Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen systemutvikling


Anbefalte innlegg

Det har vi aldri gjort før, ikkje en eneste gang i hele år.. hadde noe om prosedyrer i ett kapittel, men læreren vår sa at det ikke var pensum lengre..

6223647[/snapback]

Mulig det ikke er pensum, men du verden som det imponerer lærere og sensorer med en helautomatisk database som er programert i VBA... ;)

Dere bruker selvfølgelig Macroer til slikt da?

6223660[/snapback]

 

 

Hehe, ja... Laga en liten kodesnutt som sjekka hvorvidt en hytte var utleid i den uka (det året) som brukeren tastet inn. Sånne ekstra ting er alltid artige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har et medlem flere innbetalinger? i samme året?

6223669[/snapback]

Isåfall må du jo gjør det slik jeg foreslo ved å bygge basen ut slik at den kan vare flere år, ved å legge inn sesong i kontigenten. Og utifra dette dele den over flere deler av sesongen. (Eks. "kontigent 1. kvartal 2006")

6223685[/snapback]

Ja.. men dersom man ikke gjør det slik, men bare tar dette året, uten å tenke på de neste årene, da skal det vel ikke være slik at et medlem har mange innbetalinger?

6223710[/snapback]

Tror det må bli slik, sålenge et medlem kun betaler kontigenten iløpet av året, skal han bare ha en innbetaling ja.

Noen som har tanker angående å koble kontigenten opp mot Klasse evt. Lag? Vil tro det mest praktiske vil være å koble kontigenten til klassen?

Endret av t0my
Lenke til kommentar

datamodellen tar jeg som det kommer, går som regel av seg selv når jeg først sitter der. MEN, er det noen som har lenker til sider med teoristoff (klipp ut - lim inn - skriv ut på notatark). gjerne om hele prosessen med kravspesifikasjon osv. mye å huske på.

 

hadde satt sinnsykt pris på om noen har egne notater de føler for å dele. mine egne forsvant da classfronter krasjet i forrige uke :mad:

Endret av Jay Sparrow
Lenke til kommentar
Så jeg fikk "litt" (les: han gjorde alt) av en som hadde systemutvikling for noen år siden, jeg har are implementert det i access. Synspunkter?

6224023[/snapback]

Mulig det er jeg som begynner å bli litt overarbeidet med Access i dag, men jeg klarer ikke å se sammenhengen her...

Er det dlik at alle personene i systemet automatisk er medlemer? Og hvordan blir oppsettet for foreldre? (Hvilke av feltene i tabellene Foresatt og Medlem er autonummer?)

Lenke til kommentar
Så jeg fikk "litt" (les: han gjorde alt) av en som hadde systemutvikling for noen år siden, jeg har are implementert det i access. Synspunkter?

6224023[/snapback]

Mulig det er jeg som begynner å bli litt overarbeidet med Access i dag, men jeg klarer ikke å se sammenhengen her...

Er det dlik at alle personene i systemet automatisk er medlemer? Og hvordan blir oppsettet for foreldre? (Hvilke av feltene i tabellene Foresatt og Medlem er autonummer?)

6224327[/snapback]

Alle personer som er innvolvert på en eller annen måte blir registrert, men ikke alle er medlemmer. Noen er bare foresatte. I foresatte er det ingen autonummer, bare langt heltall. Personid i person og medlemid i medlem er autonummer.

Lenke til kommentar
Så jeg fikk "litt" (les: han gjorde alt) av en som hadde systemutvikling for noen år siden, jeg har are implementert det i access. Synspunkter?

6224023[/snapback]

Mulig det er jeg som begynner å bli litt overarbeidet med Access i dag, men jeg klarer ikke å se sammenhengen her...

Er det dlik at alle personene i systemet automatisk er medlemer? Og hvordan blir oppsettet for foreldre? (Hvilke av feltene i tabellene Foresatt og Medlem er autonummer?)

6224327[/snapback]

Alle personer som er innvolvert på en eller annen måte blir registrert, men ikke alle er medlemmer. Noen er bare foresatte. I foresatte er det ingen autonummer, bare langt heltall. Personid i person og medlemid i medlem er autonummer.

6224418[/snapback]

Hmm klarer fortsatt ikke å forstå relasjonene... Er det slik at man først må registrere en person, for så å pånytt registrere hvilke personer som skal være medlemmer, for så tilslutt å registere foresatte til de personene som er under 18. (Slik virker det på oppsettet, og da sitter du igjen med et tungvint og lite brukervennlig system.) Virker litt overkill for 5-timer.
Lenke til kommentar
Så jeg fikk "litt" (les: han gjorde alt) av en som hadde systemutvikling for noen år siden, jeg har are implementert det i access. Synspunkter?

6224023[/snapback]

Mulig det er jeg som begynner å bli litt overarbeidet med Access i dag, men jeg klarer ikke å se sammenhengen her...

Er det dlik at alle personene i systemet automatisk er medlemer? Og hvordan blir oppsettet for foreldre? (Hvilke av feltene i tabellene Foresatt og Medlem er autonummer?)

6224327[/snapback]

Alle personer som er innvolvert på en eller annen måte blir registrert, men ikke alle er medlemmer. Noen er bare foresatte. I foresatte er det ingen autonummer, bare langt heltall. Personid i person og medlemid i medlem er autonummer.

6224418[/snapback]

Hmm klarer fortsatt ikke å forstå relasjonene... Er det slik at man først må registrere en person, for så å pånytt registrere hvilke personer som skal være medlemmer, for så tilslutt å registere foresatte til de personene som er under 18. (Slik virker det på oppsettet, og da sitter du igjen med et tungvint og lite brukervennlig system.) Virker litt overkill for 5-timer.

6224740[/snapback]

Noen som har fått laget en grei og brukervennlig modell? Hvis ikke, lurer jeg bare på om hvilken av de forslagene til modell som er lagt ut her det er best å satse på?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvilken event jeg bør bruke for registrering av foresatte, slik at når jeg er ferdig med å registrere en person og denne personen er under 18 og mangler foresatt. Da burde det komme en feilmelding om at du må registrere en foresatt for denne personen før du får lukke, eller registrere en ny person.

Vil det holde å legge den bare inn i ved lukking eller må feilmeldingen flereplasser?

Lenke til kommentar

t0my: Hvordan har du gjort det når du har koblet sammen personer og foresatte. Jeg prøvde å ha to persontabeller i relasjonsvisning, men når jeg ser i spørrings visning så går begge relasjonene til samme tabell... Hvordan skal jeg kunne skille mellom de to personene i foresatt forholdet. Har du et eksempel på spørring du har laget?

Lenke til kommentar
t0my: Hvordan har du gjort det når du har koblet sammen personer og foresatte. Jeg prøvde å ha to persontabeller i relasjonsvisning, men når jeg ser i spørrings visning så går begge relasjonene til samme tabell... Hvordan skal jeg kunne skille mellom de to personene i foresatt forholdet. Har du et eksempel på spørring du har laget?

6224999[/snapback]

I spørringen legger du til to tabeller av "Personer" når du velger hvilke tabeller som skal vises. på denne måten får du en nøyaktig kopi. Ofte blir du nødt til å redigere på endel av relasjonene da alle helst vil til den orginale tabellen.

Legger ved et eksempel på en spørring som jeg bruker som utgangspunkt for å registrere medlemmenes foresatte. Når du har to like tabeller vil feltnavnet i spørringen vises likt for begge tabellene, men tabellnavnet under vil skille mellom de.

For å referere til en av tabellene i en beregning bruker du tabellnavn punktum feltnavn F.eks:

Person_1.Fornavn

post-96011-1149191026_thumb.jpg

Endret av t0my
Lenke til kommentar
Hmm klarer fortsatt ikke å forstå relasjonene... Er det slik at man først må registrere en person, for så å pånytt registrere hvilke personer som skal være medlemmer, for så tilslutt å registere foresatte til de personene som er under 18. (Slik virker det på oppsettet, og da sitter du igjen med et tungvint og lite brukervennlig system.) Virker litt overkill for 5-timer.

6224740[/snapback]

Jeg har laga ferdig hele greia. Tok med ~2 timer. Det med at du først må registrere personene, og så medlemene og til slutt foresatte tar jo ikke tid. De to siste dreier seg bare om å bruke IDnummeret.

 

Men jeg finner ingen skjemaer med delskjema eller noe sånt som lønnerseg å lage, og det er litt uvanlig for en eksamensoppgave. Noen tips?

Lenke til kommentar
Hmm klarer fortsatt ikke å forstå relasjonene... Er det slik at man først må registrere en person, for så å pånytt registrere hvilke personer som skal være medlemmer, for så tilslutt å registere foresatte til de personene som er under 18. (Slik virker det på oppsettet, og da sitter du igjen med et tungvint og lite brukervennlig system.) Virker litt overkill for 5-timer.

6224740[/snapback]

Jeg har laga ferdig hele greia. Tok med ~2 timer. Det med at du først må registrere personene, og så medlemene og til slutt foresatte tar jo ikke tid. De to siste dreier seg bare om å bruke IDnummeret.

 

Men jeg finner ingen skjemaer med delskjema eller noe sånt som lønnerseg å lage, og det er litt uvanlig for en eksamensoppgave. Noen tips?

6225197[/snapback]

Kan du legge den ut så vi får se hvordan du har gjort det?

Lenke til kommentar
Hmm klarer fortsatt ikke å forstå relasjonene... Er det slik at man først må registrere en person, for så å pånytt registrere hvilke personer som skal være medlemmer, for så tilslutt å registere foresatte til de personene som er under 18. (Slik virker det på oppsettet, og da sitter du igjen med et tungvint og lite brukervennlig system.) Virker litt overkill for 5-timer.

6224740[/snapback]

Jeg har laga ferdig hele greia. Tok med ~2 timer. Det med at du først må registrere personene, og så medlemene og til slutt foresatte tar jo ikke tid. De to siste dreier seg bare om å bruke IDnummeret.

 

Men jeg finner ingen skjemaer med delskjema eller noe sånt som lønnerseg å lage, og det er litt uvanlig for en eksamensoppgave. Noen tips?

6225197[/snapback]

Saken var ikke at det tok lang tid å lage, men for sluttbrukeren vil det ta mye lengre tid, samt være mer "uoversiktelig" å måtte gå gjennom flere trinn istedet for å registrere alt på en gang.

 

Person --> Foresatte er jo en ypperlig mulighet til å lage et delskjema dette er jo den mest ideelle måten å registrere foresatte opp mot personer

Skjermbilde:

post-96011-1149191729_thumb.jpg

Endret av t0my
Lenke til kommentar
t0my: Ok, skal teste det.

 

Her er datamodellen min så langt. Noen som har noen synspunkter eller innvendinger?

 

(har glemt en tabell for medlemstype)

6225207[/snapback]

Foresatte-tabellen din så rar ut. Du bør kutte ut ForesattID og heller la de andre to feltene være nøkkler.

Også tar ikke modellen høyde for at medlemskontigenten kan være forskjelling etter som hvilken klasse personen spiller i. (Dette har jeg ikke funnet en ordentlig tilfredstillende løsning på heller)

Endret av t0my
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...