Gå til innhold

hvordan Slette alt på disken for godt?

Anbefalte innlegg

Jeg skal selge en gammel pc, og har lyst til og gjøre den helt clean. Med det mener jeg at de ikke skal være murlig og gjennomrette ting på disken sånn at de kan få kontonr,person nr og passord etc. Har hørt av noen på jobben at de ikke holder med å formatere. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tilgang til unix, kan man vel bare skrive dette i terminalen

"/dev/hda < /dev/null", krever da at harddisken din heter hda.

Den skriver over hele harddisken med nullere("0"), og alt han vil klare å gjennopprette er "0".

Om ikke kan du jo formatere den, men ikke hurtigformatere. Det skriver vel også over hele disken. Gjør gjerne dette et par tre ganger.

Så prøver du selv å gjennopprette noe. Selv bruker jeg programmet "REST??", hvor "??" er noen tall. Et ganske lite et, ingen installering kreves.

Lenke til kommentar

Ved å fylle disken med masse rart, vil man aldri fylt den helt opp.

Om det er 500kb som man ikke får fylt opp, så er det helt sikkert noen bilder eller tekstdokumenter som har gjemt seg der ;)

Men prøv KillDisk, har ikke prøvd det selv, men ser ut til at det kan løse problemet ditt :)

Lenke til kommentar

Western Digital sitt program, windlg kan nullskrive en hel disk. Om det faktisk gjør det eller ikke, vet jeg ikke, for folk maser hele tiden om at heeeelt sikker sletting får du ikke før du har avmagnetisert hele driten hos IBAS.

Hvis et program gjør som det sier det skal, å skrive 0´er over hele disken, er alle data fullstendig slettet.

Lenke til kommentar
Hvis et program gjør som det sier det skal, å skrive 0´er over hele disken, er alle data fullstendig slettet.

6216015[/snapback]

Nei, det kan fortsatt være mulig å finne ut hva som stod der. Må huske at det er digitale ting skrevet til et analogt medium, om man skriver en 1'er over en 1'er, kan det hende at denne får en "analog" verdi på 1.05, mens hvis man skriver en 1 over en 0 får den verdien 0.95. Sånt skal harddisker klare å tolke, slik at man leser 1 uansett om det er 1.05 eller 0.95, men om man jobber med sånt, vil man kunne se hva som (sannsynligvis) sto der før det ble overskrevet med 1. Gutmannmetoden er laget får å overskrive så mange ganger med spesielle bitmønstere at det skal være umulig å finne tilbake til hva som stod der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...