sluffy Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Heihei. I russetiden kjøpte vi en forsterker på Clas Ohlson som skulle stå i russebilen. Den fungerte greit nok (dette sier jeg fordi det stort sett ikke var mer enn greit nok den fungerte ), men mot slutten av russetiden har lydsignalet i ene høyttalerutgangen blitt svekket. Er det noen som har en forklaring på hva som har skjedd, hva som eventuelt kan gjøres, og om den bare kan kastes? Planen var egentlig å selge den videre til en kamerat, men jeg regner med at han ikke er alt for interessert i en forsterker med mye mer lyd i ene kanalen enn den andre. Det er lyd i den svake kanalen, den er bare mye svakere enn i den friske. Forsterkeren har nok fått litt hard medfart med tanke på at volumet tidvis har blitt skrudd ganske godt opp, men hvorfor dette skal gå ødelegge én kanal skjønner jeg ikke. Det står også at forsterkeren skal ha diverse beskyttelses-greier (overoppheting og/eller noe sånt), dette har aldri slått inn. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Er ikke balnsen som er stilt feil? Eller den ene høytaleren som er skadet? Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Balansen ble selvsagt "nullstilt" når jeg testet det ut. Jeg byttet også rundt på høyttalerne for å eliminere det problemet. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Balansen ble selvsagt "nullstilt" når jeg testet det ut. Jeg byttet også rundt på høyttalerne for å eliminere det problemet. 6219556[/snapback] Vel da har du kommet med vesentlig tilleggsinformasjon. Årsaken må dermed finnes inne i forsterkeren. Hvis lydnivået på den kranglete kanalen er svært lav (bare så vidt noe høres veldig svakt) ville jeg mistenke at en sikringsdel ved utgangen er brent av, evt. at en komponent i forsterkerdelen på den kanalen er brent av. Dette kan være en bagatell - men det koster ofte en del bare å få noen til å se på forsterkeren. Hvis det er en billig enhet (antatt salgsverdi under 2000 når den fungerer) er det neppe verdt pengene å reparere. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Ny kostet saken ca. 1000,- Problemet er som du beskriver, at lydnivået på den aktuelle kanalen er svært lavt. Noe reperasjon gidder jeg ikke å betale for, da det sikkert er billigere å kjøpe en bedre forsterker (enten ny, eller brukt). Det er heller ikke slik at vi trenger forsterkeren nå lenger, da russetiden er over, og russebilen er vekke. Jeg får åpne saken i samarbeid med pappa (som er elektriker, riktignok for helt andre ting en slikt "småplukk"), og se inni. Er det mulig å fikse det selv, er det ikke værre enn å gjøre det, hvis ikke er det alltid gøt å se inni elektroniske dingser. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå