Gå til innhold

Odfjell trekker seg.

Anbefalte innlegg

Etter massivt press fra div. rødgrønne møkkafolk valgte idag Johan Fr. Odfjell å trekke seg fra styreledervervet i STL.

Hva mener folk om dette? Var Odfjell feil mann for jobben pga hans personlige avtale med Vesta?

Personlig mener jeg etterlønnsavtalen med Vesta var uproblematisk i forhold til styreledervervet. Det som var mer urovekkende er at han er styreleder for Umoe gruppen. Ulltveit-Moe, hovedaksjonær i Umoe, sitter i valgkomiteen som har valgt Odfjell. Videre er Umoe en viktig leverandør av tjenester til Statoil og en kansellering av denne avtalen ville vært svært uheldig for Umoe, og Ulltveit-Moe som hovedaksjonær.

Endret av KurtM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nære forholdet med Umoe og mannen som headhuntet Odfjell var problematisk. Etterlønnsavtalen med Vesta var problematisk i den grad staten ikke ønsker å være med på å drive opp lønnsjaget til grådige næringslivsledere. Odfjell har for øvrig selv vært med på å bevilge store fallskjermer. At hans avtale med Vesta var lovlig og åpen har lite med saken å gjøre, et statlig (hovedeier) eide selvskap trenger ikke ansette ledere som er representanter for en slik grådighetskultur.

Lenke til kommentar

Etterlønnsavtalen og Odfjells meritter ellers i karrieren var allerede vel kjent når han ble kontaktet av Enoksen og bedt om å stille, så den var i hvertfall ikke et moment for staten den gang.

De andre punktene er opplagt relevante. Men valgkomiteen visste om hodejegerens samarbeid med Odfjell, men så det ikke som noe problem. Hvis han var den beste kandidaten, i valgkomiteens øyne, var dette en ikke-sak. Om det skulle være et problem, må det være et problem at Enoksen nå vil ha en partifelle inn i jobben. Det synes faktisk ikke jeg, forutsatt at Arnstad er kvalifisert (og det forstår jeg hun er), og ellers den beste kandidaten.

Det er mulig jeg misforstår, men ville ikke Ulltveit-Moe være inhabil uansett kandidat? Man kan godt argumentere for at han med sine egeninteresser ikke burde sittet i valgkomiteen i det hele tatt. Men jeg ser ikke hvorfor dette strengt tatt er noe som berører valget av Odfjell, med mindre sistnevnte faktisk også hadde noen slags samrøre med Ulltveit-Moe.

Som nevnt i denne posten er jeg mer skremt av at det tydeligvis var LO som på bakrommet presset Stoltenberg til å overprøve fagstatsråden i denne saken.

Geir :)

Lenke til kommentar

For Stoltenberg og Enoksen var denne etterlønnen helt uproblematisk, det gjorde absolutt ingen ting. Så fikk vanlige folk vite om det, og da var det ikke greit lenger. Regjeringen var klar over denne etterlønnen da de ansatte Oddfjell.

Dette sier litt om den rødgrønne regjeringen.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som blir litt småprovosert av at hverken Enoksen eller Stoltenberg er villige til å faktisk informere oss om hva de har lagt til grunn for avgjørelsen? Enoksen valgte faktisk å ikke delta i debatten som pågår nå (Tabloid).

Lenke til kommentar
Etterlønnsavtalen og Odfjells meritter ellers i karrieren var allerede vel kjent når han ble kontaktet av Enoksen og bedt om å stille, så den var i hvertfall ikke et moment for staten den gang.

De andre punktene er opplagt relevante. Men valgkomiteen visste om hodejegerens samarbeid med Odfjell, men så det ikke som noe problem. Hvis han var den beste kandidaten, i valgkomiteens øyne, var dette en ikke-sak. Om det skulle være et problem, må det være et problem at Enoksen nå vil ha en partifelle inn i jobben. Det synes faktisk ikke jeg, forutsatt at Arnstad er kvalifisert (og det forstår jeg hun er), og ellers den beste kandidaten.

Det er mulig jeg misforstår, men ville ikke Ulltveit-Moe være inhabil uansett kandidat? Man kan godt argumentere for at han med sine egeninteresser ikke burde sittet i valgkomiteen i det hele tatt. Men jeg ser ikke hvorfor dette strengt tatt er noe som berører valget av Odfjell, med mindre sistnevnte faktisk også hadde noen slags samrøre med Ulltveit-Moe.

Som nevnt i denne posten er jeg mer skremt av at det tydeligvis var LO som på bakrommet presset Stoltenberg til å overprøve fagstatsråden i denne saken.

6215142[/snapback]

Poenget er ikke nødvendigvis kun om det var kjent eller ikke. Når det velges styreleder i Statoil så er det litt annerledes enn når det velges i et hvilket som helst annet norsk selskap, med tanke på Statoils posisjon i Norge og ikke minst statens eierandel. En kan ikke ha en styreleder for et slikt selskap som ikke har den rette politiske støtten, ei en som ikke har de rette verdiene sett fra et politisk ståsted. At Enoksen burde hatt bedre følere ute er en annen sak, men en må nødvendigvis ta konsekvensene av manglende politisk støtte når det velges styreleder i Statoil.

Når det gjelder Odfjell og Ulltveit-Moe så er det absolutt et samrøre, Odfjell sitter i dag som styreleder av Umoe (Ulltveit-Moes selskap), for øvrig en leverandør til Statoil. Med andre ord sitter Ulltveit-Moe og velger inn sin egen styreleder i Statoil (så vidt jeg har fått med meg fikk han lov til å stemme men ikke delta ved diskusjonene rundt Odfjell.

Lenke til kommentar
Poenget er ikke nødvendigvis kun om det var kjent eller ikke. Når det velges styreleder i Statoil så er det litt annerledes enn når det velges i et hvilket som helst annet norsk selskap, med tanke på Statoils posisjon i Norge og ikke minst statens eierandel. En kan ikke ha en styreleder for et slikt selskap som ikke har den rette politiske støtten, ei en som ikke har de rette verdiene sett fra et politisk ståsted. At Enoksen burde hatt bedre følere ute er en annen sak, men en må nødvendigvis ta konsekvensene av manglende politisk støtte når det velges styreleder i Statoil.

Det er jeg forsåvidt enig i. Skjønt jeg ser et problem i akkurat det: Det kan(!) føre til at statlige virksomheter velger seg den minst kontroversielle lederen framfor den dyktigste. Og det er jo litt synd, spesielt når det dreier seg om det enkeltfirmaet som kanske har størst betydning for norsk økonomi.

Spørsmålet er om den politiske motstanden var så stor som antydet, med mindre du regner LO som en relevant politisk part i saken. For noen dager siden var det bare SV som var mot, så snakket tydeligvis noen sammen på kammerset. jeg håper vi får mer klarhet i hva som fikk denne "politiske motstanden" til å boble over...

Når det gjelder Odfjell og Ulltveit-Moe så er det absolutt et samrøre, Odfjell sitter i dag som styreleder av Umoe (Ulltveit-Moes selskap), for øvrig en leverandør til Statoil. Med andre ord sitter Ulltveit-Moe og velger inn sin egen styreleder i Statoil (så vidt jeg har fått med meg fikk han lov til å stemme men ikke delta ved diskusjonene rundt Odfjell.

6216896[/snapback]

Ja, da er Ulltveit-Moe opplagt inhabil, og burde trukket seg fra valgkomiteen. Eventuelt blit bedt om å gjøre det av Enoksen hvis han ikke hadde vett nok til det selv. Men det diskvalifiserer fortsatt ikke Odfjell som kandidat. Det kunne dog medført at han ble bedt om å trekke seg fra Umoes styre for å unngå interessekonflikter.

Det er en kjent sak at gutteklubben grei går igjen i norske styrer. Det er rett og slett ikke mulig å finne nok kandidater som ikke kjenner hverandre fra golfbanen eller Hafjell, dersom vi skal kunne forvente at de faktisk kan sitt fag.

Lenke til kommentar
Det er jeg forsåvidt enig i. Skjønt jeg ser et problem i akkurat det: Det kan(!) føre til at statlige virksomheter velger seg den minst kontroversielle lederen framfor den dyktigste. Og det er jo litt synd, spesielt når det dreier seg om det enkeltfirmaet som kanske har størst betydning for norsk økonomi.

6217671[/snapback]

En kontroversiell leder i et såpass viktig og statlig eid selskap som Statoil vil antakeligvis også være dårligere enn en ikke-kontroversiell, alt annet likt, om en nå skal være såpass kynisk. Så jeg ser ikke nødvendigvis noe motsetningsforhold her.

PS: angående gutteklubben så blir det snart en bitte liten endring. Jeg tror ikke du var enig i tiltaket og rasjonalet som lå bak ;)

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
En kontroversiell leder i et såpass viktig og statlig eid selskap som Statoil vil antakeligvis også være dårligere enn en ikke-kontroversiell, alt annet likt, om en nå skal være såpass kynisk. Så jeg ser ikke nødvendigvis noe motsetningsforhold her.

"Alt annet likt", ja...! Men det er sjelden sånn at alt annet er likt. Og så tror jeg ikke på at en god leder kan være likt av alle. Å kunne og tørre ta upopulære avgjørelser er en del av gamet.

PS: angående gutteklubben så blir det snart en bitte liten endring. Jeg tror ikke du var enig i tiltaket og rasjonalet som lå bak ;)

6219417[/snapback]

Nei, du har rett, jeg er ikke enig. Men i statlige bedrifter kan de jo kvotere inn hvem de vil, og tjene som eksempel til etterfølgelse...

Og skal de først gjøre det så er ikke jeg uvillig. Jeg er både snill og ukontroversiell, helt komfortabel med mine feminine sider, og kveldskurs fra Handelshøyskolen har jeg også! :thumbup:

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Og det ser ut til å være bred enighet om at dette var - mildt sakt - klønete håndtert. Det kommer kritikk fra alle partier, både i posisjon og i opposisjon. Bare SV holder kjeft.

"Klønete". "Feilvurdering". "En stor tabbe" . "Manglende forankring i stortingsgruppen". "Dårlig kommunikasjon."

Kritikken av Arbeiderpartiets statsminister Jens Stoltenberg satt løst i hans egen stortingsgruppe etter at han i går meddelte Stortinget at Johan Fr. Odfjell hadde trukket seg som kandidat til ledervervet i Statoil-styret. Mange var lettet over at Odfjell var ute av styrelederkabalen, men mange mente statsministeren har havnet i et uføre han kunne - og burde - ha unngått.

Sviktet Enoksen.Etter Sp's gruppemøte i går kveld sa flere at statministeren sviktet Enoksen da kritikken fra LO og venstresiden i Ap begynte å bli plagsom for Regjeringen.

Frp-leder Siv Jensen bebuder åpen høring på Stortinget om utvelgelsen av ny styreleder i Statoil. - Vi vil vite hva Regjeringen har foretatt seg, krevde Jensen i en debatt på Tabloid i TV 2 i går kveld.

- Er Stoltenberg feig?

- Statsministeren er i hvert fall svak. Han setter ikke foten ned. I stedet lar han seg drive fra skanse til skanse av LO og venstreradikalere i egne partier. Når Gerd-Liv Valla sier hopp, så hopper Jens Stoltenberg, hevder Jensen.

Også Venstre-leder Lars Sponheim mener det nå sendes et dramatisk signal til alle nordmenn som kunne tenkes å gå inn som deleiere i bedrifter der staten er en stor eier.

Sponheim proklamerer at han personlig hadde gått av momentant, dersom han hadde befunnet seg i olje- og energiminister Odd Roger Enoksens sko. Sponheim roser Enoksens "rakryggede" støtte til Odfjell, så sent som på TV tirsdag kveld, men plutselig var ryggdekningen fra egen statsminister borte.

Også Høyre-leder Erna Solberg sier hun hadde hatt problemer med å bli sittende som statsråd, dersom hun hadde opplevd det samme som Enoksen.

- Er dette den hittil mest alvorlige saken for Stoltenbergs regjering?

- Det er i hvert fall den som er blitt mest klønete håndtert, sier Solberg

KrF-leder Dagfinn Høybråten avstår fra å svare på om Stoltenberg er en feig leder.

- Jeg vil ikke komme med generelle personkarakteristikker. Men i denne saken er det utøvet slett lederskap. Vi har sett en tvers igjennom uprofesjonell håndtering av en svært viktig eierskapssak og personalsak, en av de viktigste Regjeringen får på sitt bord.

Link - Link

Lenke til kommentar
Det er ikke demokrati når LO-lederen ringer til Jens og ber han om å fjerne Oddfjell fra vervet.

6217377[/snapback]

Trenger ikke ringe når de har faste møter bak låste dører (er ikke sikkert de er låst, men ihvertfall lukket ;) )

Jeg har ingenting til overs for grådighetskultur. Eneste jeg får utifra denne saken er et forsterket inntrykk av at Jens Stoltenberg er en dårlig leder. Men kanskje det er fordi han har tatt på seg en umulig oppgave. Så mye rabalder og så lite kontroll er et svakt tegn på vår statsminister. Siden dette er innenriks kan ikke Gahr Støre komme løpende til unnsetning heller.

Selv Bondevik var en bedre leder enn dette. Skremmendes. Men kanskje Jensemann lærer.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Selv Bondevik var en bedre leder enn dette. Skremmendes. Men kanskje Jensemann lærer.

6219770[/snapback]

Jeg håper folket lærer.

http://n24.no/boers-og-finans/article1336827.ece

"Jens Stoltenberg ønsker ikke å kommentere saken, ifølge statsministerens kontor"

Stoltenberg fremstår som utrolig svak. Han er flink til å være frempå og snakke med store ord (og ta æren) når noe har gått bra for regjeringen. Men når ting går galt, da gjemmer han seg og vil ikke uttale seg.

Lenke til kommentar

6219770[/snapback]

Jeg håper folket lærer.

6220094[/snapback]

Ja. Med all mulig respekt: Fyren er statsminister. Høyere kommer du ikke på rangstigen. Da forventer man egentlig at de alt har lært. Det er liksom ikke noen lærlingejobb han har heller.

Men problemet er vel at han aldri har fått sjansen til å lære. Bortsett fra noen måneder i SSB et par år etter embetsstudiet har han aldri hatt en upolitisk jobb. Han er en broiler, og nå høster oppdretterne gevinsten, spør du meg...

Jeg vokste opp med uttrykket "Noen har snakket sammen" når den slags kokelimonke foregikk i Arbeiderpartiet og LO. Det foregikk i det skjulte, man tok en prat på kammerset og så var alle fornøyde. Bare sjelden boblet det over. Noen som husker møbelhandleren på Jessheim?

Idag har de laget en insitusjon av det.Akkurat som saken blir noe bedre av at Stoltenberg innrømmer at han spør LO om tillatelse før han bestemmer seg for hvordan landet skal styres...

Lenke til kommentar

Men problemet er vel at han aldri har fått sjansen til å lære. Bortsett fra noen måneder i SSB et par år etter embetsstudiet har han aldri hatt en upolitisk jobb. Han er en broiler, og nå høster oppdretterne gevinsten, spør du meg...

6220439[/snapback]

Ironisk nok er mannen med knapt et års erfaring som vikar leder av Arbeiderpartiet. :whistle:

Har betet meg merke i at han er langt mer spinkel i fremtoningen når han blir grillet på Stortinget enn det han er foran tv-skjermen. Han minner om en skremt gutt. Han er til tider Gro sin strake motsetning når det kommer til fremtoning.

Lenke til kommentar
http://www.stortinget.no/stid/2005/midl/s060531.htm

Gjemmer seg i foran kamera i åpent Storting?

6221880[/snapback]

Det skulle vel tatt seg ut om han ikke ville informere Stortinget. "La oss se om jeg gidder å stille opp i spørretimen når ikke bare opposisjonen, men også min egen stortingsgruppe er sure på meg"...

Men ellers har det vært en lite taletrengt statsminister disse dagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...