DanielTL Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Var på Jesse's Musikk og bestilte en Metallica dvd i dag. For å bestille noe måtte jeg betale en hundrings. Ok tenkte jeg, og gav han hundringsen, også gav han meg et bevis på at jeg hadde bestilt den. Uansett, en halvtime etter at jeg hadde bestilt den kom jeg fram til at det ikke var så lurt å svi av penger på en dvd akkurat nå, så jeg gikk for å avbestille den. Da jeg kom dit (40 minutter etter bestillingen) så fortalte han meg at det var helt umulig å få avbestilt den og at det var umulig med en gang jeg betalte han depositumet. For meg virker dette ganske idiotisk. Så spørsmålet mitt er: har han lov til dette? Strider ikke dette i mot kjøpsloven? (er ganske grønn på det området) Lenke til kommentar
G3n3ral Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Du har krav i følge forbruker loven om at varer bestilt i Norge kan du avbestille vist ikke varen er sendt, er derimot varen sendt så må du retunere den og betale portoen. Vist du veit at varen ikke var sendt eller lagt til sending i øyeblikket har du rett til å gå til anmeldelse av saken. (tips er å sjekke ut dette med enten data tilsynet eller noe i den duren) Lenke til kommentar
coban Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Hvis selger har bestilt varen, og den er sendt så skulle du kanskje har tenkt deg om før du gjorde det. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Du har krav i følge forbruker loven om at varer bestilt i Norge kan du avbestille vist ikke varen er sendt, er derimot varen sendt så må du retunere den og betale portoen.Vist du veit at varen ikke var sendt eller lagt til sending i øyeblikket har du rett til å gå til anmeldelse av saken. (tips er å sjekke ut dette med enten data tilsynet eller noe i den duren) 6216807[/snapback] Her må du komme til sitater fra loven. Husk trådstarter oppgir at bestillingen foretatt i vanlig butikk. Om varen inngår i butikkens vanlige sortement spiller også inn. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Var på Jesse's Musikk og bestilte en Metallica dvd i dag. For å bestille noe måtte jeg betale en hundrings. Ok tenkte jeg, og gav han hundringsen, også gav han meg et bevis på at jeg hadde bestilt den. Uansett, en halvtime etter at jeg hadde bestilt den kom jeg fram til at det ikke var så lurt å svi av penger på en dvd akkurat nå, så jeg gikk for å avbestille den. Da jeg kom dit (40 minutter etter bestillingen) så fortalte han meg at det var helt umulig å få avbestilt den og at det var umulig med en gang jeg betalte han depositumet. For meg virker dette ganske idiotisk. Så spørsmålet mitt er: har han lov til dette? Strider ikke dette i mot kjøpsloven? (er ganske grønn på det området) 6216739[/snapback] Da spør du han om han har bestilt varen. Har han bestilt den er det jo lite å gjøre for hans og din del. Da får du betale for deg. Du har ikke noe angrerett i ett vanlig kjøp over disk. Har han ikke bestilt den burde han gi deg pengene tilbake. Uansett tviler jeg på at han har noe som helst plikt til å betale deg tilbake så lenge han klarer å skaffe varen du har bestilt. Og at han tar 100 spenn i depositum er flott synes jeg. Da unngår han folk som ikke har kontroll på sin egen økonomi og/eller hukommelse. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Vi tar stort sett depositum der jeg jobber (fotobutikk), om en kunde vi ikke kjenner bestiller noe som ikke inngår i vårt vanlige sortiment. Grunnen er enkelt og greit alle de kundene som ikke gidder å hente varen når den kommer, og da sitter jo butikken med alle kostnader som påføres av at vi ikke får solgt varen (kan være ganske spesielle saker). Tar man depositum, så dekker man seg... for en kunde "glemmer" ikke penger de har betalt i depositum. Og om de ikke skulle komme tilbake, så har man dekket deler av eller hele tapet. Men jeg tror det er slik, at en kunde har mulighet til å ombestemme når de ser varen, og kan bestemme seg for ikke å kjøpe den allikevel. Det er fordi de ikke har fått sett varen før den ble bestilt. De har da rett på depositum tilbake, men tipper at butikken kan trekke fra et visst gebyr for f.eks frakt eller lignende. Har pr. dags dato ikke skjedd at noen har villet gjøre det der jeg jobber, så hvordan praksisen er i slike saker, vet jeg ikke mye om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå