Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

På nett med ISDN? Hvordan?

Anbefalte innlegg

Når en skal på nett med bærebar på en ISDN linje, bruker en da lan-uttak eller modem-utaket på bærebaren? Eller kreves det en egen utgang?

Er det noe en bør være obs på når en skal legge til nye innstillinger for ISDN forbindelsen på maskinen? Hva bør en vite for å komme seg på nett med en ISDN linje?

Jeg spør for en veninne som skal ha seg ny bærebar. Hun har ISDN linje.

Selv har jeg ingen erfaring med ISDN tilkoblinger.

Kan noen greie litt ut om evnet for meg? Slik at jeg igjen kan svare henne :)

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden ISDN ikke er særlig utbredt i verden har heller ingen bærbare dette som noe default utstyr, de har 10/100/1000 LAN og V.90 analogt modem.

For at hun skal kunne komme seg på nett med ISDN og sin laptop kan hun feks kjøpe http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118084

Der etter trenger hun et abm for å ringe opp, feks fra Telenor / Start etc.

(den listen er lang, finn en rimelig selv i forhold til om de har Tele2 eller Telenor ISDN)

For å si det på en annen måte, ca 1 time surf pr dag = adsl abm om dette kan levers......

Lenke til kommentar
ISDN bruker egne kabler, som igjen betyr egne kort.

Og for å sette opp ISDN, så leser man enten på siden til ISP, eller så følger det vel med egen cd.

6215622[/snapback]

Ok, så da må hun altså ha en bærebar med et eget ISDN kort.

Er det noe mer jeg bør vite?

:)

Lenke til kommentar

Eller man velger seg et Telenorabbonement, som lar deg ringe gratis hele døgnet, og bruker Start sin oppkobling.

Bruker dette hjemme. Har kun modem, og ADSL er ikke bygd ut der enda. Har Telenor som lot oss ringe gratis mellom 17.00 og 08.00, men vi ringer nå gratis hele døgnet.

I forrige periode var vi tilkoblet i 200 timer ellerno :p

Telenor ser vel på oss som storkunde, med mindre de ser hvilket nummer vi ringer opp/til :)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg villet sett på en Vigor 2900GI istedet for å måtte operer med enten PCMCIA basert eller USB basert ISDNkort . For når bredbåndet etthvert kommer på sin plass så er man covered .

En annen ting er at man med en slik så er man trådløs og slipper ledninger som nesten er ett must idag .

Lenke til kommentar

Ok siden hun har en ISDN linje og en pc som er på nett med tilkoblingen regner jeg med at

hun har et abonnement (skrives det slik?) Dette abonnementet kan da brukest til å koble

seg på nett med bærebaren sålenge innstillingene er riktige på maskinen?

Hun bytter bare ISDN kabel fra den maskinen som er på nett og kobler til i bærebarens ISDN uttak?

Dermed er det bare å plotte inn opplysningene fra abonnementet inn i innstillingen til oppkoblingen.

Og dermed vil hun være på nett?

Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Eller hun kan kjøpe en ISDN-router, så er begge på nett. Eller benytte en krysset nettverkskabel mellom maskinene. Men det krever da at den maskinen som ISDN-kabelen er koblet til, står på når hun skal på nettet.

Men med en ISDN-router, kan man sikkert finne seg en type trådløs en. Så slipper hun kabler. Og ISDN-kortet hun evnt måtte kjøpe.

Endret av M4rTiN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...