Gå til innhold

På tide å bytte ut Samdung harddisk?

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake slet jeg nå jævlig med å få en ny DVD-ROM til å fungere. Jeg fikk en feilmelding hver gang under brenning. Så i forsøket på å løse dette installerte jeg bl.a. ASPI-drivere på datan. Dette funket selvfølgelig ikke så jeg avinstallerte dem igjen, men kort tid etter dette fikk jeg minnedumpblåskjermen og dataen var fucked.

Jeg bruker et oppsett på dataen med ganske mange partisjoner. Hardddisken er en to år gammel Samsung Spinpoint 160GB (SP1614N). Jeg bruker en partisjon (FAT, resten NTFS) kun for operativsystemet (Windowsmappa), en for profiler og programmer (Documents & Settings og Programfiler), en for pagefilen og tmp-filer og en for media/personlige filer. Heldigvis var det bare partisjonen med programmene på som streiket så det var ikke akkurat krise.

Jeg prøvde å gjennopprette partisjonstabellen og MBR uten hell, så siste utvei var å formatere den. Men siden jeg bare klarte å gjennopprette ca. 10% av innholdet på partisjonen etter formatering reinstallerte jeg likegodt hele Windows.

Så spørsmålet mitt er nå.. Kan problemet som oppsto skyldes at harddisken synger på siste verset og det er på tide å bytte den ut, eller kan det være helt tilfeldig at det skjedde pga driverproblemer (Vet at ASPI kan være no dritt!). Harddisken er jo ikke fysisk skadet siden den nå etter formatering fungerer helt fint. Synes det var rart at den skulle være utslitt etter bare to år ettersom jeg hele tiden har behandlet den fint. Jeg bruker ikke datan til f.eks. spilling og den ligger jevn over på en temp rundt 30 grader.

Men det er kjipt å tenkte på at neste gang ryker kanskje partisjonen med personlige filer. Jeg tar backup av ting men det er ikke alt jeg har plass til, som film og musikk f.eks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det skjer feil i elektronikken så er det mer sannsynlig at det blir en permanent feil.

Disker kan få problemer hvis PSU er ustabil, eller temperaturen blir for høy.

Ellers er mange "diskproblemer" relatert til filsystemet og software. Slike feil forsvinner ved formatering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...