Solsviken Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 noen som vil hjelpe en nybegynner når det gjelder bil? Har en Audi A3 1.8T automatgir som kan gå både på 98- og 95 blyfri, han som hadde bilen før meg følte bilen gikk lenger pr. liter med 98 i forhold til 95, stemmer dette ? Er litt i tvil hva jeg skal fylle på bilen, jeg kunne tenkt meg å begynne med 95, siden jeg alltid har fylt dette og denne er billigere. Har dette noe å si sånn ytelses messig for bilen ? mvh Amatør Bileiger Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Det er vel høyere oktan nivå på 98, som vil se at bensinen er mer "eksplosiv" som igjen kan føre til at den går lengre. Da det er mer energi i hver dråpe. Lenke til kommentar
clario Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Øhh..trodde det bare hadde noe med hvor lett anntennelig bensinen er jeg Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 da tar jeg en full tank med 98 nå, vist noen andre har noen positive sider med 95 kan jeg gjerne høre disse også =) Det er vel heller ikke så bra og blande 98 / 95 for mye , så om jeg skal skifte til 95 blir i så fall dette siste 98 tanken jeg fyller. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Det er vel bare å prøve: Se hvor mange mil du kjører på en full 95-tank, deretter på en full 98-tank. Så kan du jo fylle 95 og 98 annenhver gang, og måle antallet mil, sånn at du får redusert feilkildene. Ellers tror jeg dette bare er tull. Dersom bilen kan gå på 95, ville jeg fylt det. Bensin er dyr nok som den er. Men jeg har en turbomotor som må ha 98. Sjekk om ikke din også må ha det. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Det er vel høyere oktan nivå på 98, som vil se at bensinen er mer "eksplosiv" som igjen kan føre til at den går lengre. Da det er mer energi i hver dråpe. 6218572[/snapback] Dette er feil. Brennverdien er lik for begge typer. Forbruket vil for denne motoren være det samme. Fyll 95. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Det er vel høyere oktan nivå på 98, som vil se at bensinen er mer "eksplosiv" som igjen kan føre til at den går lengre. Da det er mer energi i hver dråpe. 6218572[/snapback] Dette er feil. Brennverdien er lik for begge typer. Forbruket vil for denne motoren være det samme. Fyll 95. 6218967[/snapback] Du har vel ikke noe link til noe/noen som bekrefter det? Lenke til kommentar
underground Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Du kan jo få tenningsbank om du kjører med 95 oktan på en bil som er beregnet på 98 oktan. F.eks på nye golf GT så kan du kjøre med 95 men de anbefaler å bruke 98 nettopp pga av dette. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Sett fra fysikkens side, hvis noe antenner fortere. Brenner det med høyere hastighet, noe som igjen gir høyere energi per "enhet". Hmm interessant. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Det er vel høyere oktan nivå på 98, som vil se at bensinen er mer "eksplosiv" som igjen kan føre til at den går lengre. Da det er mer energi i hver dråpe. 6218572[/snapback] Dette er feil. Brennverdien er lik for begge typer. Forbruket vil for denne motoren være det samme. Fyll 95. 6218967[/snapback] Dette er korrekt. Det er ikke mer energi per liter i 98-oktanbensin. 98-oktan er bare tilsatt et stoff som gjør at bensinen ikke er like lett antennelig. I en bil hvor tenning og kompresjon er tilpasset 95-oktan kan 98-oktan derfor gi noe dårligere forbrenning av bensinen, noe som faktisk kan bety økt forbruk. Derfor bør du fylle 95-oktan på en 95-oktan-bil, det er både best og billigst. Lenke til kommentar
toth Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Det er vel høyere oktan nivå på 98, som vil se at bensinen er mer "eksplosiv" som igjen kan føre til at den går lengre. Da det er mer energi i hver dråpe. 6218572[/snapback] Dette er feil. Brennverdien er lik for begge typer. Forbruket vil for denne motoren være det samme. Fyll 95. 6218967[/snapback] Dette er korrekt. Det er ikke mer energi per liter i 98-oktanbensin. 98-oktan er bare tilsatt et stoff som gjør at bensinen ikke er like lett antennelig. I en bil hvor tenning og kompresjon er tilpasset 95-oktan kan 98-oktan derfor gi noe dårligere forbrenning av bensinen, noe som faktisk kan bety økt forbruk. Derfor bør du fylle 95-oktan på en 95-oktan-bil, det er både best og billigst. 6220270[/snapback] Vel, det spørs jo litt.. I utgangspunktet er Audi's 1.8T laget for 95-, men om motoren er chippet, anbefaler de fleste chiptuning-verksteder å gå over til 98-. Akkurat hvorfor skal ikke jeg legge meg borti, jeg snakker bare utifra at jeg kjenner flere med denne motoren, chippet og uchippet. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Det er ikke mer energi per liter i 98-oktanbensin. 98-oktan er bare tilsatt et stoff som gjør at bensinen ikke er like lett antennelig. I en bil hvor tenning og kompresjon er tilpasset 95-oktan kan 98-oktan derfor gi noe dårligere forbrenning av bensinen, noe som faktisk kan bety økt forbruk. Derfor bør du fylle 95-oktan på en 95-oktan-bil, det er både best og billigst. Vel, det spørs jo litt.. I utgangspunktet er Audi's 1.8T laget for 95-, men om motoren er chippet, anbefaler de fleste chiptuning-verksteder å gå over til 98-. Når man bytter ut chippen (databrikken som styrer tenning og turbotrykk), så endres en del forutsetninger i motoren. En sånn chiptrimmet bil bør gå på den bensintypen trimmingsfirmaet anbefaler. Spesielt hvis man har tenkt å utnytte de ekstra kreftene i en trimmet motor. Det går imidlertid fint an å kjøre en 98-oktanbil på 95-oktan også, men da må man kjøre den med lave belastninger, ikke for lavt turtall og heller ikke for høyt, ingen rivstarter eller trekking av tung last oppover bakker. Hvis man kjører bilen litt forsiktig og mykt så vil ikke motoren banke selv om tanken er fylt med lavoktan. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Grunnen til at de anbefaler 98 ved chipping er at chippingen øker turbotrykket. Høyere trykk krever høyere octantall. Som tidligere nevnt angir ikke octantallet hvor lettantennelig bensinen er. Octantallet sier noe om hvor mye temperatur/trykk bensinen tåler før den antenner ukontrollert eller selvantenner. chills: Jeg er bilmekaniker med teknikerutdannelse og driver litt med trimming innimellom. Jeg kommer ikke på noen link akkurat nå, men du kan ganske trygt tro meg likevel... Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Vet at squatteren min gikk bedre på 98 octan Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Hva er en squatter? Fortell litt om den så jeg kan finne ut hvorfor, eller motbevise utsagnet ditt... Lenke til kommentar
underground Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Hva er en squatter? Fortell litt om den så jeg kan finne ut hvorfor, eller motbevise utsagnet ditt... 6232251[/snapback] Sånn helt ut av det blå regner jeg med at han mener scooteren sin. Eller squatter som Atle Antonsen kalte det i Team antonsen. Mulig jeg er helt på vidda nå men. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Snysqvatter, som samene sier :!: Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Høhø, tenkte på en vanlig scooter (Peugeot Speedfight 2 2000 mod) Du må gjerne motbevise! Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) 98 og 95 fungerer vel tilnærmet likt, bare 98 tåler høyere trykk/komp i motoren før det selv-detonerer. A3'en din vil jeg tro går like greit på begge to. Skulle det likevel være noe forskjell, skal jeg vedde på at du vil tjene det inn på prisforskjellen, fyll 95. ... Finnes vel de bilene som justerer motoren automatisk etter hvilken oktan en fyller. Bankesensorer(?). Endret 6. juni 2006 av tronni_87 Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Finnes vel de bilene som justerer motoren automatisk etter hvilken oktan en fyller. Bankesensorer(?). Det er mulig. Vet at noen biler ikke har det. Ødla mutters gamle sierra ved å ha på 95 oktan... Fikk ikke alt for dårlig samvittighet... Hva gjør en 20 år gammel sliten sierra på norske veier enda? Bruker 95 på min egen. Glemmte helt hvilke bil jeg skulle fylle... Flaut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå