Gå til innhold

hvordan lage kretskort?

Anbefalte innlegg

Hei!

Kunne noen forklart meg hvordan jeg skal gå frem for å lage et kretskort.

Altså helt fra begynnelsen av prosessen, med etsing og alt det. :p

Vet ikke om dette er rett plass å poste denne

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal ikke lage noe, men har eksamen i morra.

og da har jeg på følelsen at vi kommer til å få om hvordan man framstiller kretskort.

Og da kommer problemet, vi har ikke hatt om det i år og jeg har ikke boka :p

Så da hadde jeg håpa at det var noen her som hadde litt peiling på det og som kanskje kunne hjelpe meg litt

Endret av ghrr
Lenke til kommentar

vet ikke hvordan fabrikker o.l. (flerlagskort, meget tynne baner o.l.) gjør det, men de du kan lage selv er ganske enkelt:

du tar et kort med fotoresistivt belegg og legge på en maske (transparent med kretskortet du skal ha). Så belyses det under UV-lys i noen sek. Legges så i en fremkaller væske. Denne væsken fjerner det fotoresistive-belegget som er blitt belyst. Så legger du kortet i en løsning som etser bort kobberet som nå ikke har noe belegg over seg. Når du har fått bort kobberet du ikke vil ha der tar du kortet ut og vasker det og fjerner resten av de fotoresistive belegget (med f.eks. rød-sprit).

Lenke til kommentar
vet ikke hvordan fabrikker o.l. (flerlagskort, meget tynne baner o.l.) gjør det, men de du kan lage selv er ganske enkelt:

du tar et kort med fotoresistivt belegg og legge på en maske (transparent med kretskortet du skal ha). Så belyses det under UV-lys i noen sek. Legges så i en fremkaller væske. Denne væsken fjerner det fotoresistive-belegget som er blitt belyst. Så legger du kortet i en løsning som etser bort kobberet som nå ikke har noe belegg over seg. Når du har fått bort kobberet du ikke vil ha der tar du kortet ut og vasker det og fjerner resten av de fotoresistive belegget (med f.eks. rød-sprit).

6217870[/snapback]

Tusen takk!! :love:

Det her kommer til å hjelpe meg stort hvis vi får om det: :)

Lenke til kommentar

6217870[/snapback]

Tror dette er litt feil. Da jeg gikk grunnkurs elektro, så hadde vi kortene i en basisk blanding før vi hadde dem i syrebadet(men dette kan vel avgjøres av det materialet kretskortet er laget av, eller?).

Lenke til kommentar

den basiske blandingen du refererer til kan da godt ha vært det jeg har kalt fremkaller-væske... lenge siden jeg har hatt kjemi og siden jeg ikke vet hva det fotoresistive belegget er så sa jeg ikke noe om det var syrer/baser som ble brukt. Framgangsmåten er i alle fall rett, har selv gjort det flere ganger på skolen, men har ikke sett på hvilke kjemikaler som blir brukt i de forskjellige stegene...

Lenke til kommentar

6217870[/snapback]

Stemmer det der! :yes:

(har gått på GK elektro /elektronikk vk1/vk2)

Lenke til kommentar

litt sent til din eksamen men:

Først tegnes og simuleres krets i et simuleringsprogram. da det er gjort gir du "navn" til komponentene slik at de passer i icene/komponentene du har tenkt å bruke. deertter setter du hva slags tilkoblinger du ønsker på inngange/ utganger.

NEste steg nå er å få det på kretskortform i programmet. det er det en funksjon som gjør ved at programmet automatisk router kortet slik at baner kommer best mulig nær hverandre. Her kan man også sette komponenter etter ønske hvist pcens forlag ikke er ønskelig.

Videre kan baner settes mtp tykkelse osv. dette med hensyn på strømmer forstyrrelser osv.

Man kan også angi i denne delen av prgrammet hvor mange lag kortet skal ha.

Deretter markerer man hvor man ønsker at hull for fastmontering skal være.

Da dette er gjort får man tegning over baner som kan printes på transperang og belyses med en uv lampe og er da klar for etsing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...