Gå til innhold

Ny gaming PC, trenger tilbakemeldinger

Anbefalte innlegg

Hei, skal oppgradere PC'en min og skal bruke en sum et sted rundt 13000 kr.

Er usikker på om jeg skal gå for intel eller amd, dette er de to pakkene jeg har satt sammen:

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/vifte

ABIT KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939, ATX, 4xSATAII, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

eller

Intel Pentium D 940 3.2GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Asus P5LD2 Deluxe, I945P, Socket-775,ATX SATAII,Firewire, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

I tillegg kommer dette:

Corsair TWINX2048-4000PT DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-4000PT CL3 DIM

Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM

Gainward GeForce 7900GTX 512MB GDDR3, PCI-Express,"BP7900GTX-512-TV-DD"

Seasonic S12 Strømforsyning 600W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

Med AMD kommer prisen på litt under 14 tusen og med intel kommer prisen på litt over 13 tusen. Dette er temmelig mye penger for meg og det betyr utrolig mye at systemet er stabilt og fungerende.

Trenger råd om jeg skal velge AMD eller intel og om jeg burde bytte ut noen av delene med noe annet. OG om delene i det heletatt er godt egnet sammen.

Er veldig takknemmelig for alle råd jeg kan få! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trenger en harddisk til operativsyst. som går rask, denne raptor harddisken har høy rotasjon og mange gode tilbakemeldinger, har du noe arfaring med denne disken?

6218638[/snapback]

Ja jeg har erfaring med Raptorer. De blir faktisk slått av flere 7200rpm-disker. Du vil ikke merke om Raptoren er raskere.
Lenke til kommentar
Høy rotasjon trenger ikke å bety noe. Som elfikkan sier, ofte blir Raptor slått av nye 7200rpm disker. Mindre støy, mindre varme, minimal forskjell på hastighet. Annbefaler ikke raptor, bortkastede penger i flesteparten av tilfellene :)

6218861[/snapback]

Det er for stor fokus på RPM på disker, litt på samme måte som med klokkefrekvens på cpuer og minne.
Lenke til kommentar

daså, hvilke andre forslag har dere til disk da? Behøver ikke være over 100 gig så lenge den er rask.

Er forresten AMD-prossesor det jeg burde velge? er ikke sikker på hvilket hovedkort jeg skal velge heller :hmm:

Lenke til kommentar
daså, hvilke andre forslag har dere til disk da? Behøver ikke være over 100 gig så lenge den er rask.

Er forresten AMD-prossesor det jeg burde velge? er ikke sikker på hvilket hovedkort jeg skal velge heller  :hmm:

6219000[/snapback]

I dag tilbyr AMD det beste ja. Hovedkortet du har valgt er ganske bra.

Av harddisker vil jeg anbefale WD og Samsung, Hitachi skal også være bra. Jeg har to slike i hus: Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM 995 kr, de er meget raske, stille og kjølige.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Siden du skal ha en gaming pc bør du velge AMD.

Angående det med harddisken finnes det en test her, som viser at det er Hitachi Deskstar, Samsung- og Western Digital-harddiskene som kom best ut. Hitachi Deskstar ble vel mer eller mindre vinneren.

Lenke til kommentar

hva er det man burde se etter på spes til harddisker om man er ute etter så raske som mulig?

Og dersom jeg skal overklokke prossesoren, burde jeg kjøpe en ny vifte og kjøleribb til CPU'en? Samme gjelder kabinettet som er gammelt og ganske varmt inni.

Lenke til kommentar
Dersom jeg skal overklokke prossesoren, burde jeg kjøpe en ny vifte og kjøleribb til CPU'en? Samme gjelder kabinettet som er gammelt og ganske varmt inni.

6225625[/snapback]

Det er nok sikkert ganske smart med en ny vifte til CPU ja, men det kommer jo ann på hvor mye du skal overklokke ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
forige prossesor jeg overklokka gikk til hellvette så jeg tar det rolig denne gangen, tror du denne AMD'en går opp til 2,5 og forblir stabil? (med ink. vifte)

6225845[/snapback]

kanskje, men den kommer nok te å bråke noe heftig... :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg enderlig bestilt PC'en, endte med dette

AMD 4200

ABIT AN8-32X

Corsair TWINX2048-4000PT DDR-DIMM 2048MB

Seasonic S12 Strømforsyning 600W

Western Digital Caviar SE16 400GB

Gainward GeForce 7900GTX

Blir nok en fet PC, gleder meg noe sinnsykt! :dribble:

Ettervert skal jeg kjøpe meg et nytt kabinett og kanskje en ny gaming mus har mx1000.

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...