MartinF Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) vet denne ikke passer her, men siden dette forumet blir mye mer lest enn jobb og utdanning velger jeg å poste her: Har muntlig eksamen i MATTE og fikk FOTBALLBANEN som tema. Har begynt så smått men trenger så sårt mål til alt ute på banen. 16 meteren, midt sirkelen osv osv.. Hvis noen vet om et bilde eller noe med alle mål hadde jeg blitt super glad. Har funnet lengde og bredde mål, men det er det eneste På forhånd TAKK! TIL MODERATORER: Bare la denne ligge her til i morgen klokken 2, vær så snill Endret 31. mai 2006 av Martins90 Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) ehh... 16-meteren er ihvertfall 16 meter fra dødlinja. Mener straffemerket er 11,5 meter fra dødlinja. Midtsirkelen skal vel være 9 meter fra den hvite flekken i midten, samme avstand man stiller seg opp ved når det er frispark. EDIT: ifølge tegninga til Zeph, klarte jeg tilogmed ta feil på DET Endret 31. mai 2006 av JacEr Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 http://hypertextbook.com/facts/2002/LisaTsang2.gif Kanskje du finn noko i eit leksikon? Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) På engels wikipedia finner du mål på alt: Direktelink Endret 31. mai 2006 av cremaster Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) http://hypertextbook.com/facts/2002/LisaTsang2.gif Kanskje du finn noko i eit leksikon? 6213939[/snapback] Takk! Akurat slikt jeg leter etter EDIT: cremaster: Å jeg som nettopp så på den siden Endret 31. mai 2006 av Martins90 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 ehh... 16-meteren er ihvertfall 16 meter fra dødlinja.Mener straffemerket er 11,5 meter fra dødlinja. Midtsirkelen skal vel være 9 meter fra den hvite flekken i midten, samme avstand man stiller seg opp ved når det er frispark. EDIT: ifølge tegninga til Zeph, klarte jeg tilogmed ta feil på DET 6213938[/snapback] Er jo ganske logisk at 16-meteren er 16 meter og 5-meteren 5 meter, men den gang ei, lærte eg noko nytt i dag og. Grunnen er i følge Wikipedia at banen i utgangspunktet var målt opp etter yards, og 18 yards tilsvarer 16,5 meter, høyrest ikkje urimeleg ut. Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Uansett, det blir vel tåpelig å få matteoppgaver der eksakte mål ikke oppgis på forhånd? Tror jeg ville satt meg ned og pugget litt ekstra på utregning av overflaten på sirkler og rektangeler, eventuelt inntektsberegning på tilskuertall. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Uansett, det blir vel tåpelig å få matteoppgaver der eksakte mål ikke oppgis på forhånd? Nei. Usikker på kva slags årstrinn trådstartar er på, men eg veit iallefall at ein del av læreplanen på vidaregåande skule i dei fleste fag er å kunne gjere realistiske antakelsar av størrelsar i oppgaver der ingenting er oppgitt. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg tipper på at det er snakk om 10. klasse. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg tipper på at det er snakk om 10. klasse. 6215929[/snapback] Det er riktig Fikk som sagt oppgaven FOTBALLBANEN og målet er at jeg skal vise hva jeg kan innenfor flere emner i matematikken. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Synest det er ein grei måte å levere ei oppgåve på eg, det gjev eleven eit hav av valg og vedkommande må sjølv finne forskjellige utrekningar som kan brukast i forbindelse med emnet. I staden for å få ei oppgåve med X=y i andre delt på femte potens kan du sjølv velge kor avansert det skal være og det er jo sånn du vil møte matematikken seinare i livet, sjeldan du får ei matteoppgåve av sjefen du skal løyse. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Har et nytt spørsmål: Målene av en standard "Size 5" fotball. Har lett overalt, men finner ikke noe mål Lenke til kommentar
espeliden Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Har et nytt spørsmål: Målene av en standard "Size 5" fotball. Har lett overalt, men finner ikke noe mål 6217544[/snapback] En "Size 5"-ball, som er den "vanlige" ballen som er i bruk, har følgende krav fra FIFA: * spherical; * made of leather or other suitable material; * of a circumference of not more than 70 cm (28 ins) and not less than 68 cm (27 ins); * not more than 450 g (16 oz) in weight and not less than 410 g (14 oz) at the start of the match; * of a pressure equal to 0.6 – 1.1 atmosphere (600 – 1100 g/cm2) at sea level (8.5 lbs/sq in – 15.6 lbs/sq in). Kilder: http://www.fifa.com/en/regulations/regulat...,1584,3,00.html http://www.soccerballworld.com/Laws.htm Lenke til kommentar
magnuslar Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Dette med trykk osv i ballen kan du lage noen imponerende matteoppgaver med! Good luck Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Dette med trykk osv i ballen kan du lage noen imponerende matteoppgaver med! Good luck 6218596[/snapback] Noen tips Til hvordan oppgaven skal være altså Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg har et tips! Si at det snør 5 cm, regn ut volumet av snøen. Deretter gir du massetettheten til snøen, og regner ut vekten. Så påpeker du at massetettheten varierer! Ble spurt om dette på muntlig eksamen i 10., og sensor synes det var veldig bra at jeg skjønte at snø ikke alltid veide det samme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå