znapper Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Hei Jeg lurte på om jeg skulle forsøke å få tak i noe Velvia 50, i og med at produksjonen av det er stoppet, tenkte i samme slengen jeg skulle kjøpe noe Kodak t-max 100 for å fremkalle selv og scanne med negativscanner. Er det noen her som har erfaring med kjøp av slikt i Oslo området? Jeg tenker da på pris, og hvor mye må man evt. kjøpe for å oppnå noen kvantumsrabatt (om mulig) ? T-max 100 professional remkallt i Kodak TMax developer og deretter scannet gir kjempeflotte resultater synes jeg, lite korn, mye kontrast, skikkelig fet sort og fine valører i det hvite. Finnes Velvia i noe annet enn 50 ? (eventuellt, hva annet anbefales til f.eks fotografering av dyr, fugl og landskap? ) Jeg har en Nikon negativscanner som kan scanne både 35mm og slides, fargefilm og evt. lysbildefilm satser jeg på å få fremkallt hos en fotolab, noen som kjenner til noen labber som kjenner til push og pull mhp. fremkalling? Mange spørsmål kanskje, kjøpte meg et analogt speilrefleks (EOS-3) som backup/kuriositet for ikke så lenge siden, og da må det jo brukes Alle tips mottaes med takk! Z Lenke til kommentar
swanky Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Lomorks Foto har T-Max til 65 kroner rullen, eller 399,- for ti ruller. De har også gode priser på Velvia 100-F, men tar jeg ikke helt feil så er dette en variant av Velvia som de fleste avstår fra. Ellers er vel Velvia tilgjengelig i ISO50 og ISO100. Det er en del varianter av Velvia ute og går, så jeg anbefaler *litt* research før du går til anskaffelse. Nå er jeg ikke så inne i dyr og landskap, men noe sier meg at det kan bli en utfordring å ta bilder av dyr med Velvia 50, evt. så bør du ta med deg tripod og satse på at fuglen sitter muse stille... Landskap + Velvia + stativ er vel en knakende god kombinasjon, i alle fall meg bekjent. Du sier ikke hvorfor du er interessert i Velvia, men jeg går ut fra at det er fargene...? I så fall bør du benytte anledningen til å skaffe deg litt AgfaColor Ultra 100 (som har gått ut av produksjon): Negativfilm som har punch i fargene! Ellers så er Kodak 400UC et alternativ dersom du vil ha noe som har litt mer å gå på, med tanke på lys. Begge disse filmene er negativfilmer. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg har en Nikon negativscanner som kan scanne både 35mm og slides, fargefilm og evt. lysbildefilm satser jeg på å få fremkallt hos en fotolab, noen som kjenner til noen labber som kjenner til push og pull mhp. fremkalling? 6213224[/snapback] Redlab i oslo (ikke så langt fra politihuset på Grønland) har hengemaskin og gir derfor garantert ripefri fremkalling av dias og negativer. Sist jeg var der spurte de om jeg ville push/senk, så ja de gjør dette også (selvfølgelig) Lenke til kommentar
modin Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 T-max 100 professional remkallt i Kodak TMax developer og deretter scannet gir kjempeflotte resultater synes jeg, lite korn, mye kontrast, skikkelig fet sort og fine valører i det hvite. 6213224[/snapback] TMAX skal i følge flere tester jeg har sett gi enda bedre resultat hvis den blir framkalt med en annen fremkaller enn TMAX fremkalleren. Det blir sagt at Kodak skulle brukt mer tid på å utvikle en fremkaller som var tilpasset TMAX film, men at de var såpass desperat etter å få ut filmen at de bare slang den ut på markedet sammen med en TMAX fremkaller som egentlig ikke var bra nok for filmen. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Velvia 50 har gått ut av produksjon, og er ikke tilgjengelig annet enn i restopplaget ettersom jeg forstår. Velvia kommer nå i 100 og 100F, hvor 100 (igjen ettersom jeg forstår) er filmen som har erstattet den gamle 50'en. Dette er pro-lineupen til Fuji: http://www.fujifilm.com/products/professio...lms/lineup.html Ellers er det gode priser på Fotoimport(.com) i trondheim (hvis du bestiller en del av gangen, det tilkommer litt frakt). Lømorks har dessuten rabattavtale med noen fotoklubber, bl.a. studentenes fotoklubb (som ikke bare er åpen for studenter, men for alle). på fotoklubben er det også utstyr for framkalling og kopiering av s/hv. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Nå har ikke jeg prøvet den nye Velvia 100, men tidligere var Velvia det klare førstevalget, ihvertfall for undervannsfoto. Både oppløsning og farger er veldig bra....... Provia 100 er også en veldig bra film. Den jeg har brukt mest, først og fremst fordi Velvia kun var i 50 tidligere. Velvia 50 var som sagt førstevalget til flere typer naturfoto men det setter jo krav til lyset.......... Lenke til kommentar
znapper Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Ah, her var det mange bra svar. Det er fremdeles en del Velvia 50 å få tak i, kikket innom oslo kameraservice i går, og de hadde noen i hylla si - Jeg gadd derimot ikke å vente i 100 år på å få service, så jeg gikk til Lømorks isteden. (tror Oslo kameraservice taper en del hundre tusen på den elendige servicen sin). Jeg fikk tak i et par utgåtte ruller med Velvia 50 for kr. 30 pr rull, tenkte jeg skulle forsøke de å se hvordan filmen holder seg (gikk ut juli 2004 lol ), i og med at de skal og bør oppbevares kjølig. Ang. fremkalling av T-max 100 i TMax, så benyttet jeg 26 grader og 7 minutter formelen deres, da synes jeg at bildene virkelig fikk frem det jeg ønsket å få, men det er godt mulig at andre typer fremkallere gir bedre resultater. (TMax fremkaller er dog forholdsvis billig på Clas Ohlson av alle ting). Jeg vil nok pushe Velvia +1 (altså kjøre som 100ASA), i og med at egenskapene til denne typen film er så bra mhp. støy og skarphet), skal opp til andedammen i dag og fyre av en rull å levere inn. (satser på at 2004/7 datoen ikke har gjort at filmen er helt rar da.... ). Takker for tilbakemeldinger! Z Endret 1. juni 2006 av znapper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå