Gå til innhold

Kjølemedium i Ninja? (Kappe av litt.)

Anbefalte innlegg

Har en Ninja fra Scythe, men den er akkurat for høy til å få igjen lokket på kabinettet :(

De kobber stengene som holder ribbene sammen er vel kun dette (kobberstenger)?

Tenkte å skru løs mutterne i toppen, fjerne noen ribber, og gjenge opp kobbertappene litt lenger ned. Slik at mutterne kan settes på igjen, og lokket går på kabinettet.

Men så mener jeg å ha lest et sted at slike kobberstenger på feks skjermkort er rør som er fylt med kjølemedium.

Har Ninja noe av dette tro :hmm::hmm::hmm:

Vil ikke tro det er noe inni, siden de er plugget i toppen med en mutter (for en trenger vel en lukket sløyfe før en kan bruke kjølemedium)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva med å modde kabinettdøren?

6220055[/snapback]

Tja, hadde det ikke vært for at det er et x15e til over 5000kr som skal stå i stua så :whistle:

Hvis en setter den i kjøleskapet/fryseren burde alt bli til veske?

Da burde en vel kunne helle ut vesken, for så å helle på igjen etter modden... :hmm:

Er jo bare å prøve, og se om kjernetemperatruren forandrer seg etter modden...

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar

Jo, den kan godt funke ja, men pass på at du ikke heller all væsken tilbake, men litt mindre (siden du kapper av).

Det som kan bli litt vanskelig er vel å lodde heatpipene igjen (regner med at de er loddet i enden?)

Lenke til kommentar
Det er nok heatpipes her også desverre.

Man trenger ikke en lukket sløyfe, mediet fordamper av varmen, blir nedkjølt når det stiger opp, og blir til væske igjen.

6219378[/snapback]

Siden heatpipsene stikker rett ut, så vil jeg egentlig tro at det blir litt vanskelig å få "vesken" til å flyte tilbake til kjærnen. Den står jo rett ut fra HK. :hmm:

Lenke til kommentar
Det er nok heatpipes her også desverre.

Man trenger ikke en lukket sløyfe, mediet fordamper av varmen, blir nedkjølt når det stiger opp, og blir til væske igjen.

6219378[/snapback]

Siden heatpipsene stikker rett ut, så vil jeg egentlig tro at det blir litt vanskelig å få "vesken" til å flyte tilbake til kjærnen. Den står jo rett ut fra HK. :hmm:

6227577[/snapback]

Internally, in order to overcome gravitational forces (or because of their absence in the case of space applications) most heat pipes contain a wick structure. This typically consists of metal powder sintered onto the inside walls of the tube, but may in principle be any material capable of soaking up the coolant.
Lenke til kommentar

Varmerør er i tillegg til at de er fylt med kjølemedium også evakuerte - det er undertrykk i dem. På denne måten senkes kokepunktet til mediet og det fordamper ved lavere temperaturer. Hvis du kapper dem, vil mediet bli til væske, men det du vil slite med er å danne godt nok undertrykk når du skal forsegle rørene igjen. Har selv tenkt på å lage varmerør selv, men har slått det fra meg. Et mye brukt kjølemedium er aceton, men dette er ikke så veldig lett å ha med å gjøre hvis man skal bruke sterk varme for å lodde sammen rørene...

Lenke til kommentar

HK ligger, så der er det ikke no problem.

Og rørene er tettet med en skrue på toppen, så heller ikke her er det noe problem å bare gjenge opp.

Men det med undertrykk blir litt værre.

Men der burde det være mulig å sette en ventil på ene mutterplassen, og suge ut luften?

Tror jeg prøver, så får den heller gå i søpla om den ikke funker. Den kommer bare til å samle støv om jeg ikke gjør noe uansett.

Lenke til kommentar
HK ligger, så der er det ikke no problem.

Og rørene er tettet med en skrue på toppen, så heller ikke her er det noe problem å bare gjenge opp.

Men det med undertrykk blir litt værre.

Men der burde det være mulig å sette en ventil på ene mutterplassen, og suge ut luften?

Tror jeg prøver, så får den heller gå i søpla om den ikke funker. Den kommer bare til å samle støv om jeg ikke gjør noe uansett.

6245205[/snapback]

Den vil jo fungere selv om du ikke får undertrykk, til og med hvis du ikke heller tilbake vesken, bare litt dårligere;) Jeg ville ikke kasta den selv om undertrykket ver borte. Den vil tilby et stille og godt/greit kjøletilbud anyway;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...