Gå til innhold

Tiltak for å få PCen mest mulig lydløs

f00b

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg kom ikke på noe bedre enn "mest mulig lydløs", det jeg mener er tiltak for å få PCen til å bråke minst mulig, for de som ikke skjønte det utifra emnetittelen :)

Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men postet den under kjøling da det er viftene (som er til for å kjøle) som bråker.

Jeg tenkte kanskje det var mulig å eventuelt bytte vifte på skjermkortet? Eller isolere kabinettet innvendig med ettellerannet? Har dere noen tips?

Her er elementene som bråker mest i min pc:

- Skjermkort - Geforce 7300GS

- CPU Vifte - Thermaltake Big Typhoon

- Strømforsyning - Hiper Type-R 580W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja tror det kan være lurt å skifte vga kjøleren !!

har erfaring med de skjerkortene jeg har hatt så har

de kjølerne som fulgte med bråkt noe inni hampen.

så vil vil vel kanskje anbefale å bytte den, hos meg ble det stor forskjel

da jeg byttet ut min !

tt typhoon er velo ikke kjent for å bråke noe serlig !

og det er vel ikke hipern heller.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke byttet ut viften på min big typhoon, og jeg har arbeidet mye med lyddemping av maskinen min.

Stock vga-kjøler må alltid byttes ut. Husk at løsninger som skal være lydløse ikke alltid er det. Jeg har måttet bytte vifte også på min ettermonterte skjermkortkjøler.

Kabinettvifter kan også bråke, hos meg er det de som bråkes mest nå

Viftestyring er også en måte å få bukt med støyen, men kjøleevnen blir redusert.

Psuen din kjenner jeg ikke til.

Harddiskene lager også sin del av støy, her kan du bruke strikkoppheng for å få vekk mest mulig lyd. Merk at de fleste strikkoppheng krever en 5.25" slot til hver enkelt harddisk. Har sett noen andre smarte varianter også

Til slutt, er kabinettet står eller alu? Alu er lettere, og dører etc vibrerer derfor lettere. Stålkabinnetter har tykkere plater og demper mer lyd på denne måten også.

Støydempingsmatter har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for svar folkens! :)

Ok, da skal jeg anskaffe meg strikker til harddisken (noen som vet hvor jeg får tak i det)? Så må jeg bytte kjøleren på skjermkortet, er dette vanskelig? Hva slags vifte er det? Og igjen, hvor får jeg tak i en slik vifte?

Jeg har aliminium-kabinett ja, som du sier så har jeg merket litt klirring i dørene og sånt, så demper den mindre. Men det er det nok desverre ikke så mye å gjøre med :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si, får du vekk lyden av harddisk så blir du fort godt fornøyd, etter hva jeg har fått med meg er den stilleste hd for tiden på 39 desibel mens den er idle.

Hvis du vil ha virkelig stillhet kan du jo snekre deg ditt eget kabinett, med litt smart luft funksjoner og lyddempende matter.

Mvh. Rise

Lenke til kommentar

Bruk støydempematter i hele kabinettet, og bruk store stillegående vifter der du kan. www.microplex.no har veldig mye stasj. Hvor mye av det som virkelig funker er jeg heller usikker på=P

Jeg har lurt litt på å sette på en overgang slik at jeg kan montere en 120mm vifte på 80mm kjøleribba mi. Noen som har prøvd dette?

Lenke til kommentar
Jeg har aliminium-kabinett ja, som du sier så har jeg merket litt klirring i dørene og sånt, så demper den mindre. Men det er det nok desverre ikke så mye å gjøre med  :ermm:

6227684[/snapback]

Jeg har gått litt amokk med tape... Ser ut til å funke...

Tape alle kanter på dører og kanskje tape et kryss osv på døra om det ikke vises o.l. for å dempe vibrasjoener mellom metalldelene...

Hardiskene og cdromene har jeg tresset inn skumgummi mellom disk og kabinett, litt usikker på hvor mye det utgjorde i støy, men,men..

Støydempinsmatter har jeg Hørt (ikke prøvd selv) at utgjør veldig lite, men alle monner drar vil jeg tro...

Det finnes ingen spesiallaget kjøler til ditt kort, ser også at det er smalere en normalen, så der skal ikke jeg påstå hvasom kan passe...

Komplett sine Skjermkortkjølere

Ellers må du sjekke ut microplex sine sider.. ;)

Lenke til kommentar

Har du en chipsett-vifte lager denne også en god del støy.

Hadde selv et a8n sli med en chipsett vifte som bråkte som en bie, byttet ut med passiv kjøleribbe.

Prossesor- vifta har jeg også byttet til en arctic coolig freezer pro

Skjermkortet- 7800gt har jeg påmontert en vf700

harddiskene henger i O'ringer

Puttet plexi glass forran den dumme gitter greia på thermaltake shark

Kabinettet står på noen pappesker som også forhindrer litt vibrasjoner.

Nå er den så og si lydløs, Alt går på viftestyring. Er bare en 80mm vifte under hdd i strikk som bråker nå. Denne skal byttes ut når jeg får penger. Samt kjøpe noen silent x vifter.

Håper du fikk noen inspirasjoner :D :!:

Lenke til kommentar
Du har samme strømforsyning som meg, Hiper type-R 580 og den bråker en del, er ikke du enig? Hva har du tenkt å gjøre med det? mulig jeg gjør det samme.

6255112[/snapback]

Hiper'n bråker? Da hører du ganske godt.

Den har et støynivå på 17db og det hører du om du legger øret ned der hvor kabinettet er..

Et tips for å høre hvor stille den er- Når maskinen stopper har hiper'n en etterkjølingsfuksjon og da går begge vifter faktisk. Akkurat som om hele pcen står på, går denne i 5min etterpå..

Legg deg ned ved siden av å nytt susingen :p

Lenke til kommentar
Du har samme strømforsyning som meg, Hiper type-R 580 og den bråker en del, er ikke du enig? Hva har du tenkt å gjøre med det? mulig jeg gjør det samme.

6255112[/snapback]

Hiper'n bråker? Da hører du ganske godt.

Den har et støynivå på 17db og det hører du om du legger øret ned der hvor kabinettet er..

Et tips for å høre hvor stille den er- Når maskinen stopper har hiper'n en etterkjølingsfuksjon og da går begge vifter faktisk. Akkurat som om hele pcen står på, går denne i 5min etterpå..

Legg deg ned ved siden av å nytt susingen :p

6255782[/snapback]

Ok, jeg sover på samme rommet som PCen min står, og den bråker. Alt annet skal være stille og siden jeg har sett andre klage på støynivå på denne PSUen så går jeg ut ifra at det er den som støyer. Når jeg slår PCen av så er det kun en av de to viftene som jobber, derfor høres det stille ut.

Lenke til kommentar
Bruk støydempematter i hele kabinettet, og bruk store stillegående vifter der du kan. www.microplex.no har veldig mye stasj. Hvor mye av det som virkelig funker er jeg heller usikker på=P

Jeg har lurt litt på å sette på en overgang slik at jeg kan montere en 120mm vifte på 80mm kjøleribba mi. Noen som har prøvd dette?

6228145[/snapback]

Gjorde dette selv ble mer lufttrykk og mindre lyd :) kjører nå 3 120mm`ere som ikke lager en lyd

Btw, Hiper 580w bråker mest i hele mitt system....

Endret av T.J.
Lenke til kommentar

Hipern min bråker ingenting.

-viftestyring på utskifta cpu og gpu kjøler samt en kabbis vifte

-chipsett passiv kjøler

Eneste som bråker litt er en vifte under hdd i strikkoppheng.

Skjønner ikke at dere kan si den bråker når det er 17db.

Lenke til kommentar
Hipern min bråker ingenting.

-viftestyring på utskifta cpu og gpu kjøler samt en kabbis vifte

-chipsett passiv kjøler

Eneste som bråker litt er en vifte under hdd i strikkoppheng.

Skjønner ikke at dere kan si den bråker når det er 17db.

6262569[/snapback]

Hipern er definitivt ikke 17db, har vært i et lyd studio og hørt 17 vs 24 db på 1.5m hold og hipern er over 24 db.

egentlig veldig rart at jeg hører vifter så godt. normalt er jeg tunghørt eller har såkalt "viljestyrt hørsel" :w00t:

Lenke til kommentar
Hipern min bråker heller ikke, så vidt jeg hører den når jeg legger hodet dit hvor pc'en står. Så jeg vet ikke hva som har skjedd her...?

6278996[/snapback]

ser på komplett at det er mange som klager på den. kan den være defekt?

når jeg slår av maskinen går kun en av viftene. ikke begge to.

er egentlig ikke så nøye skal selge den til fordel for en X2 snart uansett....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...