LilleAlien Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) Aktuelle problemdeler er: Asus P4C800E-Deluxe Sapphire Radeon X850 XT Premium Hei, for en halvannen måned siden så bygget jeg en PC til min nevø. Mange av delene tok jeg fra min gamle maskin som jo har fungert knirkefritt i tre år. Delene som nå ikke fungerer kom også fra det gamle oppsettet mitt. Jeg tenker da på hovedkort og skjermkort. I hvert fall da denne ”nye” maskinen var ferdig bygget så hadde jeg maskinen her hjemme i to uker, delvis for testing for å forsikre meg at alt var i orden, men ettersom gutten knapt har begynt på skolen så brukte jeg også litt tid på å automatisere virus sjekk osv. Jeg tok både stress tester og bruker tester (f. eks spill). Med andre ord jeg tok meg god tid og vet at maskinen fungerte 100 %. Maskinen ble så satt til side noen uker da min søster ville at min nevø skulle få den litt nærmere fødselsdagen hans. Den stod da innelåst på mitt kontor på jobben helt frem til i dag. Etter å ha koblet sammen alt så gledet jeg meg nok like mye som nevø til å skru på for "første" gang. Det ble en kortvarig glede. Jeg rakk og se BIOS post så gikk skjermen svart og beskjeden ’sjekk signal’ kom opp. Jeg trippelsjekket at alt var skikkelig tilkoblet og forsøkte igjen, men nei denne gangen var det aldri tegn til liv. Jeg prøvde så en annen monitor, men også der fikk jeg beskjed om å ’sjekke signalet’ Da begynte tankene å surre, og mens de gjorde det så la jeg merke til noe rart. Maskinen bråkte mer enn normalt. Det hørtes ut som at vifta på skjermkortet ble stående på full spinn. Den sakket ikke ned som den pleier. Jeg åpnet da kabinettet og sjekket at alt satt slik det skulle også inni. Jeg tok også en kjapp kabel test ved å prøve en annen kurs fra PSU’n. I tillegg så prøvde også en boot uten "ekstern" strømkabel i det hele tatt. Grunnen er at jeg ved et tidligere bygg glemte denne strømkontakten og ble da raskt klar over at da sier maskinen ifra. Nå derimot forble den stum. Vifta gikk så kortet fikk strøm gjennom AGP porten men noe bilde det var det selvsagt ikke. Heldigvis så hadde min søster en maskin til, og flaks i uflaksen så hadde også den AGP. Da var det fram med skrutrekker og anti-statisk lenke. Jeg byttet litt rundt og kom frem til at; A. Mitt gamle skjermkort fungerer i min søsters maskin. Altså var det ikke skjermkortet som var dødt. B. Min søsters skjermkort fungerer heller ikke i mitt gamle hovedkort. Altså peker ting mot en feil på hovedkortet. Skjermkortet og hovedkortet har som sagt fungert 100 % i flere år i mitt system, og jeg vet godt at det fungerte i det nye bygget. Ja det fungerte sågar i 2-3 sekunder også i dag. Hvordan er dette mulig? Kan en AGP port bare dø sånn uten videre? Jeg har jo ikke rørt noen ting siden den fungerte under test perioden. For meg er dette absurd og i min bok setter jeg dette opp som: Med litt uflaks så blir selv det umulige mulig. (Også slenger jeg på 100 slike etterpå. ) HJELP! Endret 31. mai 2006 av LilleAlien Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Hei! Har du forsøkt clear cmos? Det kan du gjøre ved å ta ut batteriet på hovedkortet i cirka 10 sekund før du setter det inn igjen. Prøv annen strømforsyning. Sjekk at absolutt alt er riktig tilkoblet. Kanskje noe har fallt ut? Om dette ikke hjelper, så får jeg se om jeg kommer på flere løsninger. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
LilleAlien Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) Hei, takk for svar. Vel jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg prøvde først å flytte cmos jumperen for å cleare. Så tok jeg ut batteriet og flyttet cmos jumper. Fortsatt ingenting. Så da begynte eliminasjonen. Jeg tok ut en ram brikke. Poof! Der var’n, skjønt nå hadde jeg store problemer med bios. Den påstod at bios var ugyldig, og så kom BIOS recovery skjermen opp. "Checking floppy - No xxxx.ROM found!" Jeg forsøkte da først den BIOS som kom med kortet, den ville den ikke ha. Heldigvis har jeg en maskin til her og jeg gikk til Asus web og prøvde deretter samtlige BIOS’er der, men nei kortet ville ikke ha noen de heller. Etter mye fram og tilbake så gikk det sånn helt plutslig med den BIOS som var installert. Altså den kortet først hevdet var ugyldig. Jeg skjønner ikke hva jeg gjorde som utgjorde forskjellen. Uansett nå var jeg inne i Windows. Jeg tok så et par boot til for å være sikker, og alt gikk da smurfefritt. Så var det RAM’en da. Når så alt fungerte så satte jeg inn RAM brikke nummer 2 igjen og vips var jeg tilbake til blank skjerm og null respons. RAM er 2X512gb Corsair TWINX XMS 3200LL (tror jeg de heter). Disse to brikkene satt også sammen hovedkortet og skjermkortet i mitt gamle system, og de satt i under test perioden for bare noen uker siden. PSU'n er også den samme. Denne kombinasjonen har fungert lenge! Hva kan ha skjedd? Jeg har dessverre ingen alternative RAM brikker å teste. Jeg tror de fungerer begge to for jeg har forsøkt begge i spor 1 og det går bra, men så snart jeg også setter en i nummer 3 for dual channel mode, så får jeg altså denne blank skjerm feilen. Endret 31. mai 2006 av LilleAlien Lenke til kommentar
LilleAlien Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Rettelse: Mulig jeg skrev feil i forrige post. Jeg trodde jeg hadde testet begge RAM brikkene hver for seg i spor 1, men jeg gjentok akkurat den testen og det ser nå ut som at brikke 2 faktisk er død. Maskinen vil ikke starte med den i uansett hvor jeg setter den. Jeg skal låne med noen brikker fra jobben i morgen så jeg kan teste nærmere, men nå ser det dessverre ut som at jeg må kjøpe ny RAM. (Hm..hadde ikke disse "livstids garanti"?) Endret 1. juni 2006 av LilleAlien Lenke til kommentar
Bandaloginzih Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hei! Har du forsøkt clear cmos? Det kan du gjøre ved å ta ut batteriet på hovedkortet i cirka 10 sekund før du setter det inn igjen. Prøv annen strømforsyning. Sjekk at absolutt alt er riktig tilkoblet. Kanskje noe har fallt ut? Om dette ikke hjelper, så får jeg se om jeg kommer på flere løsninger. Hilsen, efikkan. 6218771[/snapback] eller du kan sette over cmos jumperen fra pin 1+2 til 2+3 også tilbake til 1+2 igjen.... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hei! Har du forsøkt clear cmos? Det kan du gjøre ved å ta ut batteriet på hovedkortet i cirka 10 sekund før du setter det inn igjen. Prøv annen strømforsyning. Sjekk at absolutt alt er riktig tilkoblet. Kanskje noe har fallt ut? Om dette ikke hjelper, så får jeg se om jeg kommer på flere løsninger. Hilsen, efikkan. 6218771[/snapback] eller du kan sette over cmos jumperen fra pin 1+2 til 2+3 også tilbake til 1+2 igjen.... 6220715[/snapback] Isåfall bør dette sjekkes i brukermanualen til hovedkortet, siden det er ulikt fra hovedkort til hovedkort. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
LilleAlien Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Jeg prøvde som sagt først bare cmos jumperen fra pin 1+2 til 2+3 også tilbake til 1+2 igjen. Så når det ikke hjalp så fulgte jeg et råd fra Asus forumet: ta først ut batteriet og så flytt jumper. Rådet inkluderte vel også at jeg skulle kortslutte batterikontaktene, men ettersom jeg ikke fikk det bekreftet fra annet hold så ble det med å ta ut batteriet. Uansett dette hjalp ikke. Jeg er nå 99% sikker på at det er en av Corsair Twinx modulene som er død, og jeg har kontaktet Corsair for RMA. De har livstids garanti (eller 10 år) på disse brikkene og de jeg har snakket med sier at det skal nok gå bra. Lenke til kommentar
Bandaloginzih Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 ved å ta ut batteriet og flytte på jumperen er det akkuratt det du gjör! du kortslutter kretsen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå