araziel Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hepp, har forsøkt å legge in kernel 2.6.16.19 på debian 3.1. Kjørte 2.6.8 fra før. Jeg har en harddisk, IDE sådan, og har kompilert inn støtte for alle filsystemene (har prøvd med absolutt alle som det er støtte for også) i kernel. Når jeg booter: VFS: Cannot open root device "hda1" on unknown-block(0,0) Please append a correct "root=" boot option Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0) bruker grub, og menu.lst entryen ser slik ut: root (hd0,0) kernel /boot/vmlinuz-2.6.16.19 root=/dev/hda1 ro savedefault boot Leste rundt på nettet, forsøkte forskjellige løsninger fra diverse forumer o.l, men siden jeg engang er en nabb fikk jeg ikke til noe fra eller til. Jeg forsøkte å lage et initrd image med mkinitrd -o 2.6.8-2 2.6.16.19 der 2.6.8-2 er det min gamle kernel brutke, og peke menu.lst til dette med: initrd /boot/initrd.img-2.6.16.19 Akkurat hva dette var godt for har jeg ikke peiling på, bare fulgte instrukser. men endte da opp med dette: modprobe: FATAL: Could not open '(lib/modules/2.6.16.19/modules.dep' No such file or directory pivot_root: 432: cannot open dev /console; No such file kernel panic: Attempted to kill init! Det kjempemorsomme er selvsagt at jeg nå får feilmeldingen over også når jeg forsøker å boote inn i 2.6.8. Dvs at jeg nå ikke kan boote i det hele tatt. Dersom det øverste problemet kunne bli løst og jeg får boota inn i 2.6.16.19 driter jeg egentlig i hva i den modprobe: FATAL: greia kom av Hvis ikke hadde det vært kjekt å få 2.6.8 til å funke igjen så jeg i det minste kunne bruke maskina. Takk for enhver hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå