Gå til innhold

Trenger 12-15Volt på ca 40 amp PSU. Forslag?

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Jeg trenger en PSU som kan levere ca 12-15 volt, 40 amp (eller nær så mye).

Har dere forslag til hvor jeg kan finne noe sånt? Det finen sikkert gammelt industriutstyr som hadde vært brukendes, men problemet er jo å spore opp en slik enhet.

Er det evt. noen som har peil nok til å bygge en sånn PSU?

Skal brukes til peltier kjølings prosjekt.

Det går jo selvfølgleig ann å bruke flere PC PSU'er, men da må jeg ty til minst 2 slike, samt at jeg ikke får mer enn 12v spenning (og jeg skulle helst hatt spenning rundt 15v).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjsa.... where to begin? =P

Jeg tror ærlig talt ikke jeg har nok espertise til å bygge en strømforsyning fra scratch. Jeg har så og si ingen erfaring innen sterkstrøm, og når det gjelder slike potensiellt farlige ting så tør jeg ikke tukle for mye med ting jeg _egentlig_ ikke har peil på.

Så... for min del er det nok mest aktuellt å enten få fatt i noe brukt utstyr som er brukendes til mitt formål, eller evt. få en eller annen med riktig knowhow til å bygge en for meg.

Ser workloggen din forresten Behydro ~_^ Den konklusjonen du kom til på slutten er faktisk den samme som jeg bruker til mitt prosjekt hehe.

-Stigma

Lenke til kommentar
Hva med en billader?

6217456[/snapback]

Nye billadere er sterke nok (bare 12v dog), men problemet er at de koster flesk. Blir nesten 2000kr på clas'ern for en som har nok ampere til å drive et heftig peltier.

Det blir i grunn ikke noe spesielt bedre løsning enn å bruke PC PSU'er. faktisk sikkert dyrere.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ja, den må ha under 10% rippel. Jeg har 50 000uF glattekondiser. Har ennå ikke fått målt rippelen men.....

Er der for høy rippel så blir det mekanisk stress på pelt elementet, det rister i stykker. Finn Pelt guiden på HW.NO der står mye bra

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Når folk begynner å snakke om glatting av strømmen og slikt, da faller jeg litt av hehe... jeg kjenner til teorien bak det og hvorfor det må være sånn, men har aldri en gang sett en glattekondensator i levende live =/

Er klart over at det finnes 24v elementer også ja, men disse blir vel akkurat like vanskelig å levere strøm til, gjør de ikke? Om noe så blir det vel bare vanskeligere å finne en 24v strømkilde som kan levere såpass med juice.

-Stigma

Lenke til kommentar

Blir ikke like dyrt vertfall, du trenger jo en mye mindre trafo, mindre kondensatorer og alt det der - etter hva jeg har forstått :innocent:

40A, 12V -> 480W

480W, 24V -> 20A

Halverer strømmen og da blir psun mye enklere å bygge (tror jeg, som sagt).

25A finner du jo "hvor som helst", psu til pc, kan kjøpe OCZ elns og justere opp til 14V da.. ;)

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

http://www.meanwell.com/search/SP-480/default.htm

Liten og fin (og dyr). Bestillte selv en mindre en fra australia for rundt 1100.-

Australia ja. Billigste jeg fant.

http://computronics.com.au/meanwell/sp-480/

eller en litt mindre en

http://computronics.com.au/meanwell/s-350/

Trenger vel nesten ikke å si at det var ganske lang ventetid.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...