Xanitra Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) Bare lurer på om vi får svi hvis journalistene får igjennom for de 16000 kronene i lønns forhøyning. Vi betaler faktisk avgift. Endret 31. mai 2006 av Xanitra Lenke til kommentar
veos Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Håper på da virkelig ikke dette forhøyer våre avgifter.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Tja, det er det vel ingen som kan svare på ennå. Det er flere måter å dekke det inn på, inklusive omlegging av programtilbudet og reduksjon av antall ansatte. Men jeg kan ikke se at NRK har sagt noe om det ennå. En lisensøkning må vel dog vedtas i Stortinget, det er ikke noe NRK kan bestemme seg for på egen hånd. En eventuell lønnsforhøyelse til journalistene i NRK er uansett småpenger å regne i forhold til hva kanalene var villig til å betale for retten til å plage oss med fotball 24 timer i døgnet. Vi får nok kanskje en streik nå, så foreningene kan vise at de kjemper for medlemmenes sak, og så ender de opp på et lavere beløp til slutt uansett. Det er snakk om 3200 ansatte, så om de møtes på halvveien er det snakk om 25 millioner. Men så er det jo slett ikke sikkert at alle ansatte får samme avtale. (Snaut halvparten av de ansatte er organinsert i Norsk Journalistlag.) Fotballavtalen koster til sammenligning ti ganger så mye hvert år. Nå vant ikke NRK den avtalen, men det var de altså villig til å bruke lisenspengene på. Jeg aner ikke hva de ansatte i NRK har i lønn i dag, hvorvidt en såvidt kraftig lønnsforhøyelse er moralsk "riktig" avhenger i grunnen bare av det. Problemet er selvsagt at et statlig foretak har andre kriterier for vurdering av lønnsomhet, spesielt NRK som har lovbestemte inntekter uavhengig av kundenes tilfredshet. Men skal vi først ha en statlig TV-kanal får den behandle sine ansatte lik andre firmaer, det kan ikke være noe mål i lønnsforhandlingene å holde lisensen nede. Om vi skal ha en lisensbasert kanal er en helt annen debatt. Geir Lenke til kommentar
magicus Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Bare øk den.. Så kan dere betale mer. Eg sniker meg derimot unna. Makan til drittkanal nrk er. Håper streiken er langvarig og a nrk taper masse peng og mister markedsandeler. Og kanskje dere som faktisk betaler avgift kan kreve å få litt igjen nå som nrk ikke leverer det dere har betalt for. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Bare øk den.. Så kan dere betale mer. Eg sniker meg derimot unna. Makan til drittkanal nrk er. Håper streiken er langvarig og a nrk taper masse peng og mister markedsandeler. Helt Enig makan til møkka kanal skal man lete lenge etter... Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hadde dere giddet å utdype hva som gjør at dere ikke liker NRK, og hvilke kanaler dere foretrekker? Lenke til kommentar
warpig Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hadde dere giddet å utdype hva som gjør at dere ikke liker NRK, og hvilke kanaler dere foretrekker? 6220261[/snapback] Nå var ikke spørsmålet rettet mot meg, men jeg kan likevel ta meg den kunstneriske friheten å svare på spørsmålet. Grunnen til at jeg missliker NRK slik de er i dag, for det gjør jeg, er fordi de missbruker sin avtale i forhold til linsenavgiften, og den avtalen som faktisk gjorde at de fikk konsesjon, for øvrig er dette noe som Tv-2 også gjør. NRKs grunn til oppstiftelse var at de skulle ta vare på de norskekulturarven, ikke bli "trash-fjernsyn" slik som alt mulig annet. Og hva skjer i dag? Jo, NRK har blitt "trash-fjernsyn" som alt mulig annet, dog ikke like ille som tv-norge og tv-3, heldigvis. Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hva legger du i "trash-fjernsyn"? Det er greit nok at Hodejegerne ikke er all verdens, men det er ikke "trash" slik f. eks BB er. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Det er greit nok at Hodejegerne ikke er all verdens, men det er ikke "trash" slik f. eks BB er. 6222107[/snapback] Vinrødt er ikke rødt sånn som Rørosrødt er, men det er likevel rødt. Lenke til kommentar
zilch Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Bare øk den.. Så kan dere betale mer. Eg sniker meg derimot unna. Makan til drittkanal nrk er. Håper streiken er langvarig og a nrk taper masse peng og mister markedsandeler. 6219873[/snapback] Så det er dette sosialismen handler om altså, å stjele og snylte fra andre? Hvilken fantastisk ideologi som magicus fremmer. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Jeg tror ikke avgiften økes pga lønnsøkningen. NRK har vel tilbydd 11 500 kr som fagforeningen takket nei til og krever som sagt 16 000 kr. Om de møtes på halveien så blir det en lønnsøkning på 2250 kr mer enn planlagt. Og om Geir sine tall på ansatte er riktig blir det 7,2 millioner mer i utgifter enn hva NRK hadde fått om fagforeningen hadde godtatt tilbudet. Denne summen kan vel spares inn på små kutt i kostnadene og effektivisering, at de ikke erstatter alle som slutter frivillig. Da har jeg selvfølgelig antatt at NRK ikke ville høynet lisensen om lønnsøkningen hadde blitt den samme som NRK tilbydde. Endret 1. juni 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 At NRK er en av de bedre kanalene, er vel temmelig sikkert. Eneste seriøse konkurenten i Norge er Tv2 - noen ganger er den ene bedre, noen ganger er den andre. Kommer ann på hva de sender. Selv ser jeg relativt lite på idiotboksen uansett, så... Forøvirg kunne de godt lagt tv-lisensen inn i skatten. Alle har jo TV i dag uansett, så at alle må betale en flat avgift uansett utstyr og betalingsevne er kansje ikke så veldig bra. Men det er deilig å ha en reklamefri kanal. Virkelig. Dvs. i prinsippet så er den jo ikke helt reklamefri (sponsing etc.), men det blir en avveining - skal de ha den 110% reklamefri så måtte de droppet å sende en del ting, eller hatt en høyere lisens/bit av statsbudsjettet. Lenke til kommentar
zilch Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Det som er kult er at Bernander nekter å la skjermene bli svarte. Han lar sendingen gå nesten som normalt. Det er godt vi fortsatt har noen sterke ledere som viser hvem som bestemmer. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 At NRK er en av de bedre kanalene, er vel temmelig sikkert. Eneste seriøse konkurenten i Norge er Tv2 - noen ganger er den ene bedre, noen ganger er den andre. Kommer ann på hva de sender. Selv ser jeg relativt lite på idiotboksen uansett, så... Forøvirg kunne de godt lagt tv-lisensen inn i skatten. Alle har jo TV i dag uansett, så at alle må betale en flat avgift uansett utstyr og betalingsevne er kansje ikke så veldig bra. Men det er deilig å ha en reklamefri kanal. Virkelig. Dvs. i prinsippet så er den jo ikke helt reklamefri (sponsing etc.), men det blir en avveining - skal de ha den 110% reklamefri så måtte de droppet å sende en del ting, eller hatt en høyere lisens/bit av statsbudsjettet. 6224641[/snapback] Enig med deg her, første delen ivertfall. Men når det gjelder å sette lisensavgiften inn i skatten, skal absolutt alle som skatter betale den da? Da blir det her i huset 3 stykker som må betale for å se på NRK hjemme. Og siden NRK skal være reklamefri, så skal den være reklamefri. Jeg betaler ikke for å se på en kanal, der det plutselig kommer opp "programmet er sponset av xxxxx". Men en ting jeg liker med NRK er at det ikke er pauser midt i filmer, slik som på tv-n der det plutselig er aktuelt og været i midten av en film... Men så sender NRK veldig mye for barn og eldre... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 At NRK er en av de bedre kanalene, er vel temmelig sikkert. Eneste seriøse konkurenten i Norge er Tv2 - noen ganger er den ene bedre, noen ganger er den andre. Kommer ann på hva de sender. Selv ser jeg relativt lite på idiotboksen uansett, så... Forøvirg kunne de godt lagt tv-lisensen inn i skatten. Alle har jo TV i dag uansett, så at alle må betale en flat avgift uansett utstyr og betalingsevne er kansje ikke så veldig bra. Men det er deilig å ha en reklamefri kanal. Virkelig. Dvs. i prinsippet så er den jo ikke helt reklamefri (sponsing etc.), men det blir en avveining - skal de ha den 110% reklamefri så måtte de droppet å sende en del ting, eller hatt en høyere lisens/bit av statsbudsjettet. 6224641[/snapback] Enig med deg her, første delen ivertfall. Men når det gjelder å sette lisensavgiften inn i skatten, skal absolutt alle som skatter betale den da? Da blir det her i huset 3 stykker som må betale for å se på NRK hjemme. Og siden NRK skal være reklamefri, så skal den være reklamefri. Jeg betaler ikke for å se på en kanal, der det plutselig kommer opp "programmet er sponset av xxxxx". Men en ting jeg liker med NRK er at det ikke er pauser midt i filmer, slik som på tv-n der det plutselig er aktuelt og været i midten av en film... Men så sender NRK veldig mye for barn og eldre... 6229808[/snapback] Dersom det hadde blitt lagt inn i skatten, så hadde det blitt en "pr. person" betaling istedet for en "pr tv" betaling. I tillegg så hadde det blitt regulert etter betalingsevne. Noe jeg annser som positivt, istedet for en flat (i absoluttverdi, ikke %) avgift. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Dersom det hadde blitt lagt inn i skatten, så hadde det blitt en "pr. person" betaling istedet for en "pr tv" betaling. I tillegg så hadde det blitt regulert etter betalingsevne. Noe jeg annser som positivt, istedet for en flat (i absoluttverdi, ikke %) avgift. 6230661[/snapback] Etter det jeg har skjønt, så betaler du lisensen når du har en tv tuner, eller noe slikt, en TV eller noe. Har jeg ikke TV, eller har TV men bruker den til filmer og ps2, vil jeg da ikke betale noe lisens... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Du betaler pr. hustand med TV-sett, uavhengig av hva du bruker den til. Kansje om du ødelegger tuneren i tv'n får du det godkjent som "skjerm, ikke tv", men jeg ville ikke vært for sikker. Ellers behøver du vel faktisk ikke betale lisens for TV-kort til datamaskin? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Du betaler pr. hustand med TV-sett, uavhengig av hva du bruker den til. Kansje om du ødelegger tuneren i tv'n får du det godkjent som "skjerm, ikke tv", men jeg ville ikke vært for sikker. Ellers behøver du vel faktisk ikke betale lisens for TV-kort til datamaskin? 6230769[/snapback] tror du må betale for alt som kan ta inn tv-signaler eller hva jeg skal kalle det. Og når jeg flytter hjemmefra, kommer ikke jeg til å betale lisens for en kanal jeg ikke ser på. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Du betaler pr. hustand med TV-sett, uavhengig av hva du bruker den til. Kansje om du ødelegger tuneren i tv'n får du det godkjent som "skjerm, ikke tv", men jeg ville ikke vært for sikker. Ellers behøver du vel faktisk ikke betale lisens for TV-kort til datamaskin? 6230769[/snapback] tror du må betale for alt som kan ta inn tv-signaler eller hva jeg skal kalle det. Og når jeg flytter hjemmefra, kommer ikke jeg til å betale lisens for en kanal jeg ikke ser på. 6230822[/snapback] Kontrollørene er vistnok (i praksis) temmelig greie med studenter etc. Er ikke så sikker på det du sier om hva du må betale for. Husker det var en greie når ms sitt "media center" (de var vel sånn ca. sist til markedet, men likevel) kom, at man kansje måtte begynne å ta avgift på TV-kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå