Gå til innhold

forskjellen på core duo og core solo. (bærbar pc)

Anbefalte innlegg

Hei! Skal kjøpe meg bærbar PC, og har funnet ut at jeg vil kjøpe meg en med dual core, da dette er det mest fremtidsrettet jeg får for 10 000 kroner. men så har jeg funnet en asus med core solo, som bortsett fra akkurat dette virker per\fekt til mitt bruk, og er nysgjerrig på hvordan dette er i forhold til core duo og pentium m. skjønner at det er en og to kjerner, men hvordan vil jeg som student-pc-bruker merke forskjellen? og vil vista kreve core duo? noen som har sagt dette, mens andre sier at det ikke trengs.

jeg har ikke peiling på data, og lurer på om noen kan forklare meg dette litt lettfattelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det man i praksis merker som fordel med duo er at ting går lettere når man kjører flere tunge programmer samtidig. Jeg går ut i fra at student-bruk vil si mye kontorarbeid og litt spilling? I så tillefelle burde det holde med en solo. Duoene er geniale for multimedia og multitasking, men hvis solo-PCen er perfekt på alle andre områder tror jeg ikke at du vil angre på å ta den i stedet for en duo med flere andre "mindre perfekte" løsninger. Dette skal jeg riktignok ikke si alt for sikkert, så hvis noen som er mer kompetent enn meg kunne bekrefte dette hadde det vært fint.

Når det gjelder Vista er systemkravene etter min mening den gladeste galskap, men tross alt krever den ikke dobble kjerner. Det er utrolig mye hype rundt alle store begivenheter i dataverdenen, så man bør ikke ta ting som ikke er offesielt fra MS veldig seriøst når det gjelder Vista.

Lenke til kommentar

student-bruk vil si film-titting, internett-surfing, skriving i word, musikk osv... ser ikke bort i fra at jeg vil bruke flere ting samtidig, men vil ikke være noen tunge programmer. spilling ut over kabal og sudoko vil det bli lite av ;)

men hvordan er core solo i forhold til pentium m da?? bedre?

takk igjen!

Lenke til kommentar
student-bruk vil si film-titting, internett-surfing, skriving i word, musikk osv... ser ikke bort i fra at jeg vil bruke flere ting samtidig, men vil ikke være noen tunge programmer. spilling ut over kabal og sudoko vil det bli lite av ;)

men hvordan er core solo i forhold til pentium m da?? bedre?

takk igjen!

6216535[/snapback]

Core Duo og Core Solo er begge basert på pentium-m arkitekturen. Den eneste forskjellen er at Duo har to kjerner og Solo har en, samt at Duo har dobbelt så mye cache (internminne i prosessoren) i forhold til Solo. Duo er utvilsomt mer framtidsrettet, og vil nok også tape seg mindre i verdi, så om prisforskjellen ikke er så stor så tror jeg du vil få det igjen når du selger den. Hadde vært interessant å se spesifikasjonene på de to maskinene, samt prisen. Vista vil ikke kreve to kjerner, men jeg er ikke sikker på hvor mye bedre Vista vil kjøre på to kjerner kontra en.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Asus A6Jc. Dette er den med core duo. den har 15,4" tommers skjerm, noe som jeg syns egentlig er litt stort da den s kal drasses litt rundt på.

A8F Dette er egentlig den jeg er mest lysten på, på grunn av den 14" store skjermen. Men det er også den med core solo... og det var jo akkurat det jeg var litt usikker på!

Prismessig er de like (de laveste prisene på A6jc er med noe abonnement) og så vidt jeg kan se er spesifikasjonene, med unntak av prosessoren, også ganske like. Kjedelig at A8F virker som skreddersydd for meg, med unntak av det med prosessoren, siden jeg egentlig har bestemt meg for å kjøpe dual core. hjelp, noen?? :)

Lenke til kommentar

Spesifikasjonene er jo ganske like, bortsett fra at den ene har Core Duo og 15,4" skjerm og den andre Core Solo og 14" skjerm. Men det er også andre ting du burde tenke på, slik som vekt og størrelse, den med Core Solo og 14" skjerm er litt mindre og nesten en kilo lettere. Men du vil få en mer framtidsrettet pc om du velger Core Duo, rent komponentmessig.

Edit: Den med Core Duo har også et mye bedre skjermkort enn den andre, men det vil ikke merkes om du ikke spiller.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

ja, det er det jeg tenker.... men da får jeg kanskje bare vente til høsten, og se om prisen blir presset ned... er en asus somn har core duo og 14" skjerm, men den koster 1000 kroner mer enn budsjettet (a8jc). får se til høsten da. men fortsatt lurer jeg på hvordan core solo er i forhold til pentium m?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...