstallért?

6243585[/snapback]

De fleste installere funker fint i Wine, men det finnes unntak hvor det kan være greit å ha spillet ferdig installert.

Lenke til kommentar

6243019[/snapback]

6243553[/snapback]

6243585[/snapback]

De fleste installere funker fint i Wine, men det finnes unntak hvor det kan være greit å ha spillet ferdig installert.

6244425[/snapback]

I Ubuntu 5.10 hadde jeg problem med at spill ikke fant spillcdene. Er det noe spesiellt jeg må gjøre for å få det til?
Lenke til kommentar

Hei,

Hiver meg på "har tenkt å prøve Linux for første gang" meldingene her.

Min gamle PC er en P3 500mhz, med 384 MB RAM, Geforce 2mx 400 skjermkort og Creative Soundblaster 128 PCI lydkort og et Dlink trådløst kort. Vil jeg merke noe bedre respons enn med XP-pro som jeg kjører der idag, og må jeg skaffe noy drivere på forhånd, eller fungerer disse eldgamle komponentene out of the box med ubuntu 6.06?

Lenke til kommentar
Hei,

Min gamle PC er en P3 500mhz, med 384 MB RAM, Geforce 2mx 400 skjermkort og Creative Soundblaster 128 PCI lydkort og et Dlink trådløst kort. Vil jeg merke noe bedre respons enn med XP-pro som jeg kjører der idag, og må jeg skaffe noy drivere på forhånd, eller fungerer disse eldgamle komponentene out of the box med ubuntu 6.06?

6244647[/snapback]

Den pcen vil kjøre Ubuntu fint, og det vil være merkbart raskere enn XP. Det meste av drivere følger med, og den bruker standarddrivere på en del. Sett inn "desktop"-cden og se om den fungérer fint. Om den gjør det, så har du nok driverene du trenger.
Lenke til kommentar
Hei,

6244647[/snapback]

Den pcen vil kjøre Ubuntu fint, og det vil være merkbart raskere enn XP. Det meste av drivere følger med, og den bruker standarddrivere på en del. Sett inn "desktop"-cden og se om den fungérer fint. Om den gjør det, så har du nok driverene du trenger.

6244674[/snapback]

Bullshit. Kjøre en Breezy på en likedan PC. Må si den var hakke tregere enn XP. Siden gnome brukte masse ressureser i seg selv. Men Xubuntu derimot, det kan du godt prøve Malmis.

Lenke til kommentar
Hei,

6244647[/snapback]

6244674[/snapback]

Bullshit. Kjøre en Breezy på en likedan PC. Må si den var hakke tregere enn XP. Siden gnome brukte masse ressureser i seg selv. Men Xubuntu derimot, det kan du godt prøve Malmis.

6245083[/snapback]

På alle pcene jeg har prøvd Ubuntu 6.06 og 5.10 på, har ytelsen vært bedre i Ubuntu enn i XP.
Lenke til kommentar
Uansett, så er Xubuntu mindre krevende enn Ubuntu. Altså XFCE vs. Gnome.

6245133[/snapback]

Dette lastes ned fra samme sted som Ubuntu regner jeg med? Får du også mulighet til å bruke LiveCd med xubuntu?. Kan man forresten formatere rett fra CDen og fjerne Windows i samme operasjon som man legger inn xubuntu?

Lenke til kommentar
Dette lastes ned fra samme sted som Ubuntu regner jeg med? Får du også mulighet til å bruke LiveCd med xubuntu?. Kan man forresten formatere rett fra CDen og fjerne Windows i samme operasjon som man legger inn xubuntu?

6245227[/snapback]

Som nevnt, alle standard cdene med (k)(x)ubuntu er nå livecder med grafisk installasjon.

Du får valget om formatering ja :D

Kast ut Lille-Bill

Lenke til kommentar

6245227[/snapback]

Som nevnt, alle standard cdene med (k)(x)ubuntu er nå livecder med grafisk installasjon.

Kast ut Lille-Bill

6245294[/snapback]

Lille-Bill på tur ut. Har lastet ned og får se om jeg får tid til å teste litt senere idag. Absolutt første erfaring med OS som ikke Lille-Bill har hatt fingrene borti. Vi får se hvordan det går. Blir nok flere poster her etterhvert :cry:

Lenke til kommentar
Lille-Bill på tur ut. Har lastet ned og får se om jeg får tid til å teste litt senere idag. Absolutt første erfaring med OS som ikke Lille-Bill har hatt fingrene borti. Vi får se hvordan det går. Blir nok flere poster her etterhvert :cry:

6245547[/snapback]

Gleder meg til å høre hvordan det går :) Skulle nesten hatt en egen tråd der alle kunne som testet Ubuntu(/Linux) for første gang kunne lagt ut sine erfaringer.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

6245227[/snapback]

Kast ut Lille-Bill

6245294[/snapback]

6245547[/snapback]

Det stemmer at Xubuntu er en god del raskere enn Ubuntu, men jeg vil likevel anbefale deg å prøve Ubuntu først. Dette fordi Ubuntu er en del lettere for en føstegangsbruker. Hvis Ubuntu blir for tregt, noe jeg tviler på, så kan du prøve deg på Xubuntu.

Edit: du må installere for å vurdere hastigheten, når du kjører direkte fra CD vil det alltid gå en del tregere.

Endret av jeg_er_lur
Lenke til kommentar
Jeg vurderer sterkt å ta steget over til Linux, og lurer på hvordan Ubuntu er ift. Solaris 10. Har ikke forsøkt noen av dem, men leste at Solaris visstnok skulle være veldig godt tilpasset MySQL - som kommer til å være det viktigste programmet jeg kjører. Noen som har efaringer med Solaris/Ubuntu mtp. brukervennlighet etc? Er totalt grønn på Linux, min første erfaring var at live-cd'en ikke fungerte særlig godt med dual-screen oppsett. (Heng straks muspekeren dukket frem, og sorte/hvite striper på skjerm#2 (ulike skjermer))

6243954[/snapback]

GNU/Linux fungerer fint med flere skjermer(har set folk med 6 stk på en pc). Jeg har selv to med forskjellig størrelse 19"+20" LCD og det fungerer bra, men du må nok konfigurere oppsettet selv etter installasjon.

Lenke til kommentar

6245547[/snapback]

Gleder meg til å høre hvordan det går :) Skulle nesten hatt en egen tråd der alle kunne som testet Ubuntu(/Linux) for første gang kunne lagt ut sine erfaringer.

6245589[/snapback]

Du har full mulighet for å gjøre det tuxerator :p Så skal jeg legge inn min erfaring.

Lenke til kommentar
Hei,

6244647[/snapback]

6244674[/snapback]

6245083[/snapback]

Det er vel verdt å nevne at dapper er mye raskere enn breezy. Xp var mye raskere enn breezy, mens dapper kanskje er hakket raskere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...