Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen systemutvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. eg og.. vet at det ett år ble gitt en ren teorieksamen, uten noen form for datamodellering og databaser.. så det er vel lurt å lese på en del teori..vi har nesten ikke hatt noe teori i det hele tatt i år..

Lenke til kommentar

Skal opp på fredag jeg også. Normaliseringsspørsmål dukker nesten alltid opp. En bør også kjenne til hele teorien om systemprosessen (endringsanalyse, analyse...).

Når vi alle har fått lest på "oppgaven" i morgen bør vi diskutere mest mulig. Ofte kan store deler av oppgaven skjønnes hvis en jobber grundig med forberedelsesdelen.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

En ren teorioppgave hadde, for min del, være prima. Jeg knota til tentamen og fikk 5. Mye som ikke fungerte, og jeg måtte lager "plasterløsninger" for å få til rapportene. Noen som har vært borti problemet at skjemaet eller rapporten blir helt blank når man tar spesielle tabeller i spørringen? Møtte på problemet flere ganger både på forberedelsen, så vel som på tentamen. Vet ikke hva det kom av, og jeg er redd for at det kan skje på fredag.

Lenke til kommentar

Har Systemutviklingseksamen på fredag, jeg også...

Regner vel med at selve datamodeleringen og oppsettet i Access ikke vil være noe problem, derimot er jeg mer skeptisk på en ren teorioppgave, da teorien ikke sitter som den burde...

Noen som kan forklare Kontekstdiagram og 0-diagram?

Endret av t0my
Lenke til kommentar
Noen som har vært borti problemet at skjemaet eller rapporten blir helt blank når man tar spesielle tabeller i spørringen? Møtte på problemet flere ganger både på forberedelsen, så vel som på tentamen. Vet ikke hva det kom av, og jeg er redd for at det kan skje på fredag.

 

Når du får problemer med at det ikke vises data i spørringen etter at du har lagt til noen tabeller kan dette ha med å gjøre at tabellen refererer til flere av tabellene i spørringen. Da må du jo kopiere opp tabellen flere ganger.

En postnummer tabell er et eksempel som må kopieres hvis den har referanser til flere tabeller i spørringen.

 

Hvis det ikke er tilfellet er det en gos ide å begynne med spørringen helt på nytt for å så se hvilken tabell som lager problenemer, ved å teste etter hver nye tabell du legger til i spørringen.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på forberedelsesdagen til systemutvikling.

 

Tema: Administrasjon av fotballklubb.

 

Fotballklubben Vågen FK ble stiftet i 1966 og holder til i en mindre by på Vestlandet. Klubben har ca. 300 medlemmer fordelt på aldersbestemte klasser, junior- og seniorlag. Vågen FK har mange guttelag og herrelag samt senior damelag og jentelag i noen av de aldersbestemte klassene.

 

Det er høyt aktivitetsnivå i klubben, og mange personer er involvert på ulike vis. I flere tilfeller er dette personer som både er aktive spillere og er foreldre/foresatte for en eller flere yngre spillere. Styret i Vågen FK mener det trengs et nytt datasystem der det i større grad enn nå fins lett tilgjengelig informasjon om personer med tilknytning til de forskjellige lagene. Det er stadig behov for oppdatert informasjon om enkeltpersoner og for lister av ulik art.

 

Du er medlem i styret og har kunnskap om systemutvikling. Derfor blir du utfordret til å planlegge det informasjonssystemet som fortballklubben trenger for blant annet å kunne håndtere vanlig kontaktinformasjon for alle som er medlemmer, skrive ut kontingentkrav og registrere innbetalinger. Hvert medlem under 18 år må være registrert med data om minst en foresatt.

 

Du bør bruke forberedelsestiden til å sette deg inn i hvordan slike fotballklubber er organisert, og hvilket informasjonssystem.

Tipper det er samme som alle andre får (er ikke 100% sikker siden vi er sånn IKT skole som får jallaeksamener i norsk og matte osv.)

Endret av SilverKhan
Lenke til kommentar

Tema: Administrasjon av fotballklubb.

 

Tipper det er samme som alle andre får (er ikke 100% sikker siden vi er sånn IKT skole som får jallaeksamener i norsk og matte osv.)

Jepp, har også fått samme forberedelsesarket. Mener å huske jeg har gjordt noe ala dette tidligere, så tar sjangsen på at det blir noe lingnende...

Lenke til kommentar
Du bør bruke forberedelsestiden til å sette deg inn i hvordan slike fotballklubber er organisert, og hvilket informasjonssystem.
Er det noe spesiell informasjon som kan være relevant for oppgava? Betaler alle like mye i medlemskontigent, eller er det forskjellige priser? Endret av Tykjepelken
Lenke til kommentar
Du bør bruke forberedelsestiden til å sette deg inn i hvordan slike fotballklubber er organisert, og hvilket informasjonssystem.
Er det noe spesiell informasjon som kan være relevant for oppgava? Betaler alle like mye i medlemskontigent, eller er det forskjellige priser?

6220350[/snapback]

I de idrettsklubbene jeg har kjennskap til er det iværtfall organisert slik at medlemskontigenten øker i takt med aldersgruppen.

For de som sitter med Verktøybok i Access - Brukersystemer (VK1 boken) så er oppgave 8 aktuell for temaet, da denne er lingnende som det som blir presentert på forberedelsen.

Lenke til kommentar

Databasen "Friidrett" fra boken min er nesten helt lik. Dette virker nesten litt for enkelt.

 

Access: Kontigenten, dette vil jeg lage som et ja/nei-felt under kontaktinformasjonen, også lage en rapport basert på Betaltkontigent: nei. med sideskifte på hver person. Andre forslag?

 

Hva med innbetalingen, er det enklest å bare lage den som et delskjema til kontaktinformasjonen som ikke er koblet til noe, og at ja/nei-feltet må manuelt endres når man skriver inn en innbetalting, andre forslag?

 

Er kontigent den eneste formen for innbetaling?

 

Og hva med de som er under 18? Jeg har en idé om å lage en VB-handling som har et felt i kontaktinformasjonen låst inntil fødselsdatoen er skrevet inn. Hvis personen er under 18 år, så vil feltet låses opp. Noe lignende er gjort i databasen "Videoutleie" i boka mi.

 

hva med de som er foreldre, vil det ikke kunne skape problemer hvis de er foreldre og spillere? Med dobbeltregistrering?

 

Noen som har tenkt til å lage en oversikt over styret og trenere?

 

Mange spørsmål. Jeg er litt stressa selv om oppgaven er enkel.

Det med at vi skal sjekke om hvilken type informasjonssystem de trenger tror jeg er hint til at vi skal pugge fordeler og ulemper med et standarsystem.

 

Får vi ha med et notatark?

Lenke til kommentar
hva med de som er foreldre, vil det ikke kunne skape problemer hvis de er foreldre og spillere? Med dobbeltregistrering?

Regner med at jeg vil lage en tabell for å registrere alle personer. Men da blir det jo et problem siden personer under 18 skal ha registrert minst en foresatt. Dermed vil man jo få et åpent felt hos alle personene som er over 18. Og tomme felt i databasen er ikke bra. Noen som har forslag på hvordan dette kan løses?

Får vi ha med et notatark?

Vi fikk utdelt et A4-ark på skolen (med stempelet Forberedelse)

Dette fikk vi ta med i morgen (kunne skrive hva vi ville på begge sidene)

Lenke til kommentar
Vi har utarbeidet et utkast på modellen. Noen kommentarer til den sålangt? Løsninger på kontigent?

6220478[/snapback]

Hvorfor er det (i utgangspunktet) mange til mange mellom person og kontigent?

Enig i at det er noe som ikke blir rett med deres løsning av kontigenter. Skal hver person ha flere kontigenter? Det eneste jeg kan komme på er at hvis du legger med årstall så vil det bli rett. (Da en eprson kan ha flere innbetalinger, men over flere år.

 

Ellers så skjønner jeg ikke hva dere har tenkt på når dere opprettet Foresatt? (Hvilket felt i Person er den tabellen koblet sammen med?)

Og hva skal registreres i feltet "Medlem" i persontabellen?

Lenke til kommentar

De betaler flere kontigenter, fordi vi har med flere sesonger. Men kontigenttabellen er ikke ferdig utviklet, så derfor spør jeg om noen har en løsning på den.

 

Person fikk en mange-til-mange-relasjon til seg selv. ForesattID er egentlig PersonID. Foreldre kan være medlem, men trenger ikke.

 

"Medlem" er et ja/nei-felt.

Endret av Tykjepelken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...