Gå til innhold

Fungerer routeren bra som brannmur?

Anbefalte innlegg

Har en trådløs router (SpeedTouch 585i) med innebygget brannmur.

Er denne like bra som feks win xp sin brannmur eller andre software brannmurer?

Liker tanken på at jeg kan 'mure inne' alle 5 maskinene i nettverket mitt uten å bruke

maskinresurser på det..

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Hardware-brannmurer er flott, men det er nok lurt å kjøre en enkel software firewall på hver maskin i tillegg. Kommer litt an på hvordan du stiller inn hardware firewall, ikke minst hvor mye som kan stilles inn på denne. Kan av og til være noe begrenset på enkelte routere.

Med enkel software firewall mener jeg f.eks. XP's innebygde. Krever heller lite ressurser ifølge mine erfaringer.

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar
,31/05-2006 : 13:29]Hardware-brannmurer er flott, men det er nok lurt å kjøre en enkel software firewall på hver maskin i tillegg. Kommer litt an på hvordan du stiller inn hardware firewall, ikke minst hvor mye som kan stilles inn på denne. Kan av og til være noe begrenset på enkelte routere.

Med enkel software firewall mener jeg f.eks. XP's innebygde. Krever heller lite ressurser ifølge mine erfaringer.

6214475[/snapback]

Har satt den på 'high', dvs den stopper både utgående og inngående trafikk, og jeg må

åpne alt av porter manuelt. Den har innebygget 'intrusion detector' også, så jeg får beskjed om noe uvanlig skulle skje...

Greien er at jeg har problemer med å logge på filserveren min samt VNC fra eksterne maskiner utenfor nettverket med brannmur både på maskin og i router.

Edit* post nr 100! :tease:

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Dette er vel hovedsaklig et konfigurasjonsproblem? Jeg kjører HW firewall på router (Linksys), med SPF (eller bare XP's firewall) på hver maskin. Med litt port forwarding på router og de riktige åpne portene på SPF fungerer f.eks. RDP og aksess til min filserver utenfra.

EDIT: Grattis med post #100 :p

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar
Har satt den på 'high', dvs den stopper både utgående og inngående trafikk, og jeg må åpne alt av porter manuelt. Den har innebygget 'intrusion detector' også, så jeg får beskjed om noe uvanlig skulle skje...

Hvilken ruter bruker du? Min Linksysruter WRT54G har bare noen få veldig enkle instillinger for brannmur (4 sjekkbokser).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...