MrBjoern Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) Vil først si at jeg har brukt søkefunksjonen men når jeg ikke helt vet hva jeg skal se etter hjelper det heller liite. Det som er saken er at jeg skal sette opp en liten server hjemme. (Ikke 24/7 bare noe enkelt jeg kan bruke en gang iblant.) Men da kan det jo være en fordel og ha tilgang fra internett. Jeg har lasted ned no-ip programmet som skal oppdatere ip-en min. (Hos no-ip står den vanlige ip-en inn til routeren tror jeg) Det er ivertfall samme ip-en på alle maskinene i huset. Så jeg har to mistanker. 1. No-ip uppdate klienten virker ikke som den skal. 2. Noen jeg har fått tips om. At jeg ikke har åpnet port(er) i firewall og router, Hvoran gjør jeg dette? Endret 31. mai 2006 av halvis_92 Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Det der er det helt umulig å svare på om du ikke oppgir hvilken ruter osv du har. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Merke: SMC Modell: SMC1004VBR Er det noe mer info som er viktig? PS: Kom foresten på at routeren har innebygget firewall (kan det ha noe og si?) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Ja, du _må_ åpne port 80 i ruterne din om du skal ha en webserver. Så lenge du ikke ahr gjort dette så vil ingen fra utsiden kunne komme inn på webserveren din. Forslår at du gir så mye info om din ISP og utstyret du har koblet til som mulig, så kan vi kanskje hjelpe... -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Merke: SMCModell: SMC1004VBR Er det noe mer info som er viktig? PS: Kom foresten på at routeren har innebygget firewall (kan det ha noe og si?) 6215537[/snapback] SOrry, denne modellen kjenner jeg ikke. Da kan jeg ikke si mer ann at du nok må bruke nettlesren din og gå inn på IPen til ruteren for å forwarde port 80. Se etter "NAT" eller "NAPT" eller "virtual server". Noe i den dur. Kanskje noen andre har samem modell og kan gi deg en bedre steg-for-steg guide. -Stigma Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg kan jo prøve og koble direkte til modemet for og se om det virker da. Skal kanskje kjøpe nu router snart (en som takler noen flere mb/s er så lei av og vente en halvitme/tre timer på og få brent en cd over nettverk) Noen tips til spesielt merke, modell? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Plager meg at jeg ikke finner routeren på smc.com Har ikke bruksanvisningen (den tok kabelselskape når dem hadde levert routeren, eller byttet den mot den stygge som var ødelagt da.) Hva kaller man en router med 4 porter da? Vet at det ikke er wireless så det kan jeg jo se bort ifra, for vis det er en "Broadband router" så har jeg et problem, den ligger ikke i supporten til SMC. (Bare litt irriterende?) Noen som kan hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Plager meg at jeg ikke finner routeren på smc.comHar ikke bruksanvisningen (den tok kabelselskape når dem hadde levert routeren, eller byttet den mot den stygge som var ødelagt da.) Hva kaller man en router med 4 porter da? Vet at det ikke er wireless så det kan jeg jo se bort ifra, for vis det er en "Broadband router" så har jeg et problem, den ligger ikke i supporten til SMC. (Bare litt irriterende?) Noen som kan hjelpe meg med dette? 6217833[/snapback] Sikker på du ikke har tatt feil av 1 og 7 SMC7004VBR er nemlig en router Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Tenkte akuratt på det før jeg sjekket tråden nå, var et 7 tall isteden gitt. Da skal det nok bli litt enklere EDIT: Tror jeg glømte og si at jeg kjører på linux, har det noe og si? For da jeg leste litt på www.portforwarding.com sto det at jeg måtte ha en statisk ip (ikke en dynamisk) er det lett og gjøre dette i linux? Endret 2. juni 2006 av halvis_92 Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) fungerer serveren fra en annen maskin på lokalnettet ditt da? I så fall er det portforwardingen som er problemet. Og port 80 må åpnes i alle brannmurene du har som den skal gjennom (ruter - windows - etc ), samt at du må forwarde trafikken på port 80 utenifra til riktig maskin på nettet ditt. Endret 4. juni 2006 av Nero Burningwr00m Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 jeg måtte ha en statisk ip ikke en dynamisk) er det lett og gjøre dette i linux? 6229978[/snapback] Ja. Scriptene er distroavhengig. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Hvordan kan jeg teste serveren via andre maskiner? Og nå kommer jeg inn på routeren, men hvordan finner jeg passordet? Er det noe standard passord? Har prøvd og bare logge inn (det virket ikke) Har også lest noe på routeren, står ingen ting der. Boksen og manual og alt det der tok kabeltv'en med seg tilbake etter og ha instalert routeren. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Du må fikse ruteren før du kan aksessere fra andre maskiner. Sjekk produsentens hjemmeside for manual. I den står standard passord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå