Gå til innhold

Hjemmelagde spikes - noe i veien for det?

Anbefalte innlegg

Ja, det jeg lurer på er om det er noen grunn til at spikes er så dyre. Vil det ikke fungere like bra om jeg laget mine egne? Er stål et fint materiale? Noe jeg burde tenke på før jeg lager de?

Er ikke sånn kjempemye arbeid å lage, så om det ikke blir så bra går det egentlig fint.

Takker

edit: jeg fant noen marmorplater jeg kan kutte til litt også, 2-3 cm tykk, vil de fungere som underlag under spikes'ene?

Endret av Jør2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal dreie de, ja. Høyden på de blir helt lik, resten får jeg bare gjøre mitt beste med, men tror ikke det skal være mulig å se forskjell på de når jeg er ferdig. Vanskligste blir nok å få de spiss nok.

Lenke til kommentar

og lage helt enkle spikes er det nok ingenting i veien for nei, en passende marmorplate med, gummiduk/filt eller lignende under høyttalerne er også en veldig smart ting, vil nok merke det på lydkvalitet og ikke minst med hensyn til naboene.. :D

grunnen til at spikes kan være dyrt er jo gjerne at de har litt mer komplisert oppbygning og matriale, slik som f.eks soundcare ( http://www.soundcare.no/howit.html ) samt at prisnivået i hifi entusiast miljø er rimelig skyhøyt da.. ;)

Lenke til kommentar

Da er de ferdig, men glemte de selvfølgelig igjen på skolen (der vi har utstyr til å lage slikt), så jeg har ikke fått testet de. Valgte et helt enkelt desig; rette kjegler! Ser veldig fin ut egentlig, må si meg fornøyd der hvertfall. Marmorplaten er også nå kuttet til, og to lag med tynn filt er limt fast under. Bare dette uten spikes gir merkbar forbedring i lyden.

Lenke til kommentar

rette kjegler ? , da er vell poenget litt borte , di må være koniske slik \/ .

for og minimere kontaktflaten til høytalerne maximat.

btw biltema selger uber billige spiks , hadde det ikke vært for a dali var så snille og legge med spiks så hadde jeg kjøpt der

Lenke til kommentar

De er slik du viste, og jeg syns de fungerer utmerket. Og greit at de selger billige spikes forskjellige steder, men jeg syns det er finere/mer sjarm over ting man har laget selv. Ja, jeg har selvfølgelig bygget høyttalerene mine selv, og hadde jeg harr utstyr og kunnskaper skulle jeg gjerne bygger forsterkeren også...

Lenke til kommentar

Bruker spikes selv, men har en teori om å ikke bruke dem så vil man få de innestengte vibrasjonene i kassa ut i rommet.

Med spikes så blir vibrasjonen i kassa, noe som kan lage krøll på lydbildet.

Uten spikes får man frigjort disse vibrasjonen.

Feks sette høytaleren på ei stein plate.

Er det noen som har noe erfaring med dette, eller har samme tanken?

Endret av Vetlite
Lenke til kommentar

Jeg testa noe med mine høytalere en gang, Jeg kjøpte 8 stk. gummiballer, så limte jeg samen 3 stk gardinringer av tre pr. ball, noe som fungerte meget bra.

Det skall vist være to teorier om hva en kan ha som "føtter" Spikes, eller noe lignede av det jeg gjorde

Lenke til kommentar

Høytaleren burde stå stødig for gi best lyd.

Du vill få en høyttaler som svaier tenker jeg, samtidig som du demper den.

Hifi gutta fyller bunnen med sand eller lignende for å få den stødig(i de værste tilfellende).

Har spikes for at huset ikke skal ramle ned :)

Edit: Blue, det er mange teorier ute å går når det gjelder plasering av høytaleren på gulvet.

Noen setter den rett på ei steinplate og gir dem extra tyngde.

Edit2: Har du et bilde?

Endret av Vetlite
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...