un0kai Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Hvordan kan sprekker "komme av seg selv"?.. Teorien om temperatur-endringer virker usannsynlig (for meg).Jeg anbefalte denne tanken/pumpa for en som av ute etter en stille pumpe i en annen tråd, men har nå revurdert dette.. og er nå mer på linje med "sablabra".. Dette er en tank/pumpe som Microplex bør se å få ut av sortimentet sitt.. Har kjøpt 2 stk av disse.. og begge hadde produksjonsfeil. Begge hadde dårlig 3-pins kontakt.. begge lakk fra utløp pumpe inn på nippel. Jeg har reparert dette selv (enkelt nok), da jeg ikke orket å styre med retur. Min neste pumpe blir nok en dyrere sak ja.. Det eneste som taler for denne Cooltek "saken" er at den er stille .. og rimelig i innkjøp. PS. Teorien om overtrykk er nok også "far fetched".. da det på ingen måte er noe trykk i selve tanken.. og marginelt i systemet ellers (dette er ikke en "high pressure" pumpe). Jeg har mer tro på en fysisk skade/materialtretthet som kan ha oppstått pga. "uvøren" transport (fra produsent). 6230205[/snapback] hmm.. jeg tror jeg kommer til å kreve å bytte denne, jeg har slitt med det samme, 3-pns koblingen er elendig og måtte fikses, o-ringene er det nå store sprekker i og den lekker ut av o-ringen i bunnen. Det er heller ikke tett mellom pumpa og nippelen hos meg noe som gjør at jeg må ha det helt fullt eller så hoper det seg luft opp i radiatoren... pumpa virker god dog, er nok monteringen og tanken som er dårlig.. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Denne pumpa er noe Microplex absolutt burde ta vekk! Slik som en annen i dette emnet sa! Jeg veit ikke om noen som har en 100% perfekt Cooltek pumpe? Jeg ser selv at det er masse sprekker i o ringen i tanken... I begge o ringene faktisk.. Så dette kan faktisk også by på lekkasje? Omg... Jeg tenkte å ha på litt epoxy lim bare, for å slippe styret med retur og sånt... Men ser ut til at jeg burde absolutt spandere på meg noe nytt! Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Som un0kai sier er det ikke noe i veien med selve pumpa, det er faktisk en eheim pumpe som er montert inni tanken. Men selve monteringa er helt på trynet. Har sittet med denne tank/pumpa en stund, og har også limt den så det spørs vel om det blir noen reklamasjon. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) Men hvis jeg nå går for T-line, finnes det ikke et billig alternativ til fillport for å lukke igjen T-line? Har hørt om noen som brukte et AAA batteri med slangeklemme. Lol. 6236052[/snapback] Du vet sånne cd-spindler? Den kan brukes til å tette igjen . Billig i hvert fall... Anaxyd: Det er en danger den fillport. Som du kan se på bildet her så fyller man med en trakt i toppen: https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=73022 En smule dyr, ja, men 100kr er ingenting når du ser på totalkostnaden! EDIT: Du må ikke drille hull i kabinettet da... Endret 3. juni 2006 av sablabra Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Altså, man kan jo bruke en hvilken som helst sylinder sålenge ytre diameter på den tilsvarer indre diameter på slangen. Hva annet kan man bruke da? Hadde vært kjekt med noe omtrent som en vanlig nippel, bare at den ikke har hull inni. Kanskje jeg må lage en egen tråd om det her.. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Altså, man kan jo bruke en hvilken som helst sylinder sålenge ytre diameter på den tilsvarer indre diameter på slangen. Hva annet kan man bruke da? Hadde vært kjekt med noe omtrent som en vanlig nippel, bare at den ikke har hull inni. Kanskje jeg må lage en egen tråd om det her.. 6237887[/snapback] Mulig denne vil gjøre susen? http://kondomeriet.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1543 Ikke spør meg hvor jeg fikk ideen ifra! Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Altså, man kan jo bruke en hvilken som helst sylinder sålenge ytre diameter på den tilsvarer indre diameter på slangen. Hva annet kan man bruke da? Hadde vært kjekt med noe omtrent som en vanlig nippel, bare at den ikke har hull inni. Kanskje jeg må lage en egen tråd om det her.. 6237887[/snapback] Mulig denne vil gjøre susen? http://kondomeriet.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1543 Ikke spør meg hvor jeg fikk ideen ifra! 6237945[/snapback] LOL! Nei jeg kjøper ikke en buttplug til pcen min, uansett hvor bra det vil virke! Lenke til kommentar
Pels Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Har ingen sprekker i min Cooltek-tank enda. Kjøpt for et par måneder siden. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Om jeg ikke tar aldeeeles feil, så er lokket på den tanken festet / tettet med en O-ring? (I motsatt fall, bortfaller teorien) Men om så er tilfellet, vil O-ringen øve et nokså sterkt press mot plexisylinderen, som jo tanken består av. Om kanten på denne, av en eller annen grunn har en svakhet, så kan presset fra O-ringen få tanken til å slå sprekker! Dette er faktisk akkurat det samme som kan skje ifbm O-ringene på BW-blokka, uten sammenlikning forøvrig. "Svakheten" kan sammenholdes med det som skjer når man skjærer glass. Som sikkert mange vet, kan man dele en glassplate vha en glasskjærer, dvs man "risser" opp en linje der hvor glasset skal deles. Risset gir rett og slett en bruddanviser, og svekker dermed glasset nok til at det ganske enkelt lar seg knekke av etter risset. Om plexi-røret har et tilsvarende "riss" i enden, så vil dette kunne svekke røret, og altså gi opphav til sprekkdannelser. Sprekker pga trykk i tanken tror jeg null og niks på, rett og slett fordi det aldri vil oppstå trykk av betydning i den. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Ser ut som om o-ringen presser nedover, og ikke presser utover... På en måde da. Så jeg vil tro teorien bortfaller EDIT: Ser i hvert fall slik ut på min Eller kan det likevel komme sprekker selv om den ikke presser utover? Endret 4. juni 2006 av sablabra Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Om jeg ikke tar aldeeeles feil, så er lokket på den tanken festet / tettet med en O-ring? (I motsatt fall, bortfaller teorien)Men om så er tilfellet, vil O-ringen øve et nokså sterkt press mot plexisylinderen, som jo tanken består av. Om kanten på denne, av en eller annen grunn har en svakhet, så kan presset fra O-ringen få tanken til å slå sprekker! Dette er faktisk akkurat det samme som kan skje ifbm O-ringene på BW-blokka, uten sammenlikning forøvrig. "Svakheten" kan sammenholdes med det som skjer når man skjærer glass. Som sikkert mange vet, kan man dele en glassplate vha en glasskjærer, dvs man "risser" opp en linje der hvor glasset skal deles. Risset gir rett og slett en bruddanviser, og svekker dermed glasset nok til at det ganske enkelt lar seg knekke av etter risset. Om plexi-røret har et tilsvarende "riss" i enden, så vil dette kunne svekke røret, og altså gi opphav til sprekkdannelser. Sprekker pga trykk i tanken tror jeg null og niks på, rett og slett fordi det aldri vil oppstå trykk av betydning i den. 6242341[/snapback] Teorien høres absolutt riktig ut! Jeg har også lagt merke til at det er "skall som har gått av i kantene på sylinderen, og dermed er disse med på å lage sprekkene... Det høres jo riktig ut? Men kan disse sprekkene Skrue, sprekke igjennom? Min far nevnte at det bare var noen "svinnsprekker" som bare la seg på yttersiden, og kanskje ikke sprakk før om veldig lenge. Men som han også sa på slutten: "Ingeting varer evig!" Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Vel, er det ikke slik at lokket med O-ringen er presset på plass i plexi-sylinderen da? Annet ville nesten være rart. Teknisk sett vil en O-ringmontasje med press nedover, først og fremst betinge to flater store nok til at O-ringen får et tilfredsstillende anlegg, og at det samtidig er frest / dreid et passende spor i en av flatene, nok til at O-ringen har en 60 til 70% forsenkning. Neste forutsetning må da være at delene ( lokket og sylinderen) blir skrudd isammen, for å gi nødvendig press på O-ringen. Og dette er da vitterlig ikke tilfellet med denne tanken, sablabra?? Nå skal jeg ikke dermed påstå at jeg alltid har rett, langt ifra, men i dette tilfellet tror jeg temmelig sikkert at jeg har det. Og nå vil jeg slå litt i bordet her, selv om jeg meeget sjelden gjør det: Langt på vei er jeg over dobbelt så gammel som de aller fleste her i forumet, med mine snart 59 år på baken. Dermed har jeg i mitt yrkesliv "opplevd" flere O-ringmontasjer enn de fleste her bare kan drømme om! Og har ubeskjedent sagt, en teknisk innsikt og forståelse for mekanikk og emner relatert til disse, som det slett ikke er alle gitt å ha. Jeg har (dessverre?) en tendens til å uttale meg i relativt ydmyke former, dvs jeg kommer sjelden eller aldri med utpreget bombastiske påstander. Dette kan beklageligvis misforståes, i den forstand som at jeg legger inn en "usikkerhetsmargin", i stedet for noen drepende "jeg har rett" påstander. Så er det opp til leseren å tolke mine svar, som i de aller fleste tilfelle faktisk er ganske godt underbygget! I kraft av erfaring og innsikt. Jeg har også, i generelle sammenheng, lagt merke til at enkelte individer her i forumet har en ganske så skråsikker holdning ovenfor spørsmål, og ikke minst svar, som måtte forekomme i forskjellige anledninger. Noen er definitivt riktige, men svært mange, egentlig alt for mange, er alt for dårlig underbygget. Og dermed alt for ofte, villedende. Med de problemer det kan medføre. Dise linjer får dermed stå som en liten oppfordring om å tenke seg om to ganger, før man svarer. Óg; For egen del forsøker jeg å praktisere det samme, så godt jeg kan. Uten dermed å mene at folk som måtte være både tjue og tredve år yngre enn meg ikke har peil, langt ifra! Men alt for ofte skinner "synsingen" igjennom, og dermed blir grunnlaget for uttalelsen svært ofte syyltynt. La det heller stå som en oppfordring: Om du ikke definitivt vet at du har rett, så er det bedre å holde kjeft. Men "no offence", sablabra! Mitt lille "utbrudd" her, er ment som et hint til alle som måtte lese det, og er IKKE ment som et lyskespark i din retning. Jeg fant det bare betimelig med noen ord om slike ting akkurat her og nå, selv om jeg ganske sikkert kunne funnet tråder hvor disse hadde vært bedre plassert..... @ AnaXyd: Har du "skall" i kantene på sylinderen, er dette potensielle bruddanvisere, på samme måte som et riss i en glassflate. Og disse kan definitivt få plexien til å sprekke tvers igjennom! Nå er det nok for sent å komme med følgende råd, men jeg kan jo slenge det på for det: Om kanten / enden på plexirøret poleres til det får en glatt og jevn overflate, så vil bruddanvisningen så godt som til 100% elimineres. Da fjernes både "riss" og "skall", og dermed også muligheten for sprekkdannelser! I denne sammenheng kan det kanskje være relevant med et eksempel på "sprekkstopping": Om man borer et lite hull i enden av sprekken, vil man som oftest eliminere en videre utvikling av denne! (Hullet tettes i dette tilfellet med silikon). Teknikken er velkjent i motor / racing-sammenheng, ved at man "redder" et delvis sprukkent stempelskjørt på samme måte. Noe som glatt kan overføres i "plexi-sammenheng"! Endret 4. juni 2006 av Skrue Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Jeg tror Skrue har en god teori... for hvorfor noen opplever sprekker i cylinderen på en slik Cooltek pumpe/tank (og tilsvarende). Det jeg la merke til da jeg demonterte mine for å fikse dårlig løsning fra utløp pumpe inn på nippel.. var at lokk (topp og bunn) var skrudd til uforholdsmessig hardt, men noe slags "gjengetetningsdri**" som muligens kan være skadelig for plexi'n.. Jeg har ikke sett antydninger til sprekkdannelser...foreløpig, men skal passe på.. (Mine 2 fungerer nå helt greit..etter "egenmekk" og er som sagt nesten lydløse).. Endret 4. juni 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Om jeg ikke tar aldeeeles feil, så er lokket på den tanken festet / tettet med en O-ring? (I motsatt fall, bortfaller teorien)Men om så er tilfellet, vil O-ringen øve et nokså sterkt press mot plexisylinderen, som jo tanken består av. Om kanten på denne, av en eller annen grunn har en svakhet, så kan presset fra O-ringen få tanken til å slå sprekker! Dette er faktisk akkurat det samme som kan skje ifbm O-ringene på BW-blokka, uten sammenlikning forøvrig. "Svakheten" kan sammenholdes med det som skjer når man skjærer glass. Som sikkert mange vet, kan man dele en glassplate vha en glasskjærer, dvs man "risser" opp en linje der hvor glasset skal deles. Risset gir rett og slett en bruddanviser, og svekker dermed glasset nok til at det ganske enkelt lar seg knekke av etter risset. Om plexi-røret har et tilsvarende "riss" i enden, så vil dette kunne svekke røret, og altså gi opphav til sprekkdannelser. Sprekker pga trykk i tanken tror jeg null og niks på, rett og slett fordi det aldri vil oppstå trykk av betydning i den. 6242341[/snapback] Teorien høres absolutt riktig ut! Jeg har også lagt merke til at det er "skall som har gått av i kantene på sylinderen, og dermed er disse med på å lage sprekkene... Det høres jo riktig ut? Men kan disse sprekkene Skrue, sprekke igjennom? Min far nevnte at det bare var noen "svinnsprekker" som bare la seg på yttersiden, og kanskje ikke sprakk før om veldig lenge. Men som han også sa på slutten: "Ingeting varer evig!" 6242628[/snapback] Tror muligens dette kan være grunnen selv om jeg er litt skeptisk siden presset er "nedover" som du påpeker og plexien burde være sterk nok til å tåle det i den retningen. Jeg føler rett og slett at dette er et dårlig produkt som ikke burde vert solgt etter å ha lest denne tråden. Trodde selv til nå at jeg hadde fått et mandagseksemplar og hadde vert uforsiktig når jeg drog utav kontakten så 3-pins pluggen ble ødelagt (selv om det aldri har skjedd før). Men nå tror jeg ikke dette er tilfeldig lenger iallefall. Har selv måttet bruke sikafleks for å tette lekkasjer i tanken btw. noen som vet hvorfor jeg ikke får denne tråden i mine inlegg? EDIT: antar skrue har rett, da jeg egnetlig har liten erfaring med dette, men lokket skrues på sylinderen innvendig.. kan være press fra gjengene her som virker utover som bryter opp også?? edit2: TL1000S: kunne du utdype litt hva du gjorde for å fikse den innvendige lekkasjen? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Jeg tok bare en rask titt på min pumpe, men jeg kan ikke si at det ser ut som om den ligger "fordypet" eller hva jeg skal si. Men det er vanskelig å se uten å demontere den, så jeg skal ikke slå fast noe. Vanskelig å poste noe uten å bli kritisert til kne av skrue med sider opp og sider ned med argumenter . Men hey, godt over 40 år ekstra på baken kommer vel godt med. Un0kai: For å fikse den innvendige lekkasjen så skrudde jeg ut nippelen og tok en runde med svart jofa teip(funker sikkert med andre typer teiper). Da forsvant i hvert fall lekkasjen hos meg. Jeg prøvde med slik gjengetetningsteip, men det ble altfor tynt og fungerte dårlig... Endret 4. juni 2006 av sablabra Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 edit2: TL1000S: kunne du utdype litt hva du gjorde for å fikse den innvendige lekkasjen? 6242970[/snapback] Jeg fjernet den stussen som sto der.. kappet en 3/8'' ID slange til akkurat passe lendgde..dvs. Stussen skal "bånne" i pumpeutløp (trangt nok) og butte helt i topp av nippel (i lokk) når du skrur bunnlokk på.. Så må du også bruke en liten skrutrekker e.l. i påfyllingshull for å sikre at ikke pumpe "vrir seg" via sugekoppene i bunnlokk (når det skrus til). Litt fikling..., men så blir det også "pottetett".. Lenke til kommentar
Zomb Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Jeg kjøpte denne pumpen til en arbeidskamerat for noen dager siden. Denne tråden gjorde meg nysgjerrig, så nå har jeg sjekket litt. (Har ikke fått levert den fra meg ennå.) 1. 3-pinskontakten er ubrukelig. 2. Det er innvendig lekkasje mellom utløpet på pumpen og den rørstumpen fra nippelen. 3. Det er en stor limklump eller noe på ca 5mm diameter på innsiden av utløpet. Ang diskusjonen med o-ringen: Lokket er skrudd. O-ringen tetter mellom lokk og sylinder ved hjelp av press fra lokket som skrues ned. Presset på o-ringen er altså ikke mot sylinderveggene. Endret 4. juni 2006 av Zomb Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Mye aktivitet her nå.. Som tyder på at mange har vært borti denna tanken... Det med at lokket har noe tetning i gjengene, det er faktisk superlim de har brukt... Tror jeg da, men hvis dere lukter oppi tanken, så lukter det superlim, men det er heller ikke sikkert at det er brukt der jeg tror. Nå som jeg har sett litt på min pumpe litt til, ser jeg at det lekker fra utløpsnippelen.. Men ikke mye, men det er fremdeles litt... Men har dette noe å si da? Teorien til Skrue er jeg helt enig med, og jeg må enten borre litt og mekke litt med tanken min, for å prøve å stoppe sprekkinga, eller så må jeg ta ibruk mine lexan egenskaper og lage min egen! Og til de som har opplevd sprekker i sin pumpe, sjekk om det er noen "skall" som har gått av i kantene på sylinderen... Jeg tror denne tråden skremmer vannet ut av de fleste som har denne pumpa, eller har denne i bestilling... Eller noe sånt... Ihverttfall, på ingen måte burde denne pumpa anbefales! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Jeg tok bare en rask titt på min pumpe, men jeg kan ikke si at det ser ut som om den ligger "fordypet" eller hva jeg skal si. Men det er vanskelig å se uten å demontere den, så jeg skal ikke slå fast noe.Vanskelig å poste noe uten å bli kritisert til kne av skrue med sider opp og sider ned med argumenter . Men hey, godt over 40 år ekstra på baken kommer vel godt med. Hallo! Det var ikke meningen å knesette noen! Men som du sier: "Jeg tok bare en rask titt på min pumpe". Og da er vi vel i bunn og grunn ved sakens kjerne: Det er vel strengt tatt tanken det er snakk om og ikke pumpa? Om du mente tanken i stedet for pumpa, så vil likefullt "en rask titt" langt på vei avsløre en ganske lettvint vurdering av det hele?? Og det er hva jeg nettopp vil frem til. "En rask titt" kan vel stå som et lite metafor i denne sammenheng, i den forstand som at man kanskje ikke godt nok har satt seg godt nok inn i situasjonen, og konsekvensen av denne. Og igjen: Ikke rettet mot spesifikk person, men som et eksempel på at man generelt sett bør underbygge sine uttalelser på bedre grunnlag enn "en rask titt". Btw: Zomb kommer nå med en interessant og avklarende opplysning, ved at han opplyser om at lokket er skrudd ned i plexisylinderen. Men jeg må allikevel spørre, for å avklare det hele: Er det slik fatt at O-ringen presser mot toppen / kanten av sylinderen? I så fall bortfaller min teori omkring sprekkdannelsen. Men den står likefullt ved lag, i de tilfellene hvor O-ringen øver press mot innsiden av sylinderen. Endret 4. juni 2006 av Skrue Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Er det slik fatt at O-ringen presser mot toppen / kanten av sylinderen?6243475[/snapback] Det var nå i hvert fall slik det ser ut på min, og som jeg prøvde å forklare Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå