Gå til innhold

Bærbar PC - Hva er din CPU Temp? Og hva er normalt


Anbefalte innlegg

IDLE

CPU 72 grader

HDD 45 grader

 

LOAD

Maskinen slår seg av... P4 HT 3,0Ghz ftw :)

 

 

[Edit] Bold tag

6252043[/snapback]

 

 

Selv om en pentium 4 prossesor i laptop lager veldig mye varme, høres det ut som om det er noe gærent med kjølinga på din, du burde åpne og se omg det er mye støv inni der og blåse vekk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fujitsu Simens Amilo A1650 Amd 64 3200+

 

Bytta ut kjølepasta, rensa vifta, og kjører dynamisk cpu & skjermkort kontroll (ett eller annet program - trenger ikke full cpu kraft hele tiden) Nå ligger den 45-48 idle, rundt 60 ved load.

 

Før alt det der, var den rundt 60 idle og oppimot 90 ved load. :S

Lenke til kommentar

Kjenner fler med semperon på laptop og det varmer no jævlig.....asus har samme pipelines fra skjermkort og fra cpu til vifte kjølren......

 

Ellers på min PM så ligger temp fra 35 (600mhz) idle til 50 (1600mhz), bruker ellers vifteprogram som kan styre alt dette :)

Lenke til kommentar

Kan noen anbefale meg et program for å overvåke temperaturen og gjerne stille inn viftene slik at den ikke bråker så mye og bruker mye strøm når jeg f. eks bare ser på film...?

 

EDIT: Forressten, har ikke Centrino men en HP med sempron prosessor...

Endret av andersø
Lenke til kommentar
IDLE

CPU 72 grader

HDD 45 grader

 

LOAD

Maskinen slår seg av... P4 HT 3,0Ghz ftw :)

 

 

[Edit] Bold tag

6252043[/snapback]

 

 

Selv om en pentium 4 prossesor i laptop lager veldig mye varme, høres det ut som om det er noe gærent med kjølinga på din, du burde åpne og se omg det er mye støv inni der og blåse vekk :)

6296549[/snapback]

Tja, har en AMD 3000+ som er 75C max loade, disken er 46.

Så her ikke bare noe med cpu produsentene å gjøre om du har høy temp. Har mye med hvordan de er satt samme hos de forskjellige pc produsentene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har en IBM thinkpad T42

 

IDLE:

 

CPU 47 grader

 

HDD 37 grader

 

 

 

FULL CPU LOAD:

 

CPU 47 grader  :ohmy:

 

HDD 40 grader

 

 

det var litt rart :p

6214326[/snapback]

 

Målern din er feil!

 

 

IDLE

CPU 72 grader

HDD 45 grader

 

LOAD

Maskinen slår seg av... P4 HT 3,0Ghz ftw :)

 

 

[Edit] Bold tag

6252043[/snapback]

 

Hva med å blåse ut litt støv? :p

Lenke til kommentar
Har en IBM thinkpad T42

 

IDLE:

 

CPU 47 grader

 

HDD 37 grader

 

 

 

FULL CPU LOAD:

 

CPU 47 grader  :ohmy:

 

HDD 40 grader

 

 

det var litt rart :p

6214326[/snapback]

 

 

Dette tyder vel på at du bruker "alltid på" eller lignende i strømstyrings-innstillingen (i kontrollpanelet). Sett den til "bærbar", dermed aktiverer du speedstep.

 

For øvrig beror nok de store forskjellene i temperatur, som de forskjellige innleggene i tråden viser, på at noen maskiner har vifta konstant på, mens andre lar vifta komme på bare ved full load, når temperaturen blir høy. Førstnevnte vil naturligvis ligge på en konstant lav tempratur ved lite krevende bruk, og bruke mye lenger tid på å nå høy temp ved stor belastning.

Lenke til kommentar

Har samme bærbar som deg JørgenS, og dei samme temperaturene.

Men eit lite spørsmål: Hva er GPU temperaturene deres?

Under spilling ligger min på rundt 90 til 10(5) grader og det er vel for mye? :S

Har program som styrer vifter (står på maks heile tida) og farten på cpu(står på maks heile tida).

Lenke til kommentar
Har samme bærbar som deg JørgenS, og dei samme temperaturene.

Men eit lite spørsmål: Hva er GPU temperaturene deres?

Under spilling ligger min på rundt 90 til 10(5) grader og det er vel for mye? :S

Har program som styrer vifter (står på maks heile tida) og farten på cpu(står på maks heile tida).

6443378[/snapback]

sett prosessorhastigheten til "dynamic switching" i BIOS

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke kommer røyk ut av maskinen, eller den låser seg/slår seg av, så er alt i orden. Ikke tenk for mye på temperaturer..man blir bare overnervøs :|

 

Btw, min vifteløse X1 laptop med 1,1 LVU PentiumM idler på 45-49 og holder 60 på load (rekorden er 78 grader i 8MB SuperPI :p. Dønn stabil. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...