Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switcher, guider, TCP/IP spørsmål

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gjort samme her som jeg har gjort med en tråd i Lan-Partys kategorien, jeg har laget meg en egen tråd som jeg skal holde meg til med spørsmål og sånt. For føler at det kommer til og komme en del også her i kategorien om Nettverk etterhvert så i steden for og lage en hel haug tråden på hvert spørsmål så lager jeg en tråd jeg spør om alle spørsmål.

Legger til ett og ett spørsmål nedover etterhvert som de kommer ut av hodet mitt så samler jeg all info på et sted. Og har også planer om og legge til ting jeg finner selv så jeg lager en liten ressurs tråd for meg og andre med samme spørsmål.

[Orginal Post]Hei, dette er ren og skjer nysgjerrighet fra min side, har ikke akuratt planer om og innvistere i noen av dem men spørsmålet er som følgende:

Hvilken av disse to switchene er best? Scenario: Lan med 200 mennesker og disse blir linket til en bra backbone. Hvem einer seg da best?

Denne fra Cisco?

Her

Eller denne fra ZyXEL ES

Her

Har hørt mye bra om Cisco og lurer da liksom på om utstyr i billig klassen fra disse er bedre enn andre leverandører også? Eller gjelder dette bare ekstrem versjonene? Og man trenger vel ikke noen spes kunnskaper untatt vanlig nettverks kunskaper for og bruke billig Cisco switchen jeg nevnte over?

Og har også hørt at Linksys er billig merket til Cisco, er da Linksys billig switsher bedre enn Cisco billig switcher eller er det likt?

Altså hvis man skal kjøpe relativt billigt nettverks utstyr til eks lan partyer da burde man gå for billig Cisco utstyr eller burde man gå for noen andre?

Og er det noen som vet om en nett butikk med bedre utvalg i nettverks utstyr enn komplett, mpx, psdata, netshop og sånne butikker? Altså er det noen som spesialiserer seg på nettverks utstyr og sånt? Da både kabel basert og WLAN?

Woho dette ble langt det, var ikke akuratt hva jeg tenkte meg når jeg begynte og skrive men men, lurer jo på alt så kan jo like godt ta det på et sted.

På forhånd takk for alle svar :w00t:

[/orginal post]

Endret av uro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletet+adslkfjv

tja, den cisco'n er jo top :)

skulle du evt. gå for en linksys burde du gå for evt. srw224

http://www1.linksys.com/international/prod...coid=6&ipid=570

det er en managed switch, funker knall bra. aner ikke hvordan den funker på lanparty's,men tror nok den vil gjøre en god jobb.

evt så har du også srw2024, den har litt begrenset web interface om jeg ikke husker helt feil. men den er rå....

hmm, når du begynner på det nivået her så tror jeg at litt mer enn å kunne skrive ipconfig er nødvending ja ;)

Endret av Sletet+adslkfjv
Lenke til kommentar

Takk for alle svar :)

hmm, når du begynner på det nivået her så tror jeg at litt mer enn å kunne skrive ipconfig er nødvending ja ;)

6219022[/snapback]

Ok, men man trenger ikke og nærmest være Cisco sertifisert for og kunne drive et nettverk med ti switcher koblet til en backbone?

Uansett, noen som vet om bra guider til og lære mer om nettverk? Helst en guide som begynner med det letteste og så blir mer avansert etterhvert. Vil gjerne lære så mye som mulig, da snakker vi vanlig nettverksdrift, sikkerhet, servere (DHCP, WINS, DNS osv), WLAN, TCP/IP og andre protokoller og alt annet innen nettverk.

Edit: Både bøker og online guider er av interesse.

Endret av uro
Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv

hehe,en cisco sertifisering vil gjøre ting veldig mye letter for deg iværtfall

men alt er mulig.......

du kan gjøre en liten test på deg selv, vet du hva trunking er,vet du hva lag er??? hvis f.eks dette er ting du ikke vet,så foreslår jeg at du evt holder deg til vanlig unmanaged switches eller eventuellt lærer deg mer om nettverk.....

hmm,du bør iværtfall starte med en basic bok. f.eks computer network illustraded eller noe sånt i den stilen....

Lenke til kommentar
hehe,en cisco sertifisering vil gjøre ting veldig mye letter for deg iværtfall

men alt er mulig.......

du kan gjøre en liten test på deg selv, vet du hva trunking er,vet du hva lag er? hvis f.eks dette er ting du ikke vet,så foreslår jeg at du evt holder deg til vanlig unmanaged switches eller eventuellt lærer deg mer om nettverk.....

hmm,du bør iværtfall starte med en basic bok. f.eks computer network illustraded eller noe sånt i den stilen....

6219422[/snapback]

hehe, vet nok ikke hva det du snakket om er nei. Det er jo også litt av grunnen til at jeg vil lære mer. Jeg vil vite om sånne ting. Har forresten hørt litt om det før men ikke noe og bli klok på.

Har ikke planer om og invistere i utstyr ennå så det blir ikke noe problem, intil videre leier vi til lanet jeg er med og arrangere og de pleier og sette opp en del for oss. Men selv om de gjør det så vil jo jeg lære for det er et spennende tema.

Så om noen vet om noen bra online guider eller bøker anngående nettverk diverse så hadde jeg vært taknemmelig om dere kunne poste navn og eventuelt linker her.

Lenke til kommentar

Drister meg til en *bump* her jeg.

Er det noen som vet om bra guider til nettverk? Både online og i bok versjon.

Da snakker vi om alt fra generelt nettverks oppsett til mer avanserte funksjoner. Vil gjerne vite hvordan man setter opp managet nettverk, DHCP server, WINS server, DNS server, og alt annet.

Lenke til kommentar
wikipedia er somregel et bra sted og begynne...

6226619[/snapback]

Jepp det vet jeg, har lest litt der. Men man må jo vite hva man skal søke på for at man skal finne noe. Fant ut det med trunking er blant annet. Men kan jo ikke bare søke når jeg ikke vet hva jeg skal søke på.

Så guider, ressurser, bøker, online tutorials hadde vært veldig fint. Da lærer jeg det som står i de ressursene samtidig som jeg får ideer til hva jeg kan wikie etter også. Da lærer jeg litt og får masse annet på kjøpet.

Så sier det igjen jeg, om noen har eksempler på ressurser, bøker, guider, tutorials så vil jeg være evig taknemmelig :yes:

Lenke til kommentar

Hei igjen, noen som har noen bra guider til TCP/IP?? Vil ha en grundig innføring i dette. Da mange sier at dette er noe man bør lære ordentelig før man begynner på mer avanserte ting med nettverk.

Så om noen har noen bra TCP/IP innføringer hadde det vært fint.

Og de andre spørsmålene over er jeg fortsatt interisert i svar på, da er det snakk om guider til alle temar innen nettverk fra begynnelsen til det mer avanserte.

uRo over and out.

Lenke til kommentar

IDG har en del greie bøker, til og med på norsk.

Skal du bare ha switcher og ingen router? Regner ikke med at du får 200 offisielle IP adr, så går ut fra du må ha en eller annen NAT router. Her duger det ikke med en billig D-link e.l til 500 kr, du må opp i noe som takler trafikken bedre.

Lenke til kommentar
IDG har en del greie bøker, til og med på norsk.

Skal du bare ha switcher og ingen router? Regner ikke med at du får 200 offisielle IP adr, så går ut fra du må ha en eller annen NAT router. Her duger det ikke med en billig D-link e.l  til 500 kr, du må opp i noe som takler trafikken bedre.

6245493[/snapback]

Takk for tipset om IDG, sjekker det ut nå.

Når det gjelder bare switcher eller også router, så har jeg tenkt på og ha en DHCP i steden for en ruter, har skjønt det sånn at dette vil fungere. Holder for øyeblikket på å lese en del og skal snart prøve å sette opp en DHCP osv.

Har jeg tatt feil når jeg mener at jeg kan bytte ut ruteren med en DHCP?

Lenke til kommentar

En DHCP deler ut informasjon som nettverkskortet trenger. Står en liste over det her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_...ration_Protocol

I korte trekk er det Ip-addresse, Gateway og DNS som er vanligst å konfigurere en DHCP server med.

Routeren er en "bro" fra ett nettverk til ett annet. Eksempelvis ett lokalt nettverk til internet. Men det kan også brukest fra ett lokalt nettverk til ett annet.

NAT står for Network Address Translation. Det er nødvendig dersom du har bare 1 Ip-adresse til å komme deg på internet, og flere pc'er som vil på internet.

Lenke til kommentar
En DHCP deler ut informasjon som nettverkskortet trenger. Står en liste over det her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_...ration_Protocol

I korte trekk er det Ip-addresse, Gateway og DNS som er vanligst å konfigurere en DHCP server med.

Routeren er en "bro" fra ett nettverk til ett annet. Eksempelvis ett lokalt nettverk til internet. Men det kan også brukest fra ett lokalt nettverk til ett annet.

NAT står for Network Address Translation. Det er nødvendig dersom du har bare 1 Ip-adresse til å komme deg på internet, og flere pc'er som vil på internet.

6248968[/snapback]

Så jeg trenger både en DHCP og en router? Det interne nettet linker vi sammen med en backbone. Er ikke helt sikker på hva vi brukte sist da noen andre satt opp lan nettverket vårt.

Så hvis vi trenger en router og en DHCP så vær så snill og nevn noen forslag til sånne med linker.

Lenke til kommentar
du kan gjøre en liten test på deg selv, vet du hva trunking er,vet du hva lag er? hvis f.eks dette er ting du ikke vet,så foreslår jeg at du evt holder deg til vanlig unmanaged switches eller eventuellt lærer deg mer om nettverk.....

6219422[/snapback]

jeg hadde ALDRI villet arrangere lanparty med 200+ deltagere og ikke segmentert opp dette! Det er å be om trøbbel.. Når man kjører flere VLAN så er jo trunking et "must"

Og trunk er vel ikke noe vanskeligere med Cisco enn med "andre"

Cisco har jo et web gui som fungerer utmerket! du kan bruke smartports for å sette "modus" på porter også (switch, router, desktop, phone osv)

Om du setter port til "switch" (tilkobling mot switch) så settes port i trunk modus

Se vedlagte bilder av web gui.

(jeg bruker aldri web gui selv da jeg har mer kontroll via CLI, men for de som ikke KAN dette så er web gui OK!

Hva med å kjøpe en brukt Cisco switch? jeg kjøpte nettopp en Cisco 3550 48-port switch for 4000 kr. Denne kan ROUTE mellom VLAN "wirespeed", den kan være DHCP-server og alt det der! Du kan også sperre for falske DHCP-servere, sperre for windows sharing osv, sperre for enkelte MAC-adresser, prioritere en (eller flere) typer trafikk OSV! Da er det bare å koble ISP-en sin router direkte i en riktig konfigurert port på denne..

Jeg har vært borti MANGE "backbone-switcher" (som egentlig er vanlige billige switcher ofte), og mer enn en gang har jeg "reddet dagen" med en av mine Cisco switcher.

beklager størrelse på bilder..

post-9815-1149576046_thumb.jpg

post-9815-1149576062_thumb.jpg

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe en brukt Cisco switch?

6250989[/snapback]

Hmm, hvis du leser i første post ser du at dette er en litt teoretisk situasjon da jeg ikke har planer om og invistere i utstyr ennå. Tror nok jeg må spare et par lan først så kan jeg invistere i utstyr.

Hele meningen med denne tråden var egentlig fra min side å finne ut mer om nettverk. Og det mener jeg at jeg har :)

Og tusen takk for et langt og lærerikt svar. Føler at jeg har lært litt mer om nettverk, og cisco switcher.

Har faktisk veldig lyst til og ta Cisco's CCNA kurs. Skal bestille boken CCNA Exam Guide Certification Library etter at jeg får første ferie jobb lønn. Da burde jeg ihvertfall få en del mer peiling på nettverk. Vet ikke om jeg tar eksamen men skal ihvertfall ta selv studiumet.

Noen som har positive eller negative opplevelser med boken jeg nevnte over? Eventuelt andre bøker?

Lenke til kommentar

Legger til et spørsmål til her jeg, det ble nevnt over at man kan jo kjøpe brukt cisco utstyr. Men hvor får man tak i det? Har prøvd finn.no og qxl.no men der har de bare ISDN routere osv.

En annen ting, finnes det en eller annen bra nettbutikk som handler mer eller mindre i nettverks utstyr? Komplett.no MPX.no Psdata.no Netshop.no har litt dårlig utvalg syntes jeg. Og den eneste som har noe særlig Cisco utstyr er mpx.

Så hvis du vet om et sted og kjøpe brukt cisco utstyr og et sted og kjøpe bra nytt nettverks utstyr så legg igjen en post a :)

Lenke til kommentar
Legger til et spørsmål til her jeg, det ble nevnt over at man kan jo kjøpe brukt cisco utstyr. Men hvor får man tak i det? Har prøvd finn.no og qxl.no men der har de bare ISDN routere osv.

En annen ting, finnes det en eller annen bra nettbutikk som handler mer eller mindre i nettverks utstyr? Komplett.no MPX.no Psdata.no Netshop.no har litt dårlig utvalg syntes jeg. Og den eneste som har noe særlig Cisco utstyr er mpx.

Så hvis du vet om et sted og kjøpe brukt cisco utstyr og et sted og kjøpe bra nytt nettverks utstyr så legg igjen en post a :)

6251316[/snapback]

jeg handler mitt på Ebay.. den cisco 3550-switchen kjøpte jeg faktisk på QXL, men det er ikke så ofte det er nyere Cisco ting der..

ellers så ser jeg ikke nødvendigheten med Cisco kurs før man eventuelt har testet og forsket på dette noen mnd selv først!

Jeg føler jeg begynner å bli ganske så stø på Cisco, og jeg har ikke gått noen kurs. Nå har jeg muligens litt over gjennomsnittet peiling på nettverk fra før, og det hjelper kanskje litt da.. :)

Lenke til kommentar
jeg handler mitt på Ebay.. den cisco 3550-switchen kjøpte jeg faktisk på QXL, men det er ikke så ofte det er nyere Cisco ting der..

ellers så ser jeg ikke nødvendigheten med Cisco kurs før man eventuelt har testet og forsket på dette noen mnd selv først!

Jeg føler jeg begynner å bli ganske så stø på Cisco, og jeg har ikke gått noen kurs. Nå har jeg muligens litt over gjennomsnittet peiling på nettverk fra før, og det hjelper kanskje litt da.. :)

6251956[/snapback]

Ebay er notert :) Takk.

Hmm tror nok ikke jeg kommer til og ta eksamen men er jo ikke noe i veien med og lese en bok bare. Boken koster bare litt over 600 kroner og den er ganske stor (2 bøker og CD). Så det er ikke snakk om og ta eksamen i CCNA ennå men bare lese det som trengs, selvstudium på en måte.

Lurer fortsatt på om noen vet om en bra nettbutikk for nettverksutstyr.

Endret av uro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...