ostenxx Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Hei. Har sendt sykkelen min på service en del ganger de siste to årene på grunn at den brukes hver dag året rundt. Dette er typisk service med sjekk av gir, rensing og smurning av støtdempere, utskiftning av bremseklosser osv. Saken er den at jeg mestrer mye av dette selv. Derfor er det litt surt at jeg ennå må ta sykkelen ned til verkstedet for å stille gir i blant. Jeg finner mao. ikke noe bra nettsted hvor man kan lære seg å stille gir. Er det noen som som vet hvordan man stiller gir, ev. har tips til nettsider som forklarer dette på en oversiktelig og bra måte? Jeg snakker altså om girjustering på en helt standard terrengsykkel med 24 gir. Håper noen har tips. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Det er to skruer ved giret som du kan skru på. (De står ved siden av hverandre). Husker ikke helt hvilken skrue som styrer hva, men vis du bare skrur litt på de er det sikkert enkelt å finne ut. Det er lurt å trokke litt rund på bedalen og skiftte gir, mens du skrur slik at du kan finne ut kjapt når innstillingen er der den skal være. Lenke til kommentar
Dwagon Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Det er to skruer ved giret som du kan skru på. (De står ved siden av hverandre). Husker ikke helt hvilken skrue som styrer hva, men vis du bare skrur litt på de er det sikkert enkelt å finne ut. Det er lurt å trokke litt rund på bedalen og skiftte gir, mens du skrur slik at du kan finne ut kjapt når innstillingen er der den skal være. 6216900[/snapback] Stemmer 100% er også gjerne 2 skruer på gir-armen bak, den som har flest tannhjul denne trengs ikke så mye justering normalt sett ^^ Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Det er to skruer ved giret som du kan skru på. (De står ved siden av hverandre). Husker ikke helt hvilken skrue som styrer hva, men vis du bare skrur litt på de er det sikkert enkelt å finne ut. Det er lurt å trokke litt rund på bedalen og skiftte gir, mens du skrur slik at du kan finne ut kjapt når innstillingen er der den skal være. 6216900[/snapback] Stemmer 100% er også gjerne 2 skruer på gir-armen bak, den som har flest tannhjul denne trengs ikke så mye justering normalt sett ^^ 6216925[/snapback] Er bare litt småredd for at det går virkelig ille. Dere vet ikke om noen guide til dette? Lenke til kommentar
spyro Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Intersport har i det sykkelmagasinet sitt Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Veldig små marginer det er snakk om her, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) Det er to skruer ved giret som du kan skru på. (De står ved siden av hverandre). Husker ikke helt hvilken skrue som styrer hva, men vis du bare skrur litt på de er det sikkert enkelt å finne ut. Det er lurt å trokke litt rund på bedalen og skiftte gir, mens du skrur slik at du kan finne ut kjapt når innstillingen er der den skal være. 6216900[/snapback] Ikke hør på han karen der egentlig Det er mitt råd jeg blei stående i telefon i en time eller noe for å få orden på sakene, men kan være pga jeg er meget n00b da.. chills: har så rett så rett ! Endret 31. mai 2006 av Best0 Lenke til kommentar
Peprepupp Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Det også viktig å stramme eller slakke vaieren. Vaieren strammes ved girhendelen. Det er som regel lagt inn "hakk" når du skrur, så skru et par - tre hakk i retning for å kjenne forskjell. Senere kan du finjustere. Disse to skruene det er snakk om her justerer bare hvor langt kjedeføreren dra kjedet på letteste og tyngste tannhjul. Sykkel er herlig Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Du sier ikke hvilken type gir du har, men hvis du har Shimano finner du et lass med dokumenter her. F.eks Shimano XTR 2007 bakgir. Rear derailleur betyr giret bak. Front derailleur betyr giret foran. Lykke til. Endret 1. juni 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Det er 2 justeringer ett gir trenger: 1. Vaier må strammes/slakkes for at giret skal klatre rett på tannhjulene 2. Stoppeskruene må justeres slik at de stopper girskifteren før vaieren går for langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå